Mihanpostاخبار خودروپیشنهاد سردبیر

توربوشارژر ماشین چگونه کار می کند ؟ نگاهی به عملکرد این سیستم نیررزا ؟

توربوشارژر ماشین چگونه کار می کند ؟ و یا این که توربوشارژر ماشین چگونه قدرت موتور را افزایش می دهد ؟ این شاید سوالی باشد که به ذهن شما هم خطور کرده و به دنبال پاسخ آن باشید ؟ به بیان ساده توربوشارژر یک دستگاه اضافی و جانبی است که بر روی موتور خودرو نصب شده و با استفاده از گازهای خروجی موتورهای احتراق داخلی یا سیستم اگزوز ، قدرت و توانایی بیشتری را تولید می‌ کند. این گونه پیشرانه‌ها در اصطلاح موتور توربو نامیده می‌شوند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

بارها در تلویزیون در خصوص این که توربوشارژر ماشین چگونه کار می کند ؟ در برنامه های ویژه خودرو ، کارشناسان به نحوه عملکرد آن پرداخته و با کالبد شکافی فنی آن را به اختصار شرح داده اند.

توربوشارژر ماشین چگونه کار می کند

این در حالی است که در بازار خودروهای امروزی ، ممکن است در هنگام خرید یک اتومبیل ، به عباراتی مانند مجهز به سیستم توربوشارژر یا موتور توربو برخورد کرده باشید. پس حتما باید بدانید که توربوشارژر ماشین چگونه کار می کند ؟

بنابراین درج این عبارت که این خودرو دارای سیستم توربوشارژر است بدین معناست که پیشرانه خودروی مورد نظر از یک دستگاه و سیستم اضافی به نام توربوشارژر Turbocharger استفاده می‌کند. استفاده از این سیستم موجب افزایش راندمان کلی خودرو شده و عملکرد بالاتری را نسبت به همان موتور بدون استفاده از این سیستم از خود به نمایش می‌گذارد.

توربوشارژر ماشین چگونه کار می کند

نحوه عملکرد توربوشارژر در ماشین : به زبان ساده توربوشارژر یک موتور مکانیکی بوده که میزان هوای ورودی به داخل موتور را افزایش می‌دهد. این دستگاه از دو بخش اصلی متصل به‌ هم تشکیل شده که با هماهنگی همدیگر، حجم و فشار هوای ورودی به محفظه سیلندر را افزایش داده و در نهایت موجب افزایش قدرت کلی موتور می‌گردند. این دو بخش فن مانند عبارتند از :

1- توربین Turbine
2 -کمپرسور Compressor
بخش اول یا توربین به اگزوز (بخش خروجی موتور نه خروجی اگزوز در بخش انتهایی خودرو) متصل بوده و بخش دوم یا کمپرسور به ورودی‌های هوای موتور. جریان هوای خروجی موتور یا اگزوز موجب چرخش پروانه‌های توربین شده و گردش توربین، کمپرسور را به حرکت در می‌آورد. گردش کمپرسور نیز موجب شده که هوای بیشتری به داخل موتور پمپاژ گردد. هوای بیشتر با سوخت بیشتر مخلوط شده و در نتیجه کارایی موتور را افزایش می‌دهد.

توربوشارژر ماشین چگونه کار می کند

البته با توجه به دمای بسیار بالاتر هوای خروجی از سیستم اگزوز، در بسیاری از موتورهای توربو از یک سیستم خنک کننده کمکی به نام اینترکولر Intercooler نیز استفاده شده که با کاهش دمای هوا، مانع از بالا رفتن دمای کلی موتور و توربوشارژر و آسیب رسیدن به این سیستم و احتراق زود هنگام سوخت در سیلندر می‌گردد که در مبحثی جداگانه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

قدرت موتور توربوشارژر و این که توربوشارژر ماشین چگونه کار می کند : موتور توربو یا مجهز به سیستم توربوشارژر قدرت بیشتری از نمونه بدون استفاده از این سیستم تولید نموده و در نتیجه مصرف سوخت کمتری نسبت به توان و اسب بخار تولید شده خواهد داشت. قدرت بیشتر موجب افزایش قابلیت‌ های دینامیکی خودرو شده و شتاب گیری و سرعت خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. در خال خاضر این موتورها عمومیت بیشتری پیدا کرده و به دلیل خواص دوگانه خود، بسیاری از خودروسازان معتبر جهان دست به استفاده از آن در پیشرانه خودروهای تولیدی خود زده‌اند.

توربوشارژر ماشین چگونه کار می کند

به دلیل تولید نیروی بیشتر، این قابلیت وجود داشته که موتورهای کوچک‌تری با توانایی مشابه طراحی و ساخته شوند. موتور کوچک‌تر با حجم موتور پایین‌تر نیز با کاهش وزن، شتاب خودرو را افزایش داده و رانندگی لذت بخش‌تری را برای راننده و سرنشینان رقم می‌زنند. اما در کنار افزایش توانایی‌های حرکتی، به همان دلایل مصرف سوخت نیز کاهش یافته و توانایی پیمودن مسافتی بیشتر را با میزان سوخت یکسان به خودرو می‌دهند.

در واقع استفاده از توربوشارژر یا موتور توربو خودروی شما را به دو پیشرانه مجازی با عملکرد متفاوت مجهز خواهد کرد؛ یک پیشرانه کوچک و کم مصرف برای رانندگی در خیابان‌ها عادی و جابجایی‌های روزمره و یک موتور قدرتمند برای استفاده از حداکثر توانایی‌ها و سبقت گرفتن سریع و شتابگیریهای ناگهانی.

نحوه استفاده : اما باید به این نکته توجه داشت که مصرف سوخت پایین تنها در صورت برخورد و استفاده مناسب از پدال گاز حاصل خواهد شد. اگر همیشه با فشار بالا (یا به اصطلاح تخت گاز) رانندگی کنید، میزان مصرف سوخت موتورهای کوچک مجهز به سیستم توربوشارژر حتی بیشتر از نمونه‌های هم اندازه خود خواهد بود. بنابراین میزان مصرف سوخت مدل‌های مختلف موتور توربو ارتباط مستقیم با نحوه رانندگی شما خواهد داشت.

در چند سال گذشته و با پیشرفت‌هایی که در ساخت موتورهای توربو حاصل شده حتی استفاده از سوخت‌های نامرغوب یا بنزین معمولی نیز عملکردی مناسب را برای این پیشرانه‌ها رقم زده اما باید به این نکته دقت کرد که با توجه به نحوه عملکرد سیستم توربوشارژر متداول فعلی، سوخت مورد استفاده باید از عدد اکتان بالایی برخوردار بوده و در خصوص ایران باید از تنها از بنزین سوپر استفاده نمود.

توربوشارژر ماشین چگونه کار می کند

چه خودروهایی از سیستم توربوشارژر استفاده می‌کنند؟

استفاده از سیستم توربوشارژر و موتور توربو مختص به خودروهای با عملکرد بالا و اسپرت نبوده و در حال حاضر با توجه به عملکرد مناسب‌تر در تمامی کلاس‌های بدنه خودرو، از اتومبیل‌های فوق کوچک شهری تا خودروهای سدان سایز بزرگ لوکس از این تکنولوژی استفاده می‌گردد. شرکت فورد (Ford) نیز مدتهاست که از این سیستم در پیشرانه وانت بارهای غول پیکر خود از یک موتور ۶ سیلندر خورجینی توربو نیز به عنوان جایگزینی برای موتورهای ۸ سیلندر خورجینی قدرتمند ولی پر مصرف خود استفاده می‌کند.

در حال حاضر اکثر شرکت‌های خودروسازی موتورهای ۶ سیلندر خورجینی سدان‌های سایز متوسط و بزرگ خود را با نمونه‌های کوچک ۴ سیلندر توربو تعویض نموده‌اند. این موتورها با تولید نیرویی معادل و یا حتی بیشتر و در کنار افزایش عملکردهای دینامیکی خودرو، مصرف سوخت را نیز کاهش می‌دهند.  علاوه بر این خودروهای کلاس هات هچ (Hothatch) نیز با بهره‌گیری از موتورهای ۴ سیلندر کم حجم ۲.۰ لیتری توربو، عملکردی مشابه با خودروهای اسپرت را از خود به نمایش می‌گذارند.

پس حالا که اطلاع پیدا کردید ، توربوشارژر ماشین چگونه کار می کند ؟ دیگر در انتخاب خودروهایی با بهره گیری از این سیستم برای نه تنها مشکلی نخواهید داست بلکه استقبال هم خواهید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا