Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناورینظامی

نگاهی به پرواز آزمایشی بمب افکن توپولوف 160 روسیه + عکس

پرواز آزمایشی بمب افکن توپولوف 160 روسیه در حالی طی هفته گذشته با موفقیت انجام شده است که این بمب افکن به عنوان کابوس جدید آمریکا و ناتو این روزها مورد توجه خاص سیستمداران و بخصوص افسران ارتش آمریکا قرار گرفته است.

در حالی بمب افکن توپولوف 160 با انجام موفقیت آمیز پرواز خود به خدمت ارتش روسیه درآمد که این بمب افکن نسخه ارتقاء یافته توپولوف-160 (Tu-160) است، که یک بمب افکن راهبردی مافوق صوت و حمل کننده سلاح هسته‌ای مربوط به دوران شوروی محسوب می‌شود.

بنابراین که روز پنجشنبه هفته گذشته در شهر قازان در جنوب غربی روسیه ، از مدل جدید بمب افکن راهبردی جدید روسیه موسوم بهبمب افکن توپولوف 160 رونمایی و پرواز آزمایشی خود را انجام داد.

بمب افکن توپولوف 160
خروج بمب افکن توپولوف 160 از آشیانه جهت انجام پرواز آزمایشی

بمب افکن توپولوف 160 نسخه ارتقاء یافته بمب افکن توپولوف TU-160 است، که یک بمب افکن راهبردی مافوق صوت و حمل کننده سلاح هسته‌ای مربوط به دوران شوروی محسوب می‌شود.

تاکنون، روسیه سه مدل از TU-160 را تولید کرده است و دو مدل دیگر در سال‌های دو هزار و دو هزار و هشت ارائه شده بودند. کارشناس روس TU-160M را نسخه کمی ارتقاء یافته TU-160 می‌دانند. در مقایسه با TU-160M2 که نسخه به شدت ارتقاء یافته بمب افکن TU-160 است، این بمب افکن جدید به سبب برخی محدودیت‌های فنی و مالی، هنوز از قابلیت جنگی برخوردار نیست.

کارشناسان روس در خصوص بمب افکن توپولوف 160می‌گویند پس از TU-160M آن‌ ها همچنان به روند ساخت TU-160M2 و سپس TU-160M3 ادامه می‌دهند که به ابزار‌های جدید در زمینه مانور و علم الکترونیک هوانوردی و همچنین تسلیحات مدرنیزه شده تر، مجهز است. انتظار می‌رود قدرت موتور و همچنین برد پروازی آن‌ها نیز بهبود یابد و همچنین قابلیت‌های جنگی این بمب افکن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

بمب افکن توپولوف 160
بمب افکن توپولوف 160

آندری ساکیان مدیر کارخانه هوانوردی در قازان در خصوص بمب افکن توپولوف 160 به رسانه های روسیه گفته :

جدیدترین طرح ما از نسل جدید بمب افکن توپولوف 160 در واقع طراحی سه بعدی TU-160M3 خواهد بود. این همچنین نخستین طراحی دیجیتال در کشور ما خواهد بود. این نخستین باری است که از طراحی سه بعدی برای این نوع هواپیما استفاده می‌شود.

اگرچه اطلاعات کاملی در مورد ویژگی‌ های بمب افکن توپولوف 160 رو جدید در دسترس نیست،؛اما در ادامه اطلاعات موجود را مختصرا مرور خواهیم کرد. در ابتدا باید خاطرنشان کنیم که نسل جدید توپولوف 160 از نظر ظاهری کاملا شبیه به مدل اولیه‌ی خود است. طبق گزارش رسانه‌های روسی، 60 درصد از اجزاء نسل جدید بلک‌جک با مدل اولیه‌ ی آن مشترک خواهد بود.

اما در میان قسمت‌های جدید، می‌توان به نسل دوم موتورهای NK-32 اشاره کرد. این موتورهای جدید بیش از 960 کیلومتر به برد این بمب‌افکن اضافه می‌کنند. شایان ذکر است که نسل قبلی موتورهای NK-32 نیز پیشرانه‌های قدرتمندی به‌حساب می‌آیند.

بمب افکن توپولوف 160
بمب افکن توپولوف 160

هرکدام از این موتورها نیروی پیشرانشی معادل 137/3کیلونیوتن تولید می‌کنند که در حالت استفاده از پس‌سوز (Afterburner) به 245 کیلونیوتن می‌رسد. در مقایسه، نیروی پیشرانشی هرکدام از موتورهای F101 بمب‌ افکن آمریکایی B-1B معادل 77/4 کیلونیوتن است که در زمان استفاده از پس‌سوز به 136/92کیلونیوتن می‌رسد.

بمب‌افکن جدید به مجموعه‌ی الکترونیکی، حسگرها و ابزارهای ارتباطی جدید نیز مجهز است. این مجموعه‌ها شامل ابزارهای ناوبری اینرسیایی و ماهواره‌ای جدید است. همچنین باید به‌رادار آرایه‌ی فازی فعال با برد بیشتر و دقت بهتر جهت تشخیص اهداف اشاره کرد.

بد نیست بدانید که بمب افکن توپولوف 160 احتمالا به یک مجموعه‌ی دفاعی جدید ساخت شرکت فناوری‌ های رادیوالکترونیکی روسیه (KRET) نیز مجهز خواهد شد. این مجموعه احتمالا از سیستم‌های مقابله با اقدامات مادون‌قرمز، لیزرهای حالت جامد یا امواج الکترومغناطیسی استفاده خواهد کرد و به بلک‌جک اجازه خواهد داد با موشک‌هایی که به سمت آن پرتاب می‌شوند مقابله کند.

گونه‌ی جدید بلک‌ جک احتمالا مأموریتی مشابه گونه‌ی M خواهد داشت و از موشک کروز خا-101(Kh-101) در کنار گونه‌ی اتمی این موشک، موسوم به خا-102 (Kh-102) استفاده خواهد کرد و روس‌ ها امیدوارند که بتوانند 50 فروند از این بمب‌ افکن جدید را خریداری کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا