گوناگون

توفان استعفا در «هواشناسی»

یک هفته پس از وقوع توفان بزرگ در تهران که منجر به کشته‌شدن پنج‌نفر شد سه‌نفر از مدیران سازمان هواشناسی کشور از مقام خود استعفا دادند. بر اساس اطلاعات خبرنگار «شرق»، مدیرکل هواشناسی استان تهران، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار و مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات هواشناسی سازمان هواشناسی در پی انتقادات واردشده به عملکرد این سازمان به‌دلیل عدم پیش‌بینی درست توفان و ندادن‌هشدارهای لازم به مردم از سمت خود کناره‌گیری کردند. در صورت موافقت رییس سازمان هواشناسی کشور با درخواست استعفای این سه‌نفر به‌زودی سه مدیر جدید برای این سمت‌ها انتخاب خواهد شد.

به نوشته شرق، در پی وقوع توفان بی‌سابقه در روز 12خرداد که سرعتی معادل با 118کیلومتربرساعت داشت افکارعمومی، رسانه‌ها، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر تهران خواستار برخورد با مسوولان سازمان هواشناسی کشور شدند. علاوه بر این روز گذشته نیز سیدحسین هاشمی، استاندار تهران در گفت‌وگویی با فارس، گفت: «اگر سازمان هواشناسی در پیش‌بینی و اعلام توفان کوتاهی کرده باشد، یقینا مدیر هواشناسی عزل و اگر بی‌دقتی در کار باشد، توبیخ می‌شود.» هاشمی همچنین افزود: «در صورتی که سازمان هواشناسی امکانات لازم را در حد پیش‌بینی نداشته باشد بحث جدایی است که با حضور تیم متخصص در روز سه‌شنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

استاندار تهران با اشاره به اینکه توفان روز دوشنبه هفته گذشته در 50سال اخیر بی‌سابقه بوده است گفت: «از‌دست‌دادن پنج‌نفر از شهروندان در این توفان انصافا سنگین بود و باید اطلاع‌رسانی به شکلی باشد که جان مردم را تهدید نکند.»

در همین حال چندروز پیش داوود پرهیزگار، رییس سازمان هواشناسی کشور در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده به عملکرد این سازمان گفت: «پیش‌بینی بادهایی باشدت 118کیلومتربرساعت مشابه آنچه در روز دوشنبه هفته قبل رخ داد سخت است و با امکاناتی که ما داریم نمی‌توانیم آنها را پیش‌بینی کنیم، به این دلیل که شدت آنها بسیار قوی است اما مقیاس وقوعشان بسیار کوچک است. چنین توفان‌هایی را نه‌فقط ما که حتی بعضی کشورهای توسعه‌یافته هم نمی‌توانند پیش‌بینی کنند. چون انجام چنین کاری هم دانش می‌خواهد و هم امکانات پردازشی قوی مانند سوپرکامپیوترها و رادارهای پیشرفته. اما تنها چیزی که ما در حال حاضر داریم یک شبکه ناقص راداری است.»

پس از وقوع این توفان عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی یک کمیسیون تخصصی را برای بررسی توفان تهران تشکیل داد و از آنها خواست به‌سرعت جزییات دلایل و چگونگی وقوع این پدیده و همچنین عملکرد سازمان هواشناسی در این‌باره را بررسی و اعلام کنند.

مسئولیت این کمیسیون به علی‌محمد نوریان، رییس سابق سازمان هواشناسی و قائم‌مقام کنونی وزیر در امور هواشناسی و هوانوردی واگذار شده بود. دیروز نتیجه بررسی‌های کمیسیون منتشر شد که در بخشی از آن آمده بود: «با توجه به کوتاهی زمان شکل‌گیری و ابعاد توفان (خردمقیاس) وقوع این پدیده در ساختارهای سامانه‌های دیده‌بانی و پیش‌بینی موجود و معمول شهر تهران قابل ردگیری و پیش‌بینی نبوده و صدور اطلاعیه وقوع باد شدید صحیح بوده است.»

در گزارش تخصصی مذکور آمده است: مشخص شد که 20دقیقه قبل از رسیدن توفان به شهر تهران توسط مدیرکل هواشناسی استان تهران به ستاد بحران شهر تهران، قریب‌الوقوع‌بودن توفان تلفنی اطلاع داده شده است. کمیسیون تخصصی بررسی سانحه توفان تهران تصریح کرده است: سامانه اطلاع‌رسانی و پرتال سازمان هواشناسی کشور از کارآیی و قابلیت‌های فرآیندی لازم برخوردار نبوده و همچنین ساختار سامانه هشدار سریع کشور کارایی لازم را ندارد. ضروری است باتوجه به نیاز جامعه به این ساختار و به‌روز‌رسانی و ارتقای آن، موضوع در اولویت اصلی سازمان هواشناسی کشور و سازمان مدیریت بحران قرار گیرد. در ادامه آمده است: هرچند کمیسیون بررسی سانحه، قصور و تقصیری را از ناحیه مسوولان، مدیران و کارشناسان سازمان هواشناسی کشور مطرح نکرده است اما برای آنکه در آینده در صورت وقوع چنین پدیده‌هایی سازمان قادر به پیش‌بینی به‌موقع باشد باید یک ساختار جامع و کامل مشابه کشورهای پیشرفته برای پیش‌بینی خیلی کوتاه‌مدت به وجود‌ آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا