گوناگون

کشف سیستم آبرسانی در شهر زیرزمینی نوش آباد ‌

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل از کشف مجموعه سیستم آبرسانی شهری متعلق به قرون میانه اسلامی در فصل چهارم کاوش شهر زیرزمینی نوش‌آباد خبر داد.

عباس متولی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه اصفهان با اعلام این خبر افزود: این کشف در کنار دیگر آثار شناسایی شده شهر زیرزمینی (پایاب، قنات و دستک‌های منشعب از آن) مجموعه بی‌نظیری را به وجود آورده که زمینه را برای ثبت جهانی آن آسان و هموار می‌کند.

وی تصریح کرد: فصل چهارم کاوش در شهر زیرزمینی نوش‌آباد از 15 مرداد سال جاری به مدت یک ماه با مجوز رسمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اعتبار مالی شهرداری نوش‌آباد آغاز شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل اظهار کرد: کاوش‌های باستان‌شناسی در این مجموعه دستکند در حالی آغاز شد که در کنار شهر زیرزمینی، مجموعه‌ای بی‌نظیر از سیستم آبرسانی شهری از قرون میانه اسلامی کشف و خاکبرداری شد.

متولی خاطرنشان کرد: قابلیت تبدیل این سیستم به سایت موزه آب از دیگر ویژگی‌های مهم آثار به دست آمده در این فصل باستان‌شناسی است. با توجه به مطالعات و شواهد به دست آمده تاکنون قدمت این آثار به دوره صفویه و قبل از آن (ایلخانی-سلجوقی) می‌رسد.

وی ادامه داد: طی چهار دوره کاوش به نتایجی جالب توجه در مورد طبقات این شهر تاریخی و عجیب رسیدیم که نشان دهنده وجود چهار طبقه مجزا است که به وسیله روزنه‌هایی به هم وصل می‌شود.

آغاز فصل چهارم کاوش در شهر زیرزمینی نوش‌آباد

هم‌چنین زهرا ساروخانی، سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی نوش‌آباد در خصوص آغاز فصل چهارم کاوش شهر زیرزمینی نوش‌آباد گفت: فصل چهارم کاوش در شهر زیرزمینی نوش‌آباد از 15 مردادماه سال جاری به مدت 30 روز با مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و اعتبار مالی شهرداری نوش‌آباد آغاز شده است.

وی افزود: شواهد به دست آمده در طی کاوش‌های باستان‌شناسی این فصل، تعداد طبقات این شهر را به چهار طبقه رسانده که به وسیله چاه‌های عمودی به یکدیگر متصل می‌شوند، از دیگر کشفیات این کاوش پله‌های دستکند است که در بعضی قسمت‌ها در اختلاف سطح‌ها ایجاد شده است.

سرپرست کاووش شهر زیرزمینی نوش‌آباد با تاکید بر اینکه حجم قابل توجه سفال‌های به دست آمده در فصل‌های دوم و چهارم در برگیرنده تمام تکنیک‌های سفالگری در تمام قرون اسلامی بوده است، ادامه داد: به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه شهر کاشان در صنعت سفالگری اسلامی، پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی نوش‌آباد را بر آن داشت تا تهیه بانک اطلاعاتی سفال اسلامی، در محل ساختمان پایگاه را در دستور کار خود قرار دهد که بعد از تکمیل و طی کردن مراحل اداری، تبدیل به مرکز مطالعات سفال دوران اسلامی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، شهر زیرزمینی نوش‌آباد در مرداد 1385 به شماره 1516 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این شهر در حال حاضر سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا