گوناگون

تغییرکاربری یک میلیون هکتار اراضی کشور فاجعه است

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، میزان تغییرکاربری اراضی طی چندسال گذشته در کشور را برای بخش کشاورزی فاجعه‌آمیز دانست.

حمید قزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: طی چندسال گذشته یک میلیون هکتار از اراضی کشور تغییر کاربری یافته و با توجه به اینکه کل اراضی موجود در کشور 18.7 میلیون هکتار است باید نسبت به حفظ بیشتر اراضی اقدام کنیم.

وی از افتتاح یگان حفاظت از اراضی کشاورزی به منظور برخورد با متصرفان و متخلفان تغییر کاربری اراضی خبر داد.

قزاقی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم جهادکشاورزی حفظ باغات و زمین‌های زراعی و جلوگیری از تغییر کابری اراضی است، ادامه داد: برای اجرای ماده 24 قانون واگذاری تصدی‌گری بخش دولتی به خصوصی و با توجه به اینکه با کمبود نیرو مواجه بودیم با شرکت‌های خصوصی و موسسه‌های حفاظتی و مراقبتی که از پلیس نیروی انتظامی مجوز دارند قرارداد بستیم.

وی افزود: هشت اکیپ از امروز در پنج شهرستان نیشابور، سبزوار، چناران، مشهد و طرقبه شاندیز به منظور برخورد با متصرفان اراضی کشاورزی و متخلفان تغییر کاربری اراضی مستقر می‌شوند. هر اکیپ دارای چهار نیرو با امکانات پیشرفته از جمله GPS، ماشین آژیردار و لباس‌های متحدالشکل است و با هدف پیشگیری از تغییرات کاربری اراضی از ساعت 7 صبح تا 16 در محل مستقر می‌شوند و به گشت‌زنی می‌پردازند.

قزاقی در خصوص سطح اراضی مورد حفاظت این اکیپ‌ها، بیان کرد: این اراضی شامل 400 هزار هکتار از زمین‌های شهرستان‌های طرقبه شاندیز، 475 هزار هکتار از زمین‌های نیشابور، 366 هزار هکتار سبزوار، 464 هزار هکتار مشهد و 422 هزار هکتار در شهرستان نیشابور است.

وی یادآور شد: وظیفه این اکیپ‌ها، شناسایی تغییر کاربری‌ها و ارائه گزارش‌های به موقع تغییر کاربری از جمله تبدیل اراضی به تاسیسات،‌ کارخانه و ویلا‌سازی خواهد بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا