گوناگون

ارزش‌هاي زنان در شادي را به رسميت بشناسيم

يک روانکاو گفت:‌ ارزش‌هاي شادي زنان را به رسميت بشناسيم و نبايد گمان کنيم که آنان بايد مانند مردان شاد شوند.

سهيل رضايي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهارکرد: رنگ و لباس براي زنان اهميت زيادي دارد. بنابراين برگزاري شوي لباس يکي از کارهايي است که موجب شادي زنان مي‌شود؛ اما رنگ و لباس براي مردان اهميت چندان زيادي ندارد.

وي تصريح کرد:‌ ارزش‌هاي زنان نبايد ناديده گرفته شود و فضاي اجتماعي بايد بازتر شود و نگرش به زنان به گونه‌اي باشد که آنها بتوانند به ارزش‌هاي خود بپردازند.

اين روانکاو درباره شادي زنان و تاثير آن بر زندگي مشترک زوجين افزود: زماني که به ارزش‌هاي زنان توجه کافي نشود آنها تلاش مي‌کنند تمام انتظارات خود را داخل خانواده برآورده کنند و دچار وسواس فکري کنترل‌کننده مي‌شوند. بنابراين ممکن است اعضاي خانواده را اذيت کنند و خود نيز آزار ببينند و خانواده تحت فشار رواني قرار بگيرد.

رضايي تصريح کرد: هريک از اعضاي خانواده که روحيه بهتري داشته باشد، ناخودآگاه وضعيت او به ساير اعضاي خانواده تسري پيدا مي‌کند و آنان نيز احساس مثبتي پيدا مي‌کنند.اين روانکاو ادامه داد: متاسفانه تا موضوعي به بحران تبديل نشود حاضر به مطالعه آن نيستيم و همين امر موجب نزديکي جامعه به نهايت تخريب مي‌شود. در اين زمان به فکر اصلاح مي‌افتيم.

وي با بيان اينکه براي افزايش شادي زنان بايد موانع را برداريم و عوامل شادي‌زا ايجاد کنيم، اظهار کرد:‌ براي برداشتن موانع بايد به اين نکته بينديشيم که آيا محيط و فضاي لازم براي زنان وجود دارد تا آنان بتوانند به علايق خود بپردازند يا نه و آيا زنان زماني که درصدد ايجاد فضا به منظور پرداختن به خواسته‌هاي خود برمي‌آيند به لاابالي‌گري متهم مي‌شوند يا نه؟

رضايي افزود: مردان فضاي لازم را براي پرداختن به علايق خود دارند و مي‌توانند به راحتي فعاليت‌هايي مانند بازي فوتبال را انجام دهند. در مقابل زنان با موانع مختلفي روبه رو هستند البته با راه‌اندازي فضاهاي عمومي مانند بوستان بانوان تلاش‌هايي شده است تا زنان بتوانند به علايق خود بپردازند. اين کار فوق‌العاده و تاثيرگذار است.

اين روانکاو با اشاره به شرايط زنان خانه‌دار گفت:‌ موضوع زنان خانه‌دار پيچيده‌تر است. چرا که کار آنان بيش از حد تمام وقت است. در شرايطي که همه افراد آخر هفته استراحت مي‌کنند، اما آنها بايد بيشتر کار کنند و مرخصي و فراغت ندارند. اين وضعيت به شدت خردکننده است. در اين شرايط بايد زمان‌هايي را به آنها اختصاص داد تا زنان خانه‌دار بتوانند به تفريح بپردازند. از سوي ديگر زنان به علت فشار اجتماعي و تاريخي مضاعف براي شادي خود ارزش قائل نيستند و حتي اگر مسافرت بروند مدام با خانه در تماس هستند تا از وضعيت رفاهي اعضاي خانواده مطلع شوند.

رضايي در پايان تاکيد کرد: لازم است فضاهايي را که موجب شادي بانوان مي‌شود گسترش دهيم که يکي از آنها راه‌اندازي بوستان‌هاي متفاوت بانوان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا