گوناگون

رییس مجمع نمایندگان خراسان شمالی: هفت سال در اشتغال استان آخر بوده ایم

81224158 5800495

به گزارش ایرنا ˈموسی الرضا ثروتیˈ چهارشنبه شب در نشست مشترک مجمع نمایندگان این استان در مجلس و اعضای شورای جهاد کشاورزی این استان اظهار کرد:

این در حالی است که این استان از نظر وسعت از 15 استان و از حیث جمعیت نیز از 5 استان کشور بزرگتر است.

وی افزود: با وجود قابلیت ها و ظرفیت های بسیاری که در این استان وجود دارد ما می توانیم در بسیاری از شاخص ها جایگاه خود را ارتقا داده و به استان های برخوردار نزدیک کنیم.

نماینده پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس گفت: بی توجهی به ظرفیت ها موجب شده تا اکنون مهاجرت روستاییان ما به شهرها افزایش یافته، روستاها روز به روز خالی تر شده و آمار جمعیت شهری ما بر روستایی پیشی بگیرد.

ثروتی با ابراز تاسف از ضعف استان در بسیاری از مقولات، به عملکرد ضعیف دستگاهها در جذب اعتبارات تسهیلات صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: استان ما در سال قبل تنها 240 میلیارد ریال از مجموع اعتبارات 60 هزار میلیارد ریالی این صندوق جذب کرد که این بسیار اندک و در حد هیچ است.

این نماینده مجلس از آنچه که ˈتحریم استانˈ از سوی مدیران استان خواند، انتقاد کرد و گفت: مدیران دستگاه های ما حتی برای جذب همان اعتبارات اندکی که از مرکز برای استان ما در نظر می گیرند، تلاش درخوری ندارند.

ثروتی افزود: از مدیران استان درخواست داریم که این تحریم ها را برداشته و حقوق مردم را ضایع نکنند و گرنه در قیامت باید پاسخگو باشند.

وی گفت: در سه سال اخیر از میزان سهم اعتبار یارانه ای که به بخش صنعت و معدن استان تعلق گرفته تنها حدود 40 درصد جذب شده، یعنی ما پول بلاعوض را هم نتوانستیم جذب کنیم و این نشانگر بیچارگی استان ماست.

این عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس در بخش دیگری از سخنانش از آنچه که ضعف عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام خواند، انتقاد کرد و گفت: این که دام به قیمتی ارزان از دامدار خریداری شده و گوشت با قیمت گران در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد از ضعف این شرکت حکایت دارد.

ثروتی افزود: این در حالی است که این شرکت باید به نفع تولید کننده و مصرف کننده وارد میدان شده و با خرید دام از دامدار و عرضه مناسب در بازار، دست واسطه ها را کوتاه کرده و سود تولید را به تولید کنندگان بازگرداند.

ˈقاسم جعفریˈ دیگر نماینده بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرو گرمه در مجلس نیز در این نشست از آنچه که ضعف در عملکرد نظام بیمه کشاورزی خواند، بشدت انتقاد کرد.

وی گفت: با وضعیت کنونی که بیمه به داد کشاورز نمی رسد و نمی تواند در مواقع بروز بحران و حوادث، دست او را گرفته و از تضرر او جلوگیری کند، بود و نبودش به حال قشر تولید کننده هیچ فرقی ندارد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز ˈخرده مالکیˈ را اصلی ترین مشکل پیش روی افزایش بهره وری و توسعه کشاورزی خراسان شمالی برشمرد و خواستار چاره جویی برای رفع این معضل شد.

ˈهادی قوامیˈ گفت: ما در استان 9 هزار دستگاه تراکتور داریم که این تعداد برای 4 استان کفایت می کند اما چون نظام کشاورزی ما خرده مالکی است و منطق درستی در این بخش وجود ندارد، هنوز احساس کمبود کرده و درخواست افزایش آنرا داریم.

این نماینده مجلس بر ضرورت تغییر این نگاه و لزوم بردن فعالیت های کشاورزی به سوی کار اشتراکی در قالب شرکت های تعاونی کشاورزی برای افزایش بهره وری و در نتیجه درآمدزا کردن این حوزه تاکید کرد.

وی گفت: لازم است دولت و مجلس با اقدامات بنیادین در این حوزه، به یاری این بخش مولد بیایند.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این نشست با ارایه گزارش مبسوطی از وضعیت کشاورزی این استان، گفت: این استان با داشتن 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی، سالانه یک میلیون و 300 هزار تن تولید در این حوزه دارد.

ˈابوالفضل یاوریˈ با اشاره به بروز خشکسالی و کاهش بارندگی در این استان در سال جاری گفت: اکنون اصلی ترین بحران حوزه کشاورزی استان مشکل کمبود آب است که باید با مدیریت درست آن از این بحران گذر کنیم.

در این نشست شماری از کشاورزان برتر استانی و کشوری خراسان شمالی در سخنانی از نبود نگاه مناسب به بخش کشاورزی، مشکلات بیمه و سختی دریافت خسارات وارده به محصول و عدم حمایت مطلوب از تولید کننده به عنوان مشکلات خود یاد کردند.

حدود 80 درصد از جمعیت 867 هزار نفری استان خراسان شمالی در بخش کشاورزی اشتغال دارند. ک/2

626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا