گوناگون

بارداريد؟ بيشتر آب بنوشيد!

سلامت نیوز: حرف‌وحديث‌ها و باورهاي درست و غلط بسياري در مورد بارداري در تابستان وجود دارد. بسياري از اطرافيان به خانمي كه قصد باردارشدن دارد، توصيه مي‌كنند به نحوي برنامه‌ريزي كند كه در تابستان باردار نشود و برخي برعكس تابستان را فصل مناسبي براي بارداري مي‌دانند….

واقعيت اين است كه بارداري در هر فصل، مزايا و معايب خاص خودش را دارد. احتمال مسموميت بارداري و فشارخون بالا در تابستان كمتر است اما در مقابل به دليل گرمي هوا و نياز بيشتر بدن به آب ممكن است خانم باردار دچار مشكلاتي شود. از جمله تشديد علايم آغاز بارداري تهوع و استفراغ در خانم‌هايي است که 3 ماهه اول را در تابستان مي‌گذرانند.

معمولا به خانم‌هاي باردار توصيه مي‌كنيم براي كاهش اين علايم موادغذايي خشك مثل بيسكويت يا نان خشك مصرف‌ كنند و كمتر مايعات بنوشند اما در تابستان براي پيشگيري از كم‌آبي و به دليل گرماي هوا و تعرق بيشتر مصرف بيشتر مايعات جزو ضروريات است. اين مساله مي‌تواند باعث افزايش حالت تهوع در خانم‌هاي باردار شود. درصورتي كه 3 ماهه دوم و سوم بارداري با تابستان تقارن پيدا كند، از آنجا كه سوخت‌وساز انرژي بدن بالاتر مي‌رود، خانم‌هاي باردار ممكن است نسبت به اطرافيان بيشتر احساس گرما كنند و تحملشان نسبت به گرما و محيط‌هاي بسته كمتر شود. اگر اواخر بارداري به تابستان بيفتد، چون تعريق بيشتر است ميزان مايع اطراف جنين نيز كاهش مي‌يابد و اين مساله روي رشد و وزن‌گيري جنين تاثيرگذار است. براي پيشگيري توصيه مي‌شود خانم‌هاي باردار مصرف مايعات را بيشتر کنند و در خانه بمانند.

مساله آخر و البته قابل‌پيشگيري، افزايش احتمال بروز ماسك بارداري است. اين لك‌ها گرچه به دليل تغييرهاي هورموني بروز مي‌كنند اما با قرار گرفتن در معرض آفتاب، تشديد مي‌شوند و لازم است خانم‌ها توجه ويژه‌اي به مصرف ضدآفتاب‌ها داشته باشند و ترجيحا در ساعت‌هاي اوج آفتاب از خانه خارج نشوند و از كلاه و پوشش مناسب در باقي ساعات استفاده كنند.

منبع:هفته نامه سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا