پزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرتغذيه

جلوگیری از چاقی در تعطیلات نوروزی کاری ساده و امکان پذیر ؟

وقتی که وارد جمع‌های مختلف و مهمانی‌های سال نو شدید، حتما بشقاب خوراک یا ظرف غذای خودتان را با انتخاب‌های سالم، کامل کنید تا از پُرخوری یا بدخوری جلوگیری کنید.

جلوگیری از چاقی در تعطیلات نوروزی شاید برنامه شما نیز باشد ، اما جلوگیری از چاقی در ایم نوروز و در مقابل سیل عظیمی از شیرینی ها و مغزهای خوشمزه کار دشورا اما امکان پذیری است اگر شما بخواهید . مثلا حداقل کاری که می توان کرد این است که فاصله خودتان را با خوراکی‌ های ترد و و سوسه‌ برانگیز مانند چیپس و آجیل، حداقل به اندازه یک نفر حفظ کنید. این فاصله‌ گیری به شما کمک می‌کند که موقع صحبت کردن با دیگران یا تماشای تلویزیون، وسوسه نشوید و ناخودآگاه دست‌ تان را به سمت این خوراکی‌ ها دراز نکنید.

برای جلوگیری از چاقی در تعطیلات نوروزی استراتژی غذای خودتان را داشته باشید 

وقتی که وارد جمع‌های مختلف و مهمانی‌های سال نو شدید، حتما بشقاب خوراک یا ظرف غذای خودتان را با انتخاب‌های سالم، کامل کنید تا از پُرخوری یا بدخوری جلوگیری کنید.

ترفند های کارساز برای جلوگیری از چاقی در تعطیلات نوروزی

-ابتدا غذاها و خوراکی‌هایی را انتخاب کنید که بیشترین هم‌خوانی را با شرایط شما دارند. برای مثال، شروع شام با یک بشقاب سوپ داغ می‌تواند از پُرخوری شما در ادامه مهمانی جلوگیری کند؛ خصوصا اگر این سوپ برپایه آب قلم تهیه شده باشد و نه با استفاده از ترکیبات چرب و خامه‌ای.

-فاصله خودتان را با خوراکی‌های ترد و وسوسه‌برانگیز مانند چیپس و آجیل، حداقل به اندازه یک نفر حفظ کنید. این فاصله‌گیری به شما کمک می‌کند که موقع صحبت کردن با دیگران یا تماشای تلویزیون، وسوسه نشوید و ناخودآگاه دست‌تان را به سمت این خوراکی‌ها دراز نکنید.

-وقتی که غذا می‌خورید، فقط روی غذا تمرکز کنید. درواقع، تمرکز شما باید به جویدن غذا و لذت بردن از بو، طعم و بافت ترکیبات به‌کاررفته در غذاها معطوف شود. مطالعات نشان می‌دهند که مشغول شدن به کارهای مختلف درحین غذا خوردن (چه در خانه و چه در مهمانی)، می‌تواند میزان کالری دریافتی را تا حد زادی افزایش بدهد.

جلوگیری از چاقی در تعطیلات نوروزی

برای جلوگیری از چاقی در تعطیلات نوروزی با شکم کاملا گرسنه از خانه خارج نشوید 

برای این‌که بتوانید از پُرخوری یا انتخاب‌های ناسالم غذایی جلوگیری کنید، نباید با شکم کاملا گرسنه برای تفریح از خانه خارج شوید.

ترفند ها 

-مسیر خریدتان را از قبل مشخص کنید تا به‌واسطه سردرگمی و بی‌برنامگی، سراغ انتخاب‌های ناسالم نروید. ظاهر و بوی غذاها و خوراکی‌ها شدیدا می‌توانند میل کاذب به خوردن را در ما برانگیخته کنند و تقریبا هیچ فردی نمی‌توانند در مقابل این وسوسه‌ها مقاومت کند.

-رستوران‌های مناسب را برای غذا خوردن در بیرون از خانه انتخاب کنید. همچنین میزی را انتخاب کنید که از صداهای بلند و سروصدای بیش از حد به دور باشد،‌ چون فضاهای شلوغ می‌توانند شانس زیاده‌روی در خوردن غذاها را افزایش بدهند. نورهای آبی و فضاهای شلوغ می‌توانند سرعت غذا خوردن را هم بیشتر کنند و درنهایت به پُرخوری منجر شوند.

-از رفتن به فست‌فودهایی که از رنگ قرمز به‌عنوان رنگ اصلی در دکوراسیون و محصولات خودشان استفاده می‌کنند، پرهیز کنید. مطالعات علمی نشان داده‌اند که رنگ قرمز، اشتها را بسیار بیشتر از رنگ‌های دیگر تحریک می‌کند و رستوران‌ها نیز دقیقا به همین دلیل، از رنگ قرمز به‌عنوان رنگ پایه در دکوراسیون خودشان استفاده می‌کنند.

فهرست‌ نویسی از خوراکی‌ ها برای جلوگیری از چاقی

فهرست‌نویسی از خوراکی‌ها و غذاهای مصرفی به شما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های پُرریسک از نظر تغذیه‌ای، به هدف‌های خودتان متعهد باقی بمانید.

ترفند ها 

-خودتان را روزانه وزن کنید و از اعداد مورد مشاهده برای تنظیم رفتارهای خودتان کمک بگیرید. فهرست‌نویسی غذایی واقعا مفید است، اما فقط در صورتی که با خودتان صادق باشید و خودتان را فریب ندهید. مطالعات نشان داده‌اند زنانی که خودشان را روزانه وزن می‌کنند و رفتارهای خودشان را براساس وزن مشاهده‌ای به‌درستی تنظیم می‌کنند، ۸۲ درصد کمتر از دیگران با احتمال بازگشت وزن کم‌شده مواجه می‌شوند.

-هفته‌ای یک بار، لباس مورد علاقه خودتان برای مهمانی را بپوشید و ببینید که آیا همچنان با اندازه اندام‌های شما تناسب دارد؟ اگر این لباس برای‌تان تنگ شده است، باید تغذیه خودتان را اصلاح کنید و ورزش را هم به برنامه روزانه اضافه کنید.

چنگیز قیاسی

چنگیز قیاسی متولد ۱۳۶۰ و فارغ التحصیل دوره کارشناسی علوم ارتباطات - شاخه روزنامه نگاری - و دکترای مدیریت کسب و کار است. وی علاوه بر 12 سال تجربه سردبیری چند نشریه چاپی ،۷ عنوان ملی در جشنواره های مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد ، وی در سال 92 مجله اینترنتی« میهن پست» را تاسیس کرد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا