علمی و فناوریهوا فضا

آن چه باید در خصوص دریاچه‌ باستانی مریخ بدانید + عکس

مریخ‌نورد  استقامت Perseverance  ناسا داده‌ هایی را جمع‌ آوری کرده است که وجود رسوباتی را تشخیص داده است که دریاچه‌ باستانی مریخ را تایید می‌کنند

قبل از توضیح در خصوص دریاچه‌ باستانی مریخ باید گفت که مریخ یا بهرام چهارمین سیاره در منظومهٔ شمسی است که در یک مدار طولانی‌تر و با سرعتی کمتر از زمین به دور خورشید می‌چرخد و هر یک بار گردش این سیاره به دور خورشید معادل 678 شبانه‌ روز زمین طول می‌کشد و طول شب و روز آن از زمین کمی طولانی‌تر است. نام فارسی این سیاره بهرام  یونانی آن مِریخ است.

آیا واقعا دریاچه‌ باستانی مریخ مورد تایید دانشمندان قرار گرفته است ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که پژوهشگران «دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس  و  دانشگاه اسلو اسکن‌ های زیرسطحی ثبت‌ شده با مریخ‌ نورد استقامت را بررسی کردند که طی چند ماه در سال 2022 ثبت شده بودند؛ یعنی زمانی که روی سطح مریخ حرکت می‌کرد و از کف دهانه جیزرو به ویژگی‌ های رسوب‌ مانند مجاور می‌رسید.

این در حالی است که مریخ‌نورد  استقامت Perseverance  ناسا داده‌ هایی را جمع‌ آوری کرده است که وجود رسوباتی را تشخیص داده است که دریاچه‌ باستانی مریخ را تایید می‌کنند و البته این رسوبات از آبی به جا مانده‌اند که زمانی یک حوضه‌ غول‌پیکر را در مریخ به نام  دهانه جیرزو Jezero Crater پر می‌کرد.

دریاچه‌ باستانی مریخ

آیا تلاش تحقیقاتی برای تایید دریاچه‌ باستانی مریخ نتیجه داده است ؟

دانشمندان منتظر بررسی دقیق رسوبات جیزرو در نمونه‌های جمع‌آوری‌شده توسط مریخ‌ نورد استقامت هستند که قرار است در آینده به زمین منتقل شوند. تصور بر این است که رسوبات جیزرو حدود سه میلیارد سال پیش شکل گرفته‌اند.

این پژوهش جدید، تأییدیه‌ ای مبنی بر این موضوع است که دانشمندان تلاش‌های ژئوبیولوژیکی خود را در مکان مناسبی روی مریخ انجام داده‌ به نتیجه ای مطلوب رسیده است و در این میان تایید دریاچه باستانی مریخ هم نتیجه ی این تحقیقات است.

چنگیز قیاسی

چنگیز قیاسی متولد ۱۳۶۰ و فارغ التحصیل دوره کارشناسی علوم ارتباطات - شاخه روزنامه نگاری - و دکترای مدیریت کسب و کار است. وی علاوه بر 12 سال تجربه سردبیری چند نشریه چاپی ،۷ عنوان ملی در جشنواره های مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد ، وی در سال 92 مجله اینترنتی« میهن پست» را تاسیس کرد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا