Mihanpostپژوهشیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيست

ترمیم عجیب زخم توسط مورچه Matabele در جنوب آفریقا

ترمیم عجیب زخم توسط مورچه Matabele موضوعی است که دانشمندان با مطالعه بر روی نوعی مورچه در جنوب آفریقا رصد و مورد تایید قرار داده اند. که می تواند الهام بخشی برای ترمیم زود هنگام زخم باشد.

پژوهش جدید دانشگاه لوزان درباره گونه خاصی از مورچه‌ ها بنام مورچه Matabele نشان می‌دهد این آن ها، زخم هم‌ نوعان خود را با لیس زدن درمان می‌کنند که به نوعی علم تا به امروز ترمیم عجیب زخم توسط مورچه Matabele را ندیده است.

توضیح بیشتر در خضوض ترمیم عجیب زخم توسط مورچه Matabele این که این نوع از مورچه ها زخم‌ های همراهان خود را که هنگام شکار آسیب می‌بینند، می‌پوشانند و تا زمان بازگشت به سلامتی، از آنها پرستاری می‌کنند.

مورچه‌ های Matabele ، یکی از بزرگترین گونه‌های مورچه، جنگجویانی قوی هستند که حتی انسان را هم نیش می‌زنند. این مورچه‌ ها، موریانه‌ های بزرگتر از خود را شکار و به صورت تشکیلات 200 تا 600 نفری به جایگاه آذوقه آن ها حمله می‌کنند و در حالی که این مورچه‌ ها پس از آسیب دیدن در شکار، هم‌ نوعان خود را به خانه می‌برند و زخم‌ های باز آن ها را لیس می‌زنند طوری که این کار ، میزان مرگ و میر مورچه‌ها را از حدود 80 درصد به 10 درصد کاهش می‌دهد.

ترمیم عجیب زخم توسط مورچه

این پژوهش که در دانشگاه لوزان University of Lausanne در سوئیس انجام شد، ادعا می‌کند رفتار این مورچه‌ها، اولین نمونه پرستاری در موجوداتی غیر از انسان است.

اریک فرانک Erik Frank ، از نویسندگان این پژوهش عنوان کرده که این کار مانند بسیاری از حیوانات از راه خوددرمانی انجام نمی‌شود بلکه توسط همنوعانی انجام می‌گیرد که زخم را لیس می‌زنند و به این صورت از عفونت آن جلوگیری می‌کنند.

البته فراموش نشود که نام مورچه‌ های Matabele برگرفته از یک قبیله معروف در جنوب آفریقا است که شیوه زندگی خاصی اشته و در علم طب نیز تا حدودی آشنایی داشته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا