Mihanpostپزشکیپژوهشیتغذيه

آشنایی با ویتامین هایی که در تقویت، رشد و سلامت مو سر موثرند ؟

این روزها افراد برای رشد و سلامت مو خود دست به هر ابتکار عملی می زنند تا بتوانند از ریزش زود هنگام موهای خود جلوگیری کنند، که در این تغذیه ارتباط خیلی مهمی و زیادی با این امر دارد،مثلا علاوه بر ویتامین B ویتامین E نیز که در تغذیه برای تقویت مو موثر است و به عنوان یکی از ویتامین‌های موثر در رشد موها بکار می‌رود و باعث بهبود بافت مو و درخشان‌تر شدن آن می‌شود.  در ادامه با میهن پست همراه شوید.

رشد و سلامت مو البته به دلایل مختلفی از جمله ویتامین های موجود در بدن ربط دارد طوری که رتینول که بیشتر آن را با نام ویتامین A می‌شناسند برای ترمیم فولیکول‌ های آسیب دیده مو و جلوگیری از خشکی آن ها بسیار ضروری خواهد بود.

تغذیه و رشد مو

به عبارتی دیگر ریزش مو یکی از مشکلاتی است که امروزه اکثر مردم دنیا با آن مواجه هستند. عوامل زیادی مانند عوامل محیطی، ژنتیکی، هورمونی و برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید، آنمی (کم خونی) و نوع تغذیه در ریزش مو دخیل است.

بنابراین اهمیت رژیم غذایی را در حفظ سلامتی بدن به خصوص رشد و سلامت مو را نمی توان نادیده گرفت. یکی از دلایل ریزش مو در زنان کمبودهای غذایی است، زیرا معمولاً برای کاهش وزن خود رژیم های غیراصولی را به کار می برند که نتیجه ی آن بروز این مشکل است. همچنین کسانی که مواد غذایی حیوانی مصرف نمی کنند و به اصطلاح گیاهخوار هستند، به دلیل عدم اطلاع کافی در زمینه چگونگی مصرف غذاهای گیاهی، دچار کمبود پروتئین، روی، آهن، اسیدهای آمینه ی ضروری، ویتامین های گروه B و غیره می گردند.

در این میان مس و آهن نیز جز مکمل‌های مورد نیاز برای جلوگیری از ریزش مو هستند، هم چنین مولکول مو رشد سریعی دارد، حتی کسانی که ریزش مو آنها به خاطر زمینه‌های ارثی است مانند افرادی که با کمبود ناشی از ویتامین D ریزش مو دارند، با مصرف این ویتامین‌ها می‌توان آن را جبران کرد.

آنچه را که به دهان می‌گذارید بیشتر سلامت موهای شما را تضمین می‌کند تا محصولات بهداشتی گران قیمت مو. مثلا اگر چه گردو حاوی مقدار کمی سلنیوم است، اما در افرادی که دچار کمبود این ماده معدنی هستند و دچار ریزش مو می‌شوند، می‌تواند بسیار مفید باشد درست همانند پروتئین، روی و امگا ۶ موجود در دانه کدو تنبل باعث رشد مو می‌شود.
اگر شما نیز با مشکل ریزش مو مواجهه هستید و موهایتان حالت خود را از دست داده، شروع به خوردن خوراکی‌هایی مانند سیب زمینی شیرین کنید چون سرشار از بتاکاروتن است و بدن آن را به « ویتامین آ » تبدیل می‌کند. در واقع هر سلول از بدن بدون مقدار کافی « ویتامین آ » نمی‌تواند وظایفش را بدرستی انجام دهد. « ویتامین آ » به محافظت و تولید روغن‌هایی که پوست سر شما را تقویت می‌کنند کمک می‌کند و کمبود آن می‌تواند باعث خارش و شوره سر شود.
راهکار تقویت مو
ویتامین هایی که در رشد و سلامت مو تاثیر بسزایی دارند:
پروتئین : اساس و پایه ی نیاز بافت های بدن مانند مو، ناخن، پوست و غیره می باشد و در موادی مانند انواع گوشت (مرغ، ماهی و گوشت قرمز)، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد. در مواد نشاسته ای مثل نان، برنج، ماکارونی و سبزی ها نیز به مقدار کمی وجود دارد. اسیدهای آمینه اجزای تشکیل دهنده پروتئین ها هستند که در مواد ذکر شده در بالا وجود دارند.

کلسیم و منیزیم: گروه شیر و لبنیات منابع غنی کلسیم و منیزیم و نیز پروتئین هستند. اگر فردی دچار عدم تحمل لاکتوز (قند موجود در شیر) باشد و از سایر مشتقات لبنیاتی نیز برای تامین نیازهای بدن خود استفاده نکند، باید به طور روزانه مکمل کلسیم مصرف کند و مصرف سایر غذاهای غنی از پروتئین را نیز افزایش دهد.

ویتامین های گروه B: یکی از راه های درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی است که در بسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبوددهنده وضعیت مو اضافه می شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است. منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین را برایتان ذکر می کنم. منابع غنی از B6: جگر، موز، دانه آفتابگردان، ماهی، مرغ، جوانه گندم، آلوی خشک، گوشت، غلات سبوس دار، مخمر و زرده تخم مرغ (به ترتیب) و منابع غنی بیوتین: جگر و گوشت مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم، تخم مرغ و بادام زمینی است.

Hair Nutrition

البته نباید فراموش کرد که تخم مرغ با پروتئین بالا، روی، سلنیوم، گوگرد و آهن، یک ماده معجزه آسا برای موهای شماست. همچنین به سلولها کم می‌کند تا به فولیکولهای مو، اکسیژن برسانند.

اسفناج همراه با سایر سبزیجات تیره رنگ دیگر حاوی آهن، بتاکاروتن، فولات و «ویتامین ث» است و به حفظ فولیکول‌های سالم مو و تولید روغن‌های پوست سر کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا