Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

تولد خورشید های جوان از پس شش ابر میان‌‌ستاره‌ای متلاشی‌شده!!

تولد خورشید های جوان از پس شش ابر میان‌‌ ستاره‌ای متلاشی‌شده، توسط محققان رصدخانه سوفیای ناسا در حالی کشف شده است که این ستارگان جوان یا خورشیدهای جوان در پی یک رویداد بسیار جالب متولد شده اند و حتی از خورشید ما هم بزرگترند. برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر با میهن پست همراه شوید.
محققان ناسا معتقدند هرگاه یک ابر گازی در داخل خود در هم شکند ، گرانش ابر سبب انقباض آن شده و در نتیجه اصطکاک گرما حاصل می شود. گرمایی که بخاطر انقباض تولید می شود باعث فعال شدن واکنش‌های هم‌جوشی هیدروژن در هسته و تولد ستاره می‌شود.

تولد خورشید های جوان از پس شش ابر میان‌‌ستاره‌ای متلاشی‌شده!!

جالب است بدانید  تولد خورشید و ستارگان در ناحیه‌هایی از فضا که نام سحابی دارند صورت می‌گیرد بدین صورت که ملکول‌ های هیدروژن که در ناحیه‌های بزرگی از فضا پراکنده هستند آرام آرام به هم نزدیک شده و زمانی که ستاره به تعادل هیدرودینامیکی برسد پیش‌ستاره و زمانی که بتواند همجوشی هسته‌ای انجام دهد تا انرژی خود را آزاد کند یک ستارۀ شکل می گیرد. هر ستاره دارای دوره عمر می‌باشد که بسته به نوع ستاره متفاوت است. ستارگان حجیم با نور بیشتر و حرارت زیاد عمر کوتاهتری نسبت به ستارگان کم نور و کوچک دارند. پایان عمر هر ستاره بستگی به میزان ذخیره هیدروژن در آن دارد. زمانی که هیدروژن درون ستاره‌ای پایان یابد هلیوم تبدیل به سوخت اصلی می‌شود و می‌سوزد و در نهایت ستاره فرو می پاشد.

چنین نتایجی برای ستاره شناسان بسیار جالب است زیرا تحقیقاتی که قبل از این انجام شده از سیر فروپاشی بسیار محدود بوده‌اند و بیان می داشت که یک ستاره حداقل در بخشی از عمر خود، به دلیل همجوشی گرما‌ هسته‌ای هیدروژن به هلیم در مرکز آن، می‌درخشد. انرژی ایجاد شده از بخش درونی ستاره می‌گذرد و به فضای بیرونی اطراف تابیده می‌شود. وقتی ذخیره هیدروژن در هسته یک ستاره رو به اتمام ‌رود، تقریبا تمام عناصر طبیعی سنگین تر از هلیم از طریق سنتز هسته‌ای پدید می‌آیند.

کشفیات جدید سوفیا، ارزش تئوری های موجود درباره چگونگی ساخت ستارگان جوان و نیز سرعت از بین رفتن آن ها را بسیار افزایش داد و و به نوعی مهر تأییدی بر این نظریات بود.

منبع : technology

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا