Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

لکه های سفید ناخن با هلالی روی ناخن چه علائم و تفاوتی دارند ؟

لکه های سفید ناخن از کمبود کدام ویتامین در بدن خبر می دهد ؟ این شاید سوالی باشد که شما نیز به نبال پاسخی برای می گردید ؟ که در این میان بعضی از متخصصان پوست و مو ، قارچ را عامل بیماری کچلی ناخن می دانند و البته بر این باورند که کمبود کلسیم نقشی در سلامت ناخن انسان ندارد و کلسیم فقط در نوک و چنگال حیوانات کاربرد دارد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

بر اساس نتایج پژوهش های جدید لکه های سفید ناخن ویژگی‌ های خاصی دارد و البته وجود این علامت نشان دهنده ی سلامت فرد است و حتی در طب چینی نیز سفیدی ناخن بیانگر سلامت فعلی هر فردی است و اگر در این قسمت قرمزی ایجاد شود فرد مذکور به نوعی به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلاست.

لکه های سفید ناخن

در این میلان غلامحسین غفارپور متخصص پوست و مو در خصوص لکه های سفید ناخن می گوید :

لکه های سفید ناخن در واقع نوعی از اختلال و بیماری‌ ناخن است و البته این لکه ها نشانی از بیماری‌ های قارچی است و اصولا زمانی که قارچ به صفحه ناخن حمله می‌کند از این صفحه تغذیه می‌کند و معمولا قارچ‌ ها از روی پوست حرکت می‌کنند و بر روی صفحه ناخن که از جنس کراتین سخت و ساخته شده از پروتئین است قرار می‌گیرد که این کراتین یک منبع غذایی کامل برای قارچ‌ هاست.

البته توجه داشته باشید که در مواردی هم هلالی نبودن سفیدی انتهای ناخن حاکی از بیماری کم‌خونی و دیابت است و حالت چروکیده در این قسمت ناخن حاکی از میزان سم درون بدن و کاهش متابولیسم است.

توضیح بیشتر این که هر شخص سالمی هشت تا ۱۰ lunula که غالبا سفید رنگ هستند در دو دست خود دارد. به علاوه اگر فقط انگشت شست شما دارای lunula است شما انرژی جسمی کمی دارید و بیشتر اوقات بیمار هستید و البته نباید هلالی سفید انتهای ناخن را با لکه های سفید نقطه نقطه بر روی آن را اشتباه گرفت.

لکه های سفید ناخن و یا به عبارتی سفیدی انتهای ناخن‌ ها در صورت تراشیدن این سفیدک‌ ها با تیغ ، متوجه می‌شویم که این سفیدک‌ ها نرم هستند و مانند گچ به راحتی برداشته می‌شود و از بین می‌رود ولی لکه های سفید کماکان در جای خود باقی می ماند.

بد نیست بدانید زمانی که صفحه ناخن درگیر قارچ می‌شود از حالت سفید و بی‌ رنگ به سمت تیرگی و قهوه‌ای شدن تغییر رنگ می‌دهد، ترد و شکننده و ضخیم می‌شود و گاهی تمام ناخن خرد شده و از بین می‌رود و البته برای تشخیص این بیماری بایستی از آزمایش کشت قارچ که توسط متخصصان قارچ‌شناسی انجام می‌شود استفاده شود و بین 3 تا 9 ماه خواهیم توانست این بیماران را درمان کنیم.

ضایعات قارچی ناخن به تظاهرات بیماری‌ های دیگر شباهت دارد برای مثال ممکن است بیمار مبتلا به پسوریازیس باشد و ناخنهایش به همین شکل تیره، خرد، ضخیم، شکننده و در برخی موارد نازک شود بنابراین حتماً باید متخصص پوست این فرد را معاینه کند و با توجه به نتیجه آزمایش کشت قارچ به درمان اقدام کنند.

لکه های سفید ناخن
هلالی انتهای ناخن از سلامت و لکه های سفید ناخن از بیماری خبر می دهد

این نوع ضایعات قارچی که به ناخن افراد سالم حمله می‌کنند توسط قارچ‌هایی به‌ نام درماتوفیت ها ایجاد می‌شوند اما نوع دیگری از قارچ‌ها هستند که حالت مخمری دارند که به آن‌ ها کاندیدا آلبیکنس می‌گویند که در افراد دارای نقص ایمنی سلولی بروز می‌کنند و باعث سفیدی انتهای ناخن‌ها می شود.

جالب است بدانید که افراد خانه‌ دار که مرتب دستهایشان در آب است و همواره محیطی مرطوب در محیط ناخن وجود دارد و همواره با مواد شوینده در تماسند یا کسانی که ناخن‌هایشان مستمرا آسیب می‌بیند یا گوشه‌های ناخن می‌شکند ضایعات قارچی کاندیدا آلبیکنس دور تا دور بافت ناخن ضایعه ایجاد می‌کند دورش قرمز و ملتهب شده و ناخن کدر می‌شود بنابراین این ضایعات هیچگاه افراد سالم را مبتلا نمی‌کند.

در پایان باید گفت عارضه لکه های سفید ناخن درمان در حالی شونده است که درمان آن بدن ایمن ممکن نخواهد بود یعنی اگر مجددا فرد مبتلا در معرض این قارچ قرار گرفته شود احتمال ابتلا مججد به این قارچ برای او وجود دارد ولی نکته و خبر مهم برای مبتلایان به این عارضه این است که عارضه لکه های سفید ناخن پس از درمان به شکل اولیه خود بازمی‌گردد.

و البته فراموش نوشد که محققان بر این بارند که بر خلاف نظر عوام که کجی و مشکلات ناخن را به کلسیم نسبت می‌دهند، کلسیم در استحکام صفحه ناخن هیچ نقشی ندارد. کلسیم فقط در استحکام نوک پرندگان ناخن و چنگال‌های ماکیان چنگال‌های حیوانات و استحکام سم چهارپایان موثر است و در استحکام ناخن انسان نقشی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا