گوناگون

استاندار مرکزی: آموزش کلید ارتقای بهره وری در نظام اداری است

81230649 5811525

ˈ محمد حسین مقیمی ˈ شامگاه سه شنبه در همایش مسوولان آموزش دستگاههای اجرایی استان مرکزی افزود: حاکمیت آموزش در نظام اداری قادر است 40 درصد اهداف برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز نظام را با هزینه اندک و بهره وری بالا تامین کند و این مهم اهمیت و لزوم پرداختن به مطالعات پایه، پژوهش و آموزش را در دستگاه های اداری نسان می دهد.

وی اضافه کرد: یکی از سیاست های کلان مدیریت ارشد استان این است که توجه به اجرایی کردن مباحث آموزش را از شاخص های ارزیابی مدیران قرار دهد و این حوزه مهم نمره خاص در عملکرد دستگاهی اخذ کند.

مقیمی اظهار کرد: اگرچه آموزش آثار سریع و ملموس در دستگاه ها ندارد اما نیروی انسانی ماهر و توانمند در بدنه دستگاه های اجرایی در میان مدت و دراز مدت چرخش اهداف سازمانی را با قوت به دست خواهند گرفت که این به معنای توسعه متوازن و بهره وری منتج به هدف است.

وی خاطرنشان کرد: در هشت سال گذشته رشد اقتصادی از محل بهره وری صفر و زیر صفر درصد بوده و با تلاش های صورت گرفته، این شاخص امسال به نیم درصد رسیده که از اهداف برنامه پنجم فاصله زیادی دارد.

استاندار استان مرکزی ادامه داد: در قانون برنامه پنجم برای هر سال دو و نیم درصد رشد اقتصادی از محل بهره وری پیش بینی شده که جبران عقب افتادگی در این بخش تنها در سایه نهضت آموزش در دستگاه های اجرایی و پرداختن به تحقیق و کار کارشناسی عملی می شود.

مقیمی اضافه کرد: مدیران دستگاه های اجرایی درخصوص آموزش، تنها تکلیف برگزاری دوره را برعهده ندارند بلکه باید نظارت مستمر بر کیفیت و اثربخشی آموزش ها و کمک به راهبردهای حل مشکلات آموزشی را در دستور کار داشته باشند.

معاون توسعه و منابع انسانی استانداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: آموزش، طبیب دردهای ساختار بیمار نظام اداری است و نیاز است در سایه عزم جهادی مدیران دستگاه های اجرایی با توسعه مباحث اموزش و پژوهش در جبران کاستی و خسارت های سالهای قبل تلاش کنند.

ˈحسن صفریˈ افزود: در شرایط فعلی کشور افزایش بهره وری نیازی اساسی است و سرعت بالای تحولات جهانی و رشد سریع فناوری نیاز زیربنایی کارکنان دولت به آموزش های ضمن خدمت را دوچندان کرده است.

وی بیان کرد: آموزش در نظام اداری زمینه همسویی کارکنان با اهداف سازمانی و سیاستهای کلان کشور را فراهم می کند و از سوی دیگر با بالا بردن رضایت شغلی و بهبود روحیه کار ، عاملی برای ایجاد تحول سازمانی و کاهش هزینه های سربار سازمانی نیز هست.

وی بیان کرد: آموزش و توانمندسازی کارشناسی و تخصصی کارکنان دولت بستر مشارکت فعالانه آنها در برنامه ریزی و بهبود محیط کاری را فراهم آورده و ایده ها و برنامه های کارا و نو را در نظام اداری وارد می کند.

صفری خاطرنشان کرد: محور اساسی سیاستهای آموزشی استان با افزایش تعامل با دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی ، ایجاد اتاق فکر تحقیقات راهبردی، نظارت مستمر بر برنامه های آموزشی دستگاه های اجرایی ، تجهیز مراکز آموزش استان به مقوله نرم افزاری و سخت افزاری و ایجاد بانک اطلاعات جامع آموزش و تحقیقات گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه مدیران باید هر سال 60 ساعت و کارشناسان 40 ساعت آموزش ضمن خدمت داشته باشند، گفت: به خاطر کمک به مدیران دستگاه های اجرایی و استفاده بهینه آنان از زمان ، سامانه پیامکی و روش های غیرحضوری آموزش مدیران طراحی شده است و قرار است که بخشی از زمان شورای اداری نیز با حضور مدرس های کشوری به آموزش مدیران در مسایل اداری اختصاص یابد.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری استان مرکزی نیز در این همایش گفت: برنامه های متنوعی در حوزه آموزش ضمن خدمت کارمندان دولت در دست انجام است که یکی از آنها لحاظ کردن گواهینامه های نوع دوم مدرک تحصیلی و سیاست های تشویقی در حقوق و مزایا است.

ˈسعید موساییˈ افزود: در مواد 58، 59 و 62 بخشنامه ابلاغی قانون خدمات کشوری سال 91، دستگاههای اجرایی مکلف به تدوین برنامه و تقویم آموزشی شده اند و باید این برنامه را به تایید معاونت راهبردی توسعه و مدیریت منابع انسانی برسانند.

وی اظهار کرد: آموزش های تایید شده طبق این قانون باید توسط دانشگاهها ، مراکز علمی معتبر و مرکز آموزش مدیریت دولتی اجرایی شود.

وی پیش بینی راهکارهای منطقه ای برای آموزش کارکنان دولت در استان را از برنامه های در دست انجام استان مرکزی عنوان کرد و گفت: تشکیل کمیته اجرایی آموزش در ادارات دولتی یک ضرورت قانونی است و همه دستگاه ها مکلف به تشکیل این کمیته با هدف توانمد سازی ، بلوغ بهره وری و سالم سازی محیط اداری هستند.

در این آیین از پنج دستگاه اجرایی برتر استان مرکزی در برنامه های آموزشی شامل اداره کل مسکن و شهرسازی، سازمان امور اقتصادی و دارایی، اداره کل آب منطقه ای ، پزشکی قانونی و هواشناسی تجلیل شد

پارسال هفت هزار و 381 نفر از کارکنان دولت به میزان 92 هزار و 674 نفر- ساعت در دوره های مختلف آموزش و پژوهش در استان مرکزی شرکت داشته اند.ک/2

560/559

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا