Mihanpostپیشنهاد سردبیرمعماریمعماری ملل

تغییر چهره بیابان‌های شمال آفریقا با ساخت آسمانخراش ؟

به تازگی پروپوزالی معماری به منظور تغییر چهره بیابان‌های شمال آفریقا با ساخت آسمانخراش عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی و توریتی هم روبرو خواهد شد.با میهن پست همراه شوید.

اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس طراحی را به منظور تغییر چهره بیابان‌های شمال آفریقا با ساخت آسمانخراش ارائه داده اند که این طراحی – که به گفته آن ها به دره غول ها نامگذاری شده – عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.تغییر چهره بیابان‌های شمال آفریقا با ساخت آسمانخراش 

البته باید گفت که دره غولها که در جریان رقابت طراحی آسمان خراش eVolo  ۲۰۱۶ در فهرست طرح های قابل تقدیر از آن یاد شد، راهبرد آینده نگرانه ای را برای دغدغه های واقعی و مشکل ساز شمال آفریقا (و سایر مناطق) پیشنهاد می دهد.

طراحان ابن پروژه در مقدمه ای که برای رقابت ارائه داده، نوشته اند:

آب در گذشته بسیار کمیاب بوده و تنها ساکنان منطقه شمال آفریقا را قوم طارق تشکیل می دادند. به موازات رشد منازعات جهانی و اثرگذاری این منازعات بر چند قاره، تقاضا برای مسکن جهت پناهندگان و محل های استقرار موقت در این منطقه افزایش یافت. دولتها که از این قضایا به ستوه آمده بود تصمیم گرفت تا راه حل دائمی برای مشکلات موقتی در حال تلنبار شدن پیدا کند. در واقع نیاز به راه حلی احساس شد که بتوان با سرریز شدن جمعیت پناهجویان، بیابان زایی در شمال آفریقا و تنوع فرهنگی در حال تغییر مقابله کرد، راه حلی که موقتی نباشد.

در این میان پاسخی که طراحان بدان رسیدند استوانه های طویلی است که جایگاه هاگ گیاهان و تولید، جمع آوری و تصفیه آب می باشند. مجموع این قابلیت ها باعث می شود تا برجهای غول پیکر یاد شده به کار گرده افشانی کردن در چشم انداز پرداخته و آنرا از بیابان بدل به واحه کنند. گذشته از این برج ها به شبکه ای زیرزمینی از لوله کشی متصل هستند که حوضچه و چاه هایی را ایجاد می نماید.

به نوشته طراحان این پروژه: “امروزه شمال آفریقا هم میزبان ساکنان دائمی و هم میزبان عشایر است. واحه مدنظر ما تا پای کوهستان های الاطلس الصغیر در مراکش و جوب شهر تیندوف هم امتداد پیدا می کند. این حومه شهری ترکیبی است از چادرهای سنتی طارقی، آلونک های سفالی دائمی و ساختمان های معاصر. سیاست و زندگی جمعی فراز و فرودهای خاص خودشان را دارند اما از زمان قبل از ارائه پروپوزال دره غول ها منازعه عمده ای در این منطقه مشاهده نشده است.”

منبع  inhabitat

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا