Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

اولین مزرعه خورشیدی دنیا استرالیا راه اندازی شد +عکس

اولین مزرعه خورشیدی دنیا ، با بهره گیری از نور خورشید و آب دریا در حالی راه اندازی شده است که این مزرعه در مساحت ۲۰ هکتار و در بندر آگوستا در کشور استرالیا واقع شده است.  این مزرعه خورشیدی برخلاف مزارع عادی، به طور مستقیم به آب شیرین، گاز، و برق نیاز ندارد بلکه انرژی و آب را از دریا و خورشید تأمین می کند. برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .در حقیقت اولین مزرعه خورشیدی دنیا در حالی تاسیس شده است که این مزرعه خورشیدی بی نیاز از آب شیرین موجود در منابع زیر زمینی می باشد . برای رسیدن به چنین موفقیتی دانشمندان شش سال صرف تحقیقات خویش کردند. در کنار گاز و برق اهمیت عدم استفاده از آب های زیر زمینی در این پروژه  قطعا بیشتر است بخصوص در زمان حاضر که با بحران آب روبرو هستیم.

اولین مزرعه خورشیدی اگر چه در کل با فرایندی به ظاهر ساده کار می کند اما روند کار در گلخانه های سنتی به این صورت است که از آب های زیر زمینی برای آبیاری، از گاز برای تأمین گرما، و از برق برای خنک کردن استفاده می شود. در حالی که این مزرعه داخلی انرژی لازم برای تنظیم دما را از نور خورشید و آب مورد نیاز برای آبیاری را از دریا تأمین می کند. همچنین برای رسیدن به بیشترین رشد در محصولات کشاورزی از اکسید کربن پایدار و و مواد مغذی استفاده می شود.

در عملیات میدانی برای راه اندازی اولین مزرعه خورشیدی دنیا ، پس از آنکه آب دریا به مزرعه رسید در قسمت نیروگاه خورشیدی شوری آن گرفته و به آب شیرین تبدیل می شود. در سرمای زمستان برای افزایش دمای سالن در یک قطعه زمین ۲۳ هزار آینه قرار داده شده که اشعه‌ های خورشید را روی برجی ثابت متمرکز می‌کند. این برج با گرفتن این اشعه‌ها، نور خورشید را به برق تبدیل کرده  و با استفاده از برق تولید شده دمای سالن بالا برده می شود. در مواقع گرم هم از حرارت کاسته شده تا دمای گلخانه در آستانه بهینه باشد.

در اولین مزرعه خورشیدی دنیا از هیچ آفت کش و سم دیگری استفاده نمی شود چون محیط کاملا تحت کنترل بوده و هیچ حشره آسیب رسانی در محیط وجود ندارد.برای ساخت این مزرعه خورشیدی در حدود ۲۰۰ میلیون دلار هزینه شده که دارای ۱۸۰ هزار بوته گیاه است که البته  اکثر آن ها گوجه فرنگی هستند. گروه تحقیقاتی این طرح گفته است: دستگاه‌ های تهویه از آب دریا برای تمیز و ضدعفونی کردن هوا نیز  استفاده می‌کنند. بنابراین فضای گلخانه کاملا تحت کنترل است. و دیگر نیازی به استفاده از حشره‌ کش‌ ها و سموم این چنینی نیست.

با هم در میهن پست تصاویری از اولین مزرعه خورشیدی دنیا را تماشا می کنیم.

منبع :sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا