گوناگون

بمباران شیمیایی سردشت جزء رموز و اسرار جنگ بود/ مردم مناطق مرزنشین نباید احساس کنند که فراموش شده‌اند

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمین علی یونسی دستیار ویژه ریاست‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در همایش بیست و هفتمین سالگرد فاجعه بمباران شیمیایی سردشت گفت: برخی از حوادث تاریخی به اندازه‌ای دردآورند که انسان‌ها مایلند آن را فراموش کنند، حادثه دردناک سردشت یکی از این حوادث است.

وی افزود: 8سال جنگ برای کشور ما فاجعه بود و جلوه‌های خشنی را به کشور ما تحمیل کرد اما در عین حال باید دانست که جنگ نیز برای خود قوانینی دارد که اگر مسئولان جنگ آنها را رعایت کنند، میزان فاجعه کاهش خواهد یافت.
 
دستیار ویژه ریاست جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها اظهار داشت: به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی علیه کسانی‌که ربطی به جنگ ندارند اقدامی است که برای بشر ممنوع شده و تمام مکاتب اخلاقی و دینی از جمله اسلام به شدت با آن مخالفت کردند.

یونسی تاکید کرد: در دوران دفاع مقدس ایران از هر جهت مظلوم واقع شد و برخی از شهرهای ایران به طور ویژه‌ای موردظلم قرار گرفتند مخصوصا شهرهای جنوبی ایران.

وی در خصوص فاجعه بمباران شیمیایی سردشت تصریح کرد: اما این حادثه از جمله حوادثی است که دچار مظلومیت مضاعف بود چراکه ایران به دلیل حفظ روحیه رزمنده‌ها امکان پرداختن به این حادثه را نداشت البته اشخاصی که درگیر جنگ بودند از این حادثه اطلاع داشتند اما به طورکلی بمباران شیمیایی سردشت به دلیل تخریب روحیه ملی که هدف صدام بود امکان طرح در فضای عمومی را نداشت.

دستیار ویژه ریاست جمهوری در امور اقلیت‌ها و اقوام افزود: صدام از یک سو می‌خواست روحیه دفاع ملی ایرانیان را تضعیف کند و از سوی دیگر نیز از مردم کرد انتقام بگیرد چرا که او به شدت ضد کرد بود و ازا ین رو با منافقین همسو بوده و مورد حمایت آنان واقع شد که اسناد آن نیز موجود است.
 
یونسی تاکید کرد: بمباران شیمیایی سردشت جزء رموز و اسرار جنگ بود و عجیب است که در این بحران هم اکثر کشورهای عربی با صدام همراهی کردند و هم بیشتر کشورهای غربی با او همراه بودند البته این کشورها مدعی هستند که صدام در آن سال‌ها تحریم بوده این درحالی است که این سلاح‌ها به راحتی به دست صدام می‌رسیده و این جای تعجب است چراکه امروزه همین قدرت‌های غربی ملت ایران را تحریم کردند و به هیچ وجه اجازه ورود اجناس تحریم شده را به ایران نمی‌دهند.
 
وی اظهار داشت: تمامی این سلاح‌ها از سوی کشورهایی از سوی آمریکا، آلمان، سوییس و سایر کشورها آورده شده است در حالی که آنها می‌گویند از این موضوع بی‌خبریم و این پاسخی بسیار توهین آمیز است اگر دادگاه عدلی وجود داشت باید این کشورها را محاکمه می‌کرد.

یونسی در خصوص غرامت و حقوق مردم ایران از دولت عراق افزود: به هر حال دولت فعلی عراق مورد حمایت ما بوده و خود نیز قربانی جنایات صدام است البته حقوق ما محفوظ است و باید روزی آنها را بگیریم اما هم اکنون وقت تحت فشار قرار دادن دولت عراق نیست.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها اظهار داشت: مردم سردشت امروزه زنده‌اند درحالیکه صدام نابود شده است و طرفداران او نیز در ذلیل‌ترین وضع هستند هر چند مزاحمت‌هایی را ایجاد کرده‌اند اما حتما نابود خواهند شد.

وی تاکید کرد: باید با تلاش ما اتحاد نامبارک صدامی‌های بی‌دین با دینداران تندرو از منطقه محو شده و مردم احساس امنیت کنند.

یونسی تاکید کرد: از دولت درخواست می‌کنم تا مشکلات شهرهای مرزی را به حداقل برسانند چراکه مردم این نواحی باید از منافع مرز‌نشینی بهره‌مند شوند به نظرم باید امنیت مرزها عمدتا با خود مردم مرزنشین تامین شود و در این خصوص باید از تجربه موفق بسیج استفاده شود.
 
وی تاکید کرد: در این صورت تمام تبلیغات دشمنان و گروه‌های تروریستی خنثی خواهد شد.

یونسی تصریح کرد: از سوی دیگر نیز باید بازارچه‌های مرزی نیز رونق بگیرد و به این ترتیب مردم این مناطق احساس کنند که فراموش نشده‌اند
.
همچنین یونسی درباره برخی مسائل مرتبط با جانبازان سردشت تاکید کرد: سختگیری‌های بنیاد شهید دلایل خاص خود را دارد که البته شرایط و زمان آن گذشته است ما می‌دانیم که بنیاد شهید با مشکلات بودجه‌ای فراوانی مواجه است اما باید با جانبازان این شهر سخاوتمندانه تر برخورد کرد.
 
انتهای‌ پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا