Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرگردشگری

پیام های سلامتی که باید در مسافران نوروزی به آن عمل کرد ؟

پیام های سلامتی کم نیستند اما در آستانه نوروز باستانی و البته تعطیلات دو هفته ای نوروزی که همه در حال گردش و تفریح هستند شاید از این موضوع غافل باشند که سرعت انتقال بیماری های واگیر نسبت به روزهای عادی سال بیشتر و متاسفانه رعایت پیام های سلامتی نیز کمتر می شود. موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت و حتی اگر هم بی تفاوت باشیم نباید از رعایت چند اصل مهم غافل شویم.

در این میان امروز در میهن پست پیام های سلامتی را به شما یاآوری خواهیم کرد که رعایت آن می تواند سلامتی شما را در تعطیلات نوروزی تضمین کند. بنابراین اگر برای شما سلامت و ایمنی بدنتان در سفر مهم هست به نکات زیر توجه ویژه ای داشته باشید.

شستن مداوم دست : به دلیل این که در مکان عمومی تردد زیاد است ، بنابراین سرعت و تعدد انتقال ویروس هم به همان اندازه سرعت می یابد . در این میان یکی از پیام های سلامتی برای مسافران نوروزی این است که باید حتما از شستن دست خود در هر فرصتی استفاده کرده تا از پخش شدن و البته ورود باکتری‌ ها و میکروب‌ ها بخ بدنشان پیشگیری کنند. در فصل سرما به سر می‌بریم و میکروب و ویروس سرماخوردگی همه‌ جا وجود دارد. بهتر است حداقل ۲۰ ثانیه دست‌ های‌ خود را با آب و صابون بشویید.

پوشیدن لباس مناسب : در کشور 4 فصل ایران تغییر آب و هوا در هر استانی به 24 ساعت بند است . بنابراین یکی دیگر از پیام های سلامتی برای مسافران نوروزی این است که خودشان را خوب بپوشانید. لباس مناسب فصل سرما بپوشید یا حداقل با خود بردارید. زیرا هوای بهار هر لحظه تغییر می‌کند. ممکن است ساعتی آفتابی و ساعتی ابری باشد. حتما لباس گرم، بارانی، کفش جلو بسته و حتی دستکش بردارید.

کنترل استرس  : روزهای تعطیل نوروزی موقعیت خوبی برای کنترل استرس و فرار از مشکلات روزمره است بنابراین از دیگر پیام های سلامتی برای مسافران نوروزی این است که حداقل در این روزها استرس‌شان را کنترل کنند. بنابراین اگر احساس می‌کنند استرس بر آن ها غلبه کرده است، به خودشان استراحت بدهند و سعی کنند که خواب کافی داشته باشید و از دیگران کمک بگیرند.

پرهیز از مصرف داروهای خواب آور : پس از مصرف داروهای خواب‌آور و مسکن‌های قوی، به شدت توصیه می شود که افراد از نشستن پشت فرمان و رانندگی خودداری کنند. حتی به افرادی هم که دارو مصرف کرده‌اند اجازه چنین کاری ندهند. زیرا هم جان خودشان و هم دیگران را به خطر می‌اندازند.

پیام های سلامتی

سگار ممنوع : اگر ممکن است بهتر است به‌ طور کلی سیگار را در سفر ترک کنید و یا حداقل در خودرو سیگار نکشید. زیرا دود سیگار برای افراد غیر سیگاری که در معرض آن قرار می‌گیرند، خطرناک‌تر از خود سیگار و تنباکویی است که افراد سیگاری استعمال می‌کنند.

کمربند ایمنی‌ فراموش نشود : داستان کمربند ایمنی را دیگر همه میدانند بنابراین بعد از بیتن کمربند ایمنی خود و سرنشین ها حتما فراموش نشود که اگر صندلی کودک در ماشین دارید آن را با کمربند محکم ببندید و بهتر این است که سرنشینان را نیز تشویق به بستن کمربند کنید.

مراجعه به پرشک قبل از مسافرات : اگر نیاز به انجام درمان خاصی دارید یا باید داروی‌تان را عوض کنید و یا مشکلی دارید که ممکن است در سفر شما را آزار دهد، حتما پیش از سفر به دنبال حل آن باشید و به پزشک مربوطه مراجعه کنید و اگر به خارج از کشور سفر می‌کنید و نیاز به تزریق واکسن دارید، این کار را زودتر انجام دهید. هر شخصی سالانه نیاز به تزریق واکسنسرماخوردگی دارد.

کودکان را فراموش نکنید : سفر، به خودی خود می‌تواند مخاطراتی برای کودکان داشته باشد، از مریض شدن گرفته تا آسیب‌های جسمانی. مراقب باشید نزدیک وسایل، غذاها و نوشیدنی‌های داغ و دیگر اشیا خطرناک نروند. وظیفه شما است که از آن‌ها در برابر افتادن، سوختن، غرق شدن و حوادث ناگهانی محافظت کنید.

آتش بازی در مسافرت ممنوع : مراقب جایی که آتش درست می‌کنید باشید. بیشترین میزان آتش‌سوزی مربوط به فصل‌های سرد و محل‌هایی که افراد، برای گرم شدن یا کباب درست کردن، آتش روشن می‌کنند می‌شود. متأسفانه افراد بدون اینکه از خاموش شدن کامل آتش اطمینان پیدا کنند، محل را ترک می‌کنند و این در حالی است که گرمای نهفته ذغال با یک نسیم یا باد می‌تواند دوباره شعله‌ور شود.

غذای سالم بخورید : از مهمترین پیام های سلامتی برای مسافران نوروزی این است که افراد بایستی به تغذیه خود و همراهان توجه شایانی داشته باشند . غذاهای سالم و مطمئن بخورید. سعی کنید دست‌ها و مواد غذایی را با آب خوراکی بشویید نه آب رودخانه. مواد غذایی را خوب بپزید و از مصرف غذاهای خام پرهیز کنید. سعی کنید در رستوران‌های بین راهی و جایی که از شیوه تهیه غذا مطمئن نیستید غذا میل نکنید.

میوه وسبزی بخورید و مصرف غذاهای چرب و شور را محدود کنید. همچنین حداقل ۲ ساعت و نیم در هفته فعالیت بدنی داشته باشید و فرزندان‌تان را نیز تشویق به این کار کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا