گوناگون

اشتباهاتي که مبتلايان به ايدز انجام مي دهند

سلامت نیوز: بيماران مبتلا به اچ آي وي مي توانند يک زندگي مفيد و طولاني داشته باشند اما لازم است که بيشتر از گذشته درباره اين بيماري اطلاعات کسب کنند و بدانند که چگونه از خود مراقبت کنند. بعضي از مبتلايان به دليل مرتکب شدن اشتباهاتي که در اين مطلب از «Readers Digest» نقل مي شود، از طول عمر مفيد خود مي کاهند.

به دليل مشکلات مالي، دنبال درمان نمي روند
به دليل ناآگاهي از حمايت سازمان هاي بهداشتي و درماني نسبت به پوشش اين بيماري، مبتلايان از دنبال کردن روند معالجه خود سر باز مي زنند.

به طور منظم دارو مصرف نمي کنند
مصرف نکردن حتي يک دوز از داروي اچ آي وي مي تواند باعث تکثير ويروس به رشته هاي مختلف شود و در نتيجه ويروس به دارو مقاومت نشان خواهد داد. به ويروس ها اين فرصت را ندهيد و با مصرف منظم و به موقع دارو، بيماري را تحت کنترل قرار دهيد.

مشکل خود را با پزشک در ميان نمي گذارند
درباره بيماري خود با پزشک مشورت کنيد و همه چيز را به او بگوييد. تغييراتي که در زندگي شخصي تان اتفاق افتاده، عوارض جانبي دارو و مشکلات پس از درمان مي تواند روي بيماري تأثير بگذارد. هرچه پزشک بيشتر بداند، بيشتر مي تواند به شما کمک کند.

بي توجهي به دندان درد
مراجعه به دندان پزشکي و درمان بيماري هاي دهان و دندان، بخش مهمي از روند کنترل بيماري است. علايم عفونت «اچ آي وي» ممکن است از دهان يا گلو شروع شود. در صورت داشتن دندان درد يا زخم دهان، بلافاصله به دندان پزشک مراجعه کنيد.

پزشک خود را از مصرف مکمل ها و گياهان دارويي مطلع نمي کنيد
برخي از مکمل ها و گياهان که براي درمان اين بيماري در بازار عرضه مي شود، تأثير چنداني ندارد و ممکن است بسياري از آن ها با داروهاي اچ آي وي تداخل ايجاد کند. پس قبل از مصرف آن ها با پزشک خود مشورت کنيد.

به طور منظم به متخصص زنان مراجعه نمي کنيد
زنان مبتلا به اين بيماري، بيشتر در معرض سرطان دهانه رحم قرار دارند، زيرا سيستم ايمني به سختي مي تواند با رشد سلول هاي غيرعادي در رحم مقابله کند. در صورت بي توجهي، اين سلول ها ممکن است سرطاني شود. خوشبختانه آزمايش هاي پاپ اسمير مشکل را در مرحله اوليه تشخيص مي دهد.

مصرف سيگار را ترک نکرده اند
مصرف دخانيات، تأثير داروهاي اچ آي وي را کاهش مي دهد و سيستم ايمني بدن را نيز ضعيف مي کند بنابراين مقابله با عفونت سخت تر مي شود. از آن جا که ترک سيگار عمر را طولاني تر مي کند با مصرف سيگار آن را کوتاه نکنيد.

بي توجهي به انتقال ويروس از طريق جنسي
نبايد خطر انتقال بيماري اچ آي وي از طريق جنسي راناديده گرفت بنابراين در هرشرايطي حتما بايد از محافظ استفاده شود.

آنفلوآنزا را جدي نمي گيريد
مبتلايان به اچ آي وي نسبت به ديگران بيشتر در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا قرار دارند. براي محافظت از خود، از پزشک مربوطه اطلاعات بيشتري کسب کنيد.

به سلامت ذهني خود توجه نمي کنند
نه تنها تشخيص بيماري مي تواند به افسردگي و اضطراب منجر شود بلکه خود ويروس مي تواند مغز را عفوني کند و اين امر ممکن است مشکلاتي را براي حافظه به وجود بياورد. علاوه بر آن برخي داروهاي اچ آي وي مي تواند روي عملکرد ذهني اختلال ايجاد کند.

منبع:روزنامه خراسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا