Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

کشف منبع سیگنال رادیویی ارسالی خارج از کهکشان راه شیری به زمین ؟

کشف منبع سیگنال رادیویی ارسالی خارج از کهکشان راه شیری به زمین در حالی توسط ستاره شناسان مشخص شده است که چندی پیش اعلام شد که ۶ سیگنال رادیویی خارج از کهکشان راه شیری به زمین رسیده و محققان این سیگنال های رادیویی را از مکانی بسیار دورتر از کهکشان راه شیری دریافت کرده اند. اما حالا دانشمندان منبع این سیگنال های رادیویی ارسالی به زمین را پیدا کرده اند . در ادامه با میهن پست همراه شوید.

با این حال و پس از یک دهه تحقیق و بررسی ، اینک ستاره شناسان موفق شدنده اند که منبع انفجارهای رادیویی و یا همان سیگنال رادیویی ارسالی خارج از کهکشان راه شیری به زمین در اعماق فضا را که یک کهکشان کوتوله است مشخص کنند. کهکشانی که  حدودا ۳ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد.

اگر چه دانشمندان هنوز نمی‌دانند چه عاملی باعث ارسال این ۶ سیگنال رادیویی ارسالی خارج از کهکشان راه شیری به زمین شده است اما آن ها مکتن این پالس های رادیویی در اعماق فضا را شناسایی کرده اند.

منبع سیگنال رادیویی ارسالی خارج از کهکشان

این در حالی است که ارسال سیگنال رادیویی به زمین ، اولین بار در سال ۲۰۰۷ شناسایی شده و نیز تاکنون ۱۸ مورد از آن دریافت شده است. که در این میان ستاره شناسان انفجار رادیویی سریع که FRB نامیده می شوند و چند میلی ثانیه طول می کشند را علت این عامل می دانند.

اکنون که محققین می دانند همسایه کیهانی ما منشا تولید این FRB ها است، می توانند آن را بهتر مطالعه کنند که به حل علت تولید آن‌ها کمک خواهد کرد. ممکن است مسائل دیگری نیز در مورد FRB ها وجود داشته باشد. از آنجا که منشا FRB بسیار دور از ما قرار دارد، آن‌ها از بین صدها مانع ریز و درشت مانند گاز و پلاسما عبور کنند تا به زمین برسند. اما زمانی که دانشمندان بدانند این سیگنال ها دقیقا از کجا می آیند، امواج رادیویی قادرند به آن‌ها در تعیین اینکه از چه میزان گاز و پلاسما عبور کرده اند، کمک کنند.

برای تعیین منبع این امواج، چاترجی و تیمش از آرایه بسیار بزرگ Karl G. Jansky استفاده کردند. این آرایه مجموعه ای ۲۷  تلسکوپ رادیویی در نیومکزیکو است که به شکل Y پخش شده اند. تا کنون FRBها توسط رادیو تلسکوپ های بزرگ تک بشقابی شناسایی شده بودند که بخش بزرگی از آسمان را در یک زمان تحت نظر دارند. این نوع تلسکوپ ها در شناسایی FRB حساس تر هستند اما در تعیین محل ماهر نیستند. با این حال این آرایه مانند یک تلسکوپ به قطر یک مایل عمل می‌کند که به ستاره شناسان این امکان را می دهد که تصاویر با کیفیت بالا از محل ارسال این امواج بگیرند.

منبع سیگنال رادیویی ارسالی خارج از کهکشان

محققین در نقطه کشف شده متوجه دو مطلب جالب شدند. در واقع در آن مکان یک منبع دائمی رادیویی وجود داشت که احتمالا منبع تولید FRB نیز هست. و همین‌طور یک لکه کم رنگ نور که مشخص شد یک کهکشان کوچک است. این محققین سپس توانستند اندازه گیری کنند این کهکشان با چه سرعتی از زمین دور می شود. با تعیین حرکت کهکشان متوجه شدند که این کهکشان ۳ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد.

با این حال تیم چاترجان هنوز مطمئن نیست چه چیزی باعث ایجاد این امواج مکرر رادیویی می شود با این حال یک توضیح بالقوه برای آن دارند. یک ایده این است که سیاه چاله مرکز کهکشان، فعال است و فوران هایی از ذرات نور از آن ارسال می شوند. پس از آن ممکن است یک گلوله پلاسما یکی از این فوران ها را بخار کرده و یک جرقه روشن ایجاد کنند.

یکی احتمال دیگر این است که FRB از یک نوع ستاره نوترونی منسجم با میدان مغناطیسی قوی به نام مگنتار ارسال می شود. مگنتارها در کهکشان خودمان باعث ایجاد پالس های رادیویی روشن می شوند اما به روشنی FRB ها نیستند. ازاین رو چیزی باید آن‌ها را تقویت کرده باشد.

منبع : msn

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا