Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرنظامی

کند کردن ساعت بیولوژیک بدن می تواند جان نظامیان زخمی را نجات دهد ؟

کند کردن ساعت بیولوژیک بدن موضوعی است که به تازگی مورد توجه محققان قرار گرفته و در این میان آن ها معتقدند با کند کردن ساعت بیولوژیک بدن می توانند جان سربازان و یا هر سخص زخمی دیگر را نجات دهند. این در واقع موضوع علمی جدید است که برنامه تحقیقاتی آژانس پروژه‌ های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ارتش ایالت متحده قرار گرفته و بر موفقیت آن ادعا می‌کنند.

قبل از توضیح کاملتر در خصوص کند کردن ساعت بیولوژیک بدن بد نیست بدانید که ساعت بیولوژیک یا ساعت زیستی در واقع یک چرخه تقریبا ۲۴ ساعته در فرایند های زیست‌ شیمیایی، فیزیولوژیکی، یا رفتاری موجودات زنده، شامل گیاهان، جانوران، قارچ‌ها و سیانو باکتری‌ ها است.

در این میان اگر چه اختلال در ساعت زیست‌ شناختی انسان می‌تواند زمینه‌ ساز بیماری‌ های بسیاری شود اما محققان آمریکایی بر خلاف این موضوع ادعا داند که با کند کردن ساعت بیولوژیک بدن می تواند جان نظامیان زخمی را نجات دهند.

پزشکان در میادین جنگ فرصتی بسیار کوتاهی برای درمان جراحات سربازان در اختیار دارند؛ جراحات و زخم‌ ها باید سریعا درمان شوند در غیر این صورت ممکن است منجر به مرگ بیمار شود یا باعث ایجاد ناتوانی‌ های دائمی در فرد شود. اما متاسفانه اغلب جراحات میدان جنگ چنان وخیم هستند که پزشکان قادر به انجام کاری نیستند.

حالا دارپا یا همان آژانس پروژه‌ های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی، به دنبال راه حل عجیب و غریبی برای این مشکل است که با کند کردن ساعت بیولوژیک بدن بیماران و زخمی ها ، فرصت بیشتری را برای درمان در اختیار پزشکان قرار دهد.

کند کردن ساعت بیولوژیک بدن

نمودار چرخه ی ساعت بیولوژیک یا ساعت زیستی بدن که کند کردن ساعت بیولوژیک بدن نیز با تغییر آن انجام خواهد شد

هدف تحقیقات جدید این است که با استفاده از مواد بیوشیمیایی که انرژی را در حد پروتئین کنترل می‌کند، فعالیت سلولی را تا مرز توقف کُند کند. حیواناتی مانند تنبل و قورباغه درختی می‌توانند سلول‌های خود را تثبیت کنند تا از یخ زدن و کم‌آبی جان سالم به در ببرند؛ تکنیک‌های مشابه می‌تواند زمان بیشتری در اختیار پزشکانی قرار دهد که می‌خواهند قبل از از کار افتادن سیستم حیاتی بدن بیمار، جراحات او را درمان کنند.

دارپا می‌داند که این کار آسانی نیست. برای انجام این کار باید سرعت همه فرآیندهای سلولی در یک حد کاهش یابد؛ نمی‌توان تنها برخی از فرآیندها را متوقف کرد در حالی که بقیه آنها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. همچنین بعد از بازگشت سلول‌ها به عملکرد نرمال، باید احتمال هرگونه آسیب وارده به آنها را به حداقل رساند.

این تحقیقات در مراحل اولیه خود قرار دارد و دارپا نیز انتظار ندارد که این پروژه به این زودی‌ها جواب بدهد. قرار است این پروژه در ابتدا روی شواهد و مدارک اولیه این مفهوم متمرکز شود، سپس در انتهای این برنامه پنج ساله، اگر موفقیتی حاصل شد نتایج آن برای استفاده به دنیای واقعی ارائه شود.

اگر نتایج این تحقیقات موفقیت‌آمیز باشد، این پروژه می‌تواند علم پزشکی را به طور کامل متحول کند. بدین ترتیب زمان کافی برای انتقال بیمار به بیمارستان وجود دارد؛ پزشکان نیز می‌توانند روی بهبود کلی بیمار متمرکز شوند و کمتر نگران بقای بیمار شوند چراکه زمان کافی برای این کار را در اختیار دارند.

منبع    engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا