Mihanpostپیشنهاد سردبیرعکسهوا فضا

اولین تصویر جیمز وب از کهکشان‌ها و ستاره‌های دوردست به زمین ارسال شد

اولین تصویر جیمز وب از کهکشان‌ها و ستاره‌های دوردست در حالی ثبت و به زمین ارسال شده است که تلسکوپ جیمز وب با تکمیل مراحل دیگری از همترازی آینه‌های خود توانسته است که این تصویر را ثبت کند.

بعد از ارسال موفقیت آمیز تلسکوپ فضایی جیمز وب و انتظار علاقه مندان به عل نجوم برای تماشای اولین تصویر جیمز وب از عمق فضا سرانجام گرانترین تلسکوپ و البته مدرن ترین تلسکوپ فضایی ساخت بشر سرانجام توانست تصویری واضح از یک ستاره را به زمین ارسال کند.

تلسکوپ جیمز وب با تکمیل بخش دیگری از همترازی آینه‌های خود، نخستین عکس واضح از یک ستاره را ثبت کرد. ستاره‌ای که وب از آن عکس گرفته ۲MASS J17554042+6551277 نام دارد و در فاصلۀ ۲۴۱ سال نوری از زمین واقع شده است. محققان از یک فیلتر قرمز برای بهینه‌سازی کنتراست تصویر استفاده کردند.

در واقع تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب و هابل تصاویر را به صورت سیاه و سفید ثبت می‌کنند. آن‌ها از فیلترهایی استفاده می‌کنند که تنها به رنگی خاص از نور اجازه عبور می‌دهد. رنگ قرمز این تصویر برای بهبود کنتراست بصری انتخاب و اعمال شده است.

اولین تصویر جیمز وب در حالی آغاز عصر جدیدی در رصد های فضایی بشر محسوب می شود که این تلسکوپ فضایی یعنی James Webb Space Telescope JWST معادل ۱٫۶ بیلیون دلار هزینه روی دست سازندگانش قرار داده است.این تلسکوپ فضایی که اسم بزرگترین تلسکوپ فضایی را یدک می کشد با همکاری سازمانهای فضایی ناسا و اسا ساخته و به فضا ارسال شد.

برای تماشای اولین تصویر جیمز وب در اندازه بزرگ کلیک کنید

همچنین محققان ناسا اعلام کردند پس از انجام دو مرحله دیگر از تراز آینه‌ها، این تلسکوپ تمام عملکردهای مورد نیاز را به درستی انجام داده و نور اجرام را به طور تمیز و بدون مشکل به ابزار خود می‌رساند. این دستاورد اولیه، ناسا را ​​کاملاً مطمئن ساخت که این رصدخانه فضایی به اهداف علمی خود دست خواهد یافت.

دانشمندان فرآیند تراز آینه‌ها را با ۱۸ نقطه پراکنده آغاز کردند و به‌منظور دریافت تصاویر شفاف از کیهان آینه‌ها را در گام‌هایی به اندازه یک‌پنج‌هزارم موی حرکت دادند تا در نهایت تصویری واحد از ستارۀ مورد نظر ایجاد شود. این فرآیند همچنان ادامه می‌یابد تا زمینه برای ثبت اولین عکس علمی در تابستان ۲۰۲۲ فراهم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا