Mihanpostاقتصادیپیشنهاد سردبیرعمومی

مهمترین مفاهیم اقتصادی جهان از دیدگاه مدیر عامل شرکت زینگ‌ فین

مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان از دیدگاه مدیر عامل شرکت زینگ‌ فین آقای بالاجی ویسواناتان را برای شما جمع آوری کرده ایم . در این مطلب  ده مفهوم و دو دیدگاه اقتصادی را برای شما بازگو خواهیم کرد که هر کسی باید آن را بداند . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشد .

اقتصاد خرد و اقتصاد کلان :شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان بررسی اقتصاد خرد و اقتصاد کلان است که هر کسی باید آن را بشناسد . اقتصاد خرد در حقیقت با مفاهیمی همچون مشوق‌ها ، رفتار مشتری، بودجه احتیاطی ، قیمت‌گذاری  و غیره مرتبط است. اما اقتصاد کلان همیشه با مقیاس بزرگ‌ تری از اقتصاد کلی سروکار خواهد داشت . باید بدانید که اقتصاد کلان با مفاهیمی همچون تولید ناخالص داخلی (GDP) ، نرخ بهره  و سایر موضوعات ستون اقتصادی روزنامه‌ها  ارتباط دارد . بصورت کلی در این بخش همین کافیست توجه داشته باشید که  اقتصاد کلان بیشتر مورد توجه سرمایه‌ گذاران بوده و  اقتصاد خرد بیشتر به کار مدیران می‌ آید.

مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان

قانون عرضه و تقاضا  : بدهیسیت که با افزایش عرضه هر چیزیی قیمت آن کاهش خواهد یافت و البته هرگاه تقاضا نیز  بیشتر شود قیمت افزایش پیدا می‌ کند . مثال های زیادی در این باره وجود دارد که هر روزه در اطراف خود می بینیم .

مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان

مطلوبیت نهایی : بسیار ساده و در قالب یک مثال این مورد را توضیح خواهم داد . اگر درآمد شما در هر ماه ۲۰۰ هزار تومان باشد مبلغ ۱۰۰ هزار تومان برای شما بسیار ارزشمند است . اما زمانی که حقوق شما ۲ میلیون تومان است مبلغ ۱۰۰ هزار تومان ارزش کمتری خواهد داشت. حالا  از  مفهوم مطلوبیت نهایی بیشتر برای تنظیم قیمت‌ ها استفاده می‌ شود.

 مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان

تولید ناخالص داخلی (GDP) : یکی از مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان همین تولید ناخالص داخلی است . این مفهوم  مجموع درآمد همه‌ مردم یک کشور یا مجموع ارزش بازار همه‌ محصولات و خدمات تولیدی آن کشور می باشد . اکنون آمریکا بزرگ‌ ترین اقتصاد جهان است و دارای تولید ناخالص داخلی ۱۴ تریلیون دلاری می باشد یعنی در آمریکا سالانه ۱۴ تریلیون دلار ارزش تولید می شود .

مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان

نرخ رشد : این مورد تعیین کننده رشد هر اقتصاد است و بر اساس نرخ رشد GDP محاسبه می‌ شود. واحد  GDP در حقیقت مقیاسی برای سنجش درآمد ملی بوده و این نرخ رشد یک متغیر تقریبی از متوسط درآمد سالانه‌ هر فرد می باشد .

مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان

تورم :  قیمت اکثر محصولات از زمان پدربزرگ‌ های ما چندین برابر شده و بسیار بالا رفته است . تورم نشان می‌دهد که قیمت محصولات نسبت به سال گذشته چقدر افزایش پیدا کرده‌ است این عدد همیشه بصورت درصد بیان می شود . اما جالب است بدانید که در اقتصاد های بالغ میزان  تورم سالیانه تنها  حدود ۲ درصد است  .به این معنا که قیمت محصولات در هر سال به طور متوسط ۲ درصد بالا می‌ رود.

مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان
نرخ بهره : فرض کنید شما به فردی وام داده اید بصورت کاملا منطقی باید  انتظار داشته باشید که  فرد در هنگام بازگشت پول مقداری بیشتر از اصل آن را بازگرداند .تعریف بهره دقیقا همین مقدار پول بیشتر است که دریافت می کنید پس بدیهی است که نرخ بهره یک عدد مثبت بوده و در حقیقت  مشخص می‌ کند که شما چه مقداری اضافه از اصل پول را  دریافت می کنید . در ایران معمولا نرخ بهره‌ کوتاه مدت توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود  اما در  آمریکا  نرخ بهره‌ کوتاه مدت نزدیک به صفر است . نرخ بهره‌ بلند مدت نیز معمولا توسط بازار تعیین شده  و مقدار آن نیز بیشتر به تورم وابسته است .

مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان

نسبت نرخ بهره با تورم و رشد : نرخ بهره و نرخ رشد تقریبا یک رابطه‌  عکس دارد، البته باید گفت که  نرخ بهره می‌ تواند بر روی تورم نیز تأثیر مستقیم بگذارد این نسبت ها از مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان هستند که باید از آن مطلیع باشید . به همین علت  زمانی که دولت ها نرخ‌ بهره را افزایش دهند ، تورم نیز  همراه با رشد مسیری نزولی را طی خواهد کرد . اما در نهایت ، یک تنش مداوم در تعیین نرخ بهره خواهیم داشت  . اما جالب است بدانید در کشور آمریکا ، فدرال رزرو  مسئول تعیین نرخ‌ های بهره‌ کوتاه‌ مدت است و تصمیماتفدرال رزرو نیز همیشه مورد توجه خبرگزاری های  اقتصادی است .

مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان

سیاست‌ های مالی : دولت ها معمولا به کمک  تنظیم هزینه‌ های خود به شکل گسترده ای اقتصاد خود را کنترل می کنند .  سیاست‌ های مالی  در حقیقت مجموعه‌ ای از مکانیزم‌ های دولت در مورد هزینه‌کرد ها است . هنگامی که هزینه‌ های دولت افزایش می یابد میزان تقاضا ها نیز بالارفته و در نهایت منجر به افزایش بیشتر قیمت‌ ها خواهد شد . در این صورت  هم رشد بالا رفته  و هم تورم بالا به وجود می‌ آید. البته این قاعده به صورت بر عکس نیز   صحیح است . به همین دلیل دولت‌ ها معمولا سعی می‌ کنند که در دوران پایین بودن نرخ رشد و تورم، بیشتر هزینه کنند و در دوران بالا بودن نرخ رشد و تورم از هزینه‌ های خود را کاهش دهند .

مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان

چرخه‌ کسب‌ و‌ کار  : هر اقتصادی معمولا در یک چرخه‌ حدودا  ۷ ساله ، دارای دوره‌ های فراز و فرود هستند .زمانی که یک اقتصاد با  یک اوج آغاز شود و سپس به بالاترین میزان سود خود برسد ،  قاعدتا دچار انقباض شده و  منجر به رکود می شود دورانی که  رشد منفی و یا افزایش بیکاری را به همراه داشته و در نهایت انبساط اقتصادی رخ می‌ دهد .

مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهاننظریه‌ مزیت نسبی : تصور کنید شما دارای یک استارتاپ در زمینه تکنولوژی هستید  و روزی یکی از مشتریان از شما درخواست می کند تا برایش یک وب سایت ایجاد کنید … آیا شما درخواست او را می پذیرید یا اینکه بهتر است فرصت را به دوستان خود محول بدهید ؟باید گفت که  یک انسان منطقی  زمان لازم برای ساخت یک وب‌ سایت را بصورت دقیق محاسبه کرده و بررسی می کند که ‌آیا می‌ تواند در این مدت پول بیشتری کسب کند یا خیر . این انسان منطقی سپس باید به این فکر کند که آیا دوستش این کار را با کیفیت بهتری انجام خواهد داد یا خودش . در نهایت اگر به این نتیجه رسیدید که دوست شما می‌ تواند بهتر از شما این کار را انجام دهد و برنامه‌ شما نیز  پر است ، از این فرصت صرف‌ نظر کنید . این دقیقا همان نظریه تئوری ، مزیت نسبی است . دوست شما برای این کار ارجعیت بیشتری دارد  و ساخت وب‌ سایت  نیز شما سود زیادی برای شما نخواهد داشت . در مجموع باید گفت که همه استارتاپ ها و حتی مردم عادی باید کاری را انجام دهند که قابلیت بهتری در آن دارند . این نظریه یکی از مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان است .

مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان

نظریه‌ هزینه‌ فرصت :از دیگر مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان که باید همیشه به آن توجه داشته باشید نظریه هزینه و فرصت است . تصور کنید در یک زمینه ای مشغول فعالیت هستید در این صورت اگر انسان مثبت اندیشی باشید تمایل دارید مزایای آن فعالیت خود  را در مقایسه با جایگزین‌ های آن یکسان در نظر بگیرید . به عنوان مثال ، فرض کنید که شما پنج‌ شنبه شب روی یک پروژه سخت ، در حال کار هستید ، در این صورت ممکن است با خود بگویید باید کار دیگری انجام دهم مثل  به مهمانی رفتن یک مهمانی شاید برای شما ارزش بالایی دارد اما شما ارزش پروژه کاری خود را جذاب‌ تر می‌ دانید. در اقتصاد  ارزش جایگزین را  همان هزینه‌ فرصت می‌گویند.  به معنای هزینه‌ ای که شما از آن صرف‌ نظر می‌ کنید. به عبارت دیگر اگر شغلی با درآمد سالانه ۵۰۰ میلیون تومان را ترک کنید تا یک استارتاپ جدید راه بیندازید، هزینه‌ فرصت شما  ۵۰۰ میلیون در سال است . باید بدانید ارزش نهایی کار شما در صورتی سود آور است که در نهایت از این استارتاپ خیلی بیشتر از سالانه ۵۰۰ میلیون درآمد داشته باشید .

مهم‌ ترین مفاهیم اقتصادی جهان

 

منبع : businessinsider

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا