Mihanpostپیشنهاد سردبیرنظامی

بمب‌افکن بی ۲ اسپیریت مقلب به شبح،گرانقیمت ترین هواپیمای جهان !

بمب‌افکن بی ۲ اسپیریت مقلب به شبح،گرانقیمت ترین هواپیمای جهان ، بمب‌افکنی رادارگریز چندمنظوره و محصول مشترک کمپانی نورتروپ گرومن و بوئینگ است که توانایی پرتاب جنگ‌افزارهای هسته‌ای و متعارف را دارد و توضیح بیشتر این که این هواپیما قابلیت حمل هشتاد بمب هوشمند ۲۳۰ کیلوگرمی JDAM با سیستم جی‌پی‌اس یا ۱۶ بمب هسته‌ای ۱۱۰۰ کیلوگرمی کلاس D83 را دارد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

جالب است بدانید که بمب‌افکن بی ۲ اسپیریت با سوخت گیری اولیه بیش از ۱۱ هزار کیلومتر را طی می‌کند و اگر سوخت‌گیری هوایی نیز انجام دهد می‌تواند به هر نقطه در کره زمین سر بزند چرا که این بمب افکن در ارتفاع ۵۰ هزار پایی به دور از چشم رادارهای دشمن می‌تواند بمب‌های زیادی را به سمت زمین رها کند.

بمب‌افکن بی ۲ اسپیریت که گرانترین هواپیمای جهان لقب گرفته است تولیدش در دوران ریاست جمهوری کارتر آغاز شد و همپنان این بمب افکن گران‌قیمت‌ترین هواپیمایی است که تا حالا ساخته شده و بد نیست بدانید که هزینه تولید هر فروند آن فقط در سال ۱۹۹۷ حدود ۷۳۷ میلیون دلار بود است و در کل هزینه تولید هر فروند از بمب‌افکن بی ۲ اسپیریت با قیمتی معادل ۲٫۱ میلیارد دلار (قیمت هنگام ساختن) ساخته شده و هزینه کل پروژه بر اساس دلار سال ۱۹۹۷ معادل ۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

در ابتدا سفارش تولید ۱۳۲ فروند از بمب‌افکن بی ۲ اسپیریت به نورتروپ داده شده بود اما پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی باعث شده که دیگر آمریکا نیاز به این تعداد از هواپیما را که برای نفوذ به فضای هوایی شوروی و بمباران مراکز حساس آن طراح شده بود، به شدت کاهش داد و در نهایت تنها ۲۱ فروند از این بمب‌افکن تولید شد.

بد نیست بدانید که در یک سانحه هوایی در سال ۲۰۰۸ – ۴ اسفند سال ۱۳۸۷ – یکی از این بمب‌افکن ها سقوط کرد و حالا ۲۰ فروند دیگر از آن در خدمت نیروی هوایی ارتش قرار دارند. ارتش آمریکا نخستین بار از این بمب‌افکن در سال ۱۹۹۹ در جنگ کوزوو استفاده کرد و سپس در جنگ افغانستان، جنگ عراق و جنگ ۲۰۱۱ لیبی نیز از آن‌ها بهره برد.

البته نسل دوم بمب‌افکن بی ۲ اسپیریت دارای خاصیت رادار گریزی بهتری است که می‌تواند در مقابل سیستم‌های ضد هوایی مقاوم باشد. بدنهٔ هواپیما از مواد خاصی ساخته شده که امواج رادار را جذب می‌کند. دودهای حاصل از موتور قبل از اینکه خارج شوند، کاملاً سرد می‌شوند تا رادارهای حرارتی نتوانند مسیر هواپیما را پیدا کنند. همان‌طور که در تصاویر هواپیما ملاحظه می‌کنید، سکان عمودی وجود ندارد. به این نوع شکل، طرح بال پرنده می‌گویند که در آن همه چیز بر روی بال هواپیما نصب می‌شود. B۲ برای چرخش و غلت زدن، مرکز ثقل خود را تغییر می‌دهد. تمام این ویژگی‌ها سبب شده‌اند که B۲ مانند یک روح با آزادی عمل بالا، آسمان را سیر کند.

مهمترین ویژگی بمب‌افکن بی ۲ اسپیریت مخفی بودن آن از دید رادار و توانایی بی نظیرش در انهدام ارزشمندترین پایگاه‌های دشمن حتی در قلب پدافندهای هوایی بسیار سنگین و پیچیده است.

البته فرموش نشود که بمب‌افکن بی ۲ اسپیریت در مقایسه با دیگر بمب افکنهای عمده آمریکایی مانند بی ۵۲ و بی ۱ بی، قابلیت انعطاف‌پذیری بسیاری را با خود به همراه دارد و قابل‌ترین گونه در میان بمب افکن‌های سرنشین دار است.

یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های بمب‌افکن بی ۲ اسپیریت بمباران مراکز نظامی صربستان در جنگ کوزوو در سال ۱۹۹۹ بود که فقط در هشت پرواز اولیه، بمب‌افکن بی ۲ اسپیریت ۳۳ درصد اهداف مورد نظرش را نابود کرد و لبته در این پروازها B۲ از پایگاه خود در ایالت Missouri به پرواز درآمده و منطقهٔ مورد نظر را در اروپا بمباران می‌کرد و سپس به آشیانهٔ خود در ایالات متحده آمریکا باز می‌گشت بدون اینکه توقفی در جایی داشته باشد!

از مأموریت های بعدی بمب‌افکن بی ۲ اسپیریت جنگ افغانستان بود که ۳ فروند از این هواپیما طی ۳ روز مناطق مربوط به طالبان را بمباران کردند و آخرین بهره‌گیری‌ها از بمب افکن B2 Spirit نیز در جنگ عراق بود، که طی پروازهای ۳۰ ساعته و حتی ۵۰ ساعته، بمب‌افکن بی ۲ اسپیریت بیش از ۱٫۵ میلیون پوند مهمات را در عراق رها کرد.

با هم در میهن پست تصاویری از بمب‌افکن بی ۲ اسپیریت را تماشا می کنیم.

مشخصات بمب‌افکن بی ۲ اسپیریت

خدمه: ۲
طول: ۲۱ متر
ارتفاع: ۵٫۱۸ متر
مساحت بال‌ها: ۵۲٫۴ متر
وزن خالص بدون مهمات: ۷۱٬۷۰۰ کیلوگرم
وزن با مهمات: ۱۵۲٬۲۰۰ کیلوگرم
بیشینه وزن برخاست: ۱۷۰٬۷۰۰ کیلوگرم
پیشرانه: ۴ موتور General Electric F118-GE-100
حداکثر سرعت: ۱۰۱۰ کیلومتر بر ساعت (۰٫۹۵ ماخ)
برد: ۱۱٬۱۰۰ کیلومتر
ظرفیت مهمات در هر بال: ۳۲۹ کیلوگرم در متر مربع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا