گوناگون

جشن گرگیعان توسط گروه فرهنگی هنری میسان خوزستان در برج میلاد برگزار می شود

باسم حمادی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این گروه فعالیت های فرهنگی هنری خود را از ابتدای رمضان تا پایان ماه مبارک در برج میلاد تهران برگزار می کند.

وی افزود: این گروه در شب های رمضان در برج میلاد سنت ها و آیین های اصیل مردم عرب ایران را به نمایش در می آورد.

سرپرست گروه فرهنگی هنری میسان توضیح داد: مراسم نوشیدن قهوه تلخ، رقص های عربی، آشنایی هموطنان با آئین های مختلف مردم عرب از جمله برنامه های ما در این ایام است.

حمادی همچنین اظهار کرد: امسال نیز قرار است برای نخستین بار همزمان با کودکان اهوازی، جشن گرگیعان را در برج میلاد برپا کنیم. این جشن به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) است که در برخی استان های کشور همچون خوزستان برگزار می شود.

وی توضیح داد:  “گرگیعان” یا “قرقیعان” یکی از آیین های مذهبی مردم خوزستان و دیگر شیعیان جهان است که در بسیاری از کشورها از جمله عراق، بحرین، امارات، قطر، عربستان و عمان نیز اجرا می شود.

سرپرست گروه فرهنگی هنری میسان در رابطه با چگونگی برگزاری مراسم در برج میلاد افزود: گروه میسان با دوازده نفر از اولین روز رمضان در این برج حضور دارد و به برگزاری برنامه هایی همچون نصب سیاه چادر، موسیقی سنتی، یزله (پایکوبی)، بازی های محلی (محیبس و…)، پذیرایی قهوه عربی و از مهمترین آنها آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در بین مردم اهواز همچون آیین بسیار زیبای گرگیعان می پردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم گرگیعان کودکان و نوجوانان در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان و پس از افطار با پوشیدن لباس‌های محلی به دسته های چند نفره تقسیم شده و با راه افتادن در محله‌های خود، به محض رسیدن به درب هر خانه شعر گرگیعان و گرگیعان و اجینه و اجینه حل اکیس و انطینا (ما آمدیم- کیسه را بازکن و شرینی بده) را سروده و از صاحب خانه طلب شیرینی و عیدی می‌کنند. پس از گرفتن شیرینی از صاحب خانه نیز برای تشکر از وی سرود گرگیعان و گرگیعان – الله ایخلی اولیدکم ( خدا بچه‌هایتان را نگه دارد ) را سر می‌دهند و به خانه بعدی قدم می‌گذارند.
این مراسم تا زمانی که کودکان همه درب‌های خانه‌های محله را زده و شیرینی بگیرند، ادامه می‌یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا