گوناگون

تبيين مردم سالاري ديني و نقش دين در زندگي در دانشگاه هاي پرتغال

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلي شاملي استاد مدعو رايزني فرهنگي كشورمان كه براي تدريس در دوره هاي شيعه شناسي دانشگاه هاي ايتاليا اعزام شده بود، با هماهنگي سفير كشورمان در پرتغال جهت ايراد سخنراني در دانشگاه ليسبون و مركز اسماعيليه هاي مقيم اين شهر عازم پرتغال شد.

وي در طول سفر به پرتغال درباره دو موضوع “مقايسه تحليلي مردم سالاري ديني با دموكراسي غربي” و نيز “نقش دين در گستره سياسي و اجتماعي زندگي آدمي” به عرضه ديدگاه اسلام شيعي پرداخت. موضوع نخست مورد درخواست دو دانشگاه لزوفون و ليسبون نو پرتقال و موضوع دوم مورد علاقه و درخواست مركز شيعيان اسماعيلي بود.

مخاطبان دانشگاه ليسبون نو، معاون اين دانشگاه، جمعي از استادان دانشكده علوم سياسي اين دانشگاه و دانشجويان ارشد علوم سياسي اين دانشگاه و مخاطبان دانشگاه لزوفون هم گروهي از دانشجويان ارشد اسلام شناسي اين دانشگاه، رؤساي جمعيت مسلمانان كشور پرتقال، فعالان عرصه دين و دين مداري و آزادي ديني در پرتقال بودند.

شاملي، در خصوص موضوع كارآمدي و كاركردهاي مردم سالاري ديني در مقايسه با نظام ليبرال دموكراسي غربي به توصيف مفاهيم كليدي اين موضوع نوين ديني و تبيين مباني انسان شناختي و ارزش شناختي مردم سالاري در چارچوب نظام سياسي اسلام و نگاه حضرت امام خميني (ره) به اين پديده نوين اسلامي كه در كشور جمهوري اسلامي بيش از سه دهه به تجربه گذاشته شده است پرداخت و با بهره گيري از برخي آيات كريمه قرآني در مورد جايگاه و حقوق انسان و فرموده هاي امام اميرالمؤمنين علي(ع) در باب نقش و مشاركت مردم در برابر حاكميت اسلامي اين موضوع را كالبد شكافي كرد.

نقش رسانه هاي غربي در معكوس كردن تجربه و دستاوردهاي مردم سالارانه جمهوري اسلامي ايران، سياه نمايي هاي برخي از چهره هاي ايراني و غير ايراني مخالف نظام، برآورده شدن و صيانت حقوق اقليت هاي ديني و سطح آزادي هاي ديني در ايران و گزينش آزادانه يا به اجباركشاندن زنان براي حفظ حجاب در عرصه زندگي اجتماعي برخي از پرسشهايي بودند كه در اين دو نشست دانشگاهي مورد گفتگو قرار گرفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا