گوناگون

زکات اعضای بدن از نگاه امام صادق(ع)

اموری که زکات مستحب به آن تعلق می‌گیرد دامنه وسیع و گسترده‌ای دارد مثلا در اسلام حتی برای اعضای بدن نیز زکاتی است.

به گزارش ایسنا، امام صادق (ع) درباره زکات اعضای بدن سفارش‌هایی دارند.

زکات چشم

امام صادق (ع) درباره زکات چشم می‌فرمایند: بر هر جزئی از اجزای بدن تو دادن زکاتی در راه خدای بزرگ واجب است، بلکه هر تار مویی، بر هر نگاهی؛ پس زکات چشم نگریستن برای عبرت گرفتن است و چشم‌پوشی از نامحرم و شهوات…..

زکات گوش

امام صادق(ع) درباره زکات گوش می‌فرمایند: شنیدن علم و حکمت و قرآن است و حکمت‌های مفید دینی پند و اندرز نجات‌بخش، به همراه دوری گزیدن از آنچه بر ضد اینهاست یعنی دروغ و غیبت و نظایر آنها (مطالب واهی و سست‌کننده عقیده و زنگارافشان بر جزم ایمانی و عزم خدایی)

زکات زبان

امام صادق(ع) درباره زکات زبان می‌فرمایند: زکات زبان اندرز دادن به مسلمانان و بیدار کردن غافلان است و ذکر و تسبیح بسیار گفتن و جز اینها.

زکات دست

امام صادق(ع) درباره زکات دست می‌فرمایند: زکات دست بخشندگی و سخاوت است از آنچه خدا به تو انعام کرده است و به کار گرفتن آن در نوشتن علوم و رهنمودهایی که مسلمانان در طاعت خدای متعال از آن بهره‌مند شوند و همچنین از به کار نبردن آن در هر کار بد و هر اقدام شر.

زکات پا

امام صادق(ع) درباره زکات پا می‌فرمایند: زکات پا کوشش در انجام دادن حقوق خدای متعال است، یعنی رفتن به دیدن صالحان و حضور در مجالس ذکر و کوشش در اصلاح امور مردمان و صله رحم، جهاد و هر چه صلاح قلب و سلامت دین تو در آن باشد.

پی‌نوشت:

بحار ج 7 ص 7

منبع:

الحیات محمدرضا حکیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا