Mihanpostپزشکیپیشنهاد سردبیر

از عوارض خوردن قهوه برای دهان و دندان بیشتر بدانیم ؟

خوردن قهوه به همان اندازه که برای بدن انسان می تواند مفید واقع شود که به همان اندازه نیز عواض خوردن قهوه برای در انسان و بخصوص عوارض آن در دهان و دندان مشخص و قابل روئیت است.

در این میان افرادی که قهوه خور قهاری هستند جدایی از آشنایی با عواض خوردن قهوه از وقتی با طلوع آفتاب روز را شروع می کنند، ممکن است به یک لیوان قهوه  اعتماد کنید اما تا به حال فکر کرده اید که چه کاری با دندان های شما انجام می دهد؟ دوستداران قهوه توجه کنند: روال صبح شما می تواند بر سلامت دندان شما تأثیر بگذارد.

اگر قهوه بتواند لباس شما را لکه دار کند، می تواند دندان شما را هم لکه دار کند .این قاعده در مورد قهوه صادق است .قهوه حاوی موادی به نام تانن است که نوعی پلی فنول است و در آب تجزیه می شود این ماده در نوشیدنی هایی مانند شراب یا چای هم یافت می شوند.

تانن ها باعث می شوند ترکیبات رنگی به دندان های شما نچسبند وقتی این ترکیبات بچسبند، می توانند یک رنگ زرد ناخواسته را بجای بگذارند. فقط یک فنجان قهوه در روز کافیست تا دندان لکه دار شود.

عوارض خوردن قهوه

خلاص شدن از شر لکه های قهوه

اگر عاشق قهوه هستید، از عوارض خوردن قهوه وحشت نکنید. چرا که بعضی اوقات، دندانپزشکان می توانند در هنگام تمیز کردن یکساله از لکه های قهوه شما را خلاص کنند. بنابراین مطمئن شوید که قرارهای منظم برای جرم گیری و بروساژ را تعیین می کنید.

شما همچنین می توانید تمیز کردن حرفه ای را با داروهای خانگی تکمیل کنید. به عنوان مثال، مسواک زدن دندان هایتان با جوش شیرین دو بار در ماه می تواند بیشتر دندان ها را سفید کند.

همچنین می توانید با استفاده از خمیر دندان و نوارهای سفید کننده از عوارض خوردن قهوه برای دندان رهایی پیدا کرد و البته باید به طور مداوم لکه های قهوه را کاهش دهیم بنابراین فقط از خمیر دندان های سفید کننده استاندارد استفاده کنید.

دیگر عوارض خوردن قهوه

با این حال مانند هر نوشیدنی ای که با دهان ارتباط دارد ، قهوه نیز می تواند باعث رشد باکتری ها در دهان شما و فرسایش دندان و مینای دندان شما شود. این اتفاق می تواند باعث نازک و شکنندگی دندان شما شود.

قهوه همچنین می تواند باعث بوی بد دهان شود زیرا به زبان می چسبد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، قبل از نوشیدن قهوه، غذا بخورید و بعد از اتمام نوشیدن از یک مسواک استفاده کنید.

عوارض خوردن قهوه

جلوگیری از عوارض خوردن قهوه و بخصوص لکه های قهوه

اگر قطع کردن نوشیدنی صبحگاهی مورد علاقه خود گزینه خوبی نیست، از قطع آن طی روز و نوشیدن کمتر جلوگیری کنید. شاید صبح ها یک فنجان قهوه را انتخاب کنید و بعداً در طی روز چای سبز بنوشید.

از خامه و قند خودداری کنید، زیرا این مواد تنها باعث افزایش سرعت تغییر رنگ در باکتری ها می شود. به منظور جلوگیری از ایجاد باکتری ها، قهوه خود را در یک روز به جای نوشیدن یکباره آن در جرعه های کوچک بنوشید. علاوه بر این، بعد از اتمام قهوه یک لیوان آب بنوشید تا دهان و دندان های خود را بشویید.

اگر قهوه سرد را ترجیح می دهید، آن را از طریق نی بنوشید تا خطر لکه ها کاهش یابد. در آخر اینکه، تا 30 دقیقه بعد از نوشیدن قهوه، دندان های خود را مسواک بزنید و اگر دسترسی به مسواک نداشتید فقط به شستن دهان با آب اکتفا کنید.

به یاد داشته باشید، قهوه اسیدی است. مسواک زدن دندان های خود بلافاصله بعد از خوردن غذا یا نوشیدن هر نوع اسیدی باعث تضعیف مینای دندان شده و باعث لکه دار شدن می شود.

خوردن برخی غذاها ممکن است به رفع لکه ها نیز کمک کند. میوه ها و سبزیجات خام – مانند توت فرنگی و لیمو – حاوی الیاف طبیعی هستند که با تجزیه باکتری ها دندان ها را تمیز می کنند.

عوارض خوردن قهوه
عوارض خوردن قهوه

عوارض خوردن قهوه و تاثیر اسید آن بر پوسیدگی دندان

به عبارتی دیگر قرار گرفتن در معرض مکرر مقادیر زیاد اسید باعث فرسایش دندان ها می شود. قهوه دارای اسید است. بر خلاف پوسیدگی دندان، فرسایش دندان یک بیماری نیست و ناشی از باکتری ها نیست. فرسایش دندان هنگامی رخ می دهد که اسید بافت های سخت دندان را حل کند.

در مراحل اولیه خود، لایه های سطحی مینای دندان را جدا می کند. در مراحل پیشرفته، می تواند عاج نرم تر را که زیر آن مینای دندان قرار دارد، یا حتی خمیر مرکزی دندان را در معرض دید خود قرار دهد.

از جمله شاخص هایی که دندان شما به طور جدی از بین می رود، چسبندگی روی سطح، از بین رفت صافی لبه های دندان و لب پر شدن دندان، مات شدن و صافی از سطح بالای دندان است که در بعضی موارد می تواند پر کننده ها را در معرض دید قرار دهد.

سایر مواد غذایی و نوشیدنی هایی که دندان را لکه دار می کنند

البته، قهوه تنها مقصر در دندانپزشکی نیست. برای حفظ لبخند زیبا و سفید، از مصرف  غذاهای دیگر و نوشیدنی هایی که می توانند رنگ زرد رنگی را به جا  بگذارند، اجتناب کنید. غذا ها شامل:

• شراب قرمز
• انواع توت ها (زغال اخته ، تمشک ، گیلاس)
• سس گوجه فرنگی و گوجه فرنگی
• کولا
• چای سیاه
• آبنبات
• نوشیدنی های ورزشی

منبع : healthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا