Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

فناوری جایگزین GPS این سیستم ناوبری را به پایان خط نزدیک کرد ؟!

فناوری جایگزین GPS این سیستم ناوبری را در حالی به پایان خط نزدیک کرده است که گروهی از محققان آمریکایی در تحقیقاتی چند ساله موفق به توسعه یک سیستم ناوبری جدید و قابل اعتماد و دقیق شده اند که از سیگنال‌های محیطی مانند داده‌های تلفن همراه و Wi-Fi را به جای سیستم موقعیت‌یاب جهانی GPS را به کار می برد و از دقیق بسیاری نیز برخوردار است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

این فناوری جایگزین می‌تواند به عنوان یک دست آورد جدید و مستقل برای GPS یا یک مکمل برای سیستم‌های فعلی مبتنی بر جی.پی.اس استفاده شود و به گفته محققان آمریکایی دانشگاه کالیفرنیا، که بر روی این پروژه در حال تحقیق هستند ، این فناوری می‌تواند به منظور توسعه سیستم‌های ناوبری وسایل نقلیه مستقل، مانند خودروهای خودران و هواپیماهای بدون سرنشین در هر جای دنیا مورد استفاده قرار بگیرد.

فناوری جایگزین GPS اگر چه زود است که صحبت کنار زدن GPS را بزند اما پیشرفت دنیای تکنولوژی و IT سرانجام همه ی سیستم های ناوبری را روزی دستخوش تغییرات زیادی خواهد کرد.

فناوری جایگزین GPS
فناوری جایگزین GPS

فناوری جایگزین GPS در حالی قوت گرفته است که GPS و اکثر سیستم‌های ناوبری در اتومبیل‌ها و لوازم الکترونیکی قابل حمل با استفاده از سیستم ناوبری ماهواره ای کار می‌کنند.برای فناوری‌های دقیق، از جمله هوا فضا و موشک‌ها، سیستم های ناوبری به طور معمول ترکیبی از GPS و سیستم ناوبری اینرسیایی Inertial Navigation System INS است.

جالب است بدانید که بدانید که در فناوری GPS سیگنال ها به تنهایی بسیار ضعیف بوده و در محیط‌های خاص مانند دره‌های عمیق غیر قابل استفاده هستند. علاوه بر این به راحتی در دسترس عموم بوده و قابل هک شدن هستند.این سیستم جدید جایگزینی مناسب برای سیستم‌های ناوبری پیشین بوده که با قابلیت‌های خود مشکلات گذشته را برطرف می‌کند و البته این سیستم در صورت عدم کارآیی GPS می‌تواند به عنوان مکملی برای سیستم ناوبری INS استفاده شود.

منبع : indianexpress

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا