گوناگون

آماده شدن ایران برای قطع واردات گاز از ترکمنستان

81136905 5648276

مخزن گازی شوریجه تاکنون 98 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قرار است در سال 1393 به طور رسمی مورد بهره برداری قرار بگیرد.

ظرفیت ذخیره سازی گاز در این مخزن چهار میلیارد و ٦٠٠ میلیون مترمکعب است که در فاز نخست آن امکان ذخیره سازی دو میلیارد و ٤٠٠ میلیون مترمکعب گاز فراهم خواهد شد.

طرح ذخیره سازی گاز شوریجه، گاز مورد نیاز استان های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان و اردبیل را تامین و کشور را از واردات گاز از همسایگان شرقی بی نیاز می کند.

با راه اندازی طرح ذخیره سازی گاز در میدان شوریجه در فاز نخست ١٠ میلیون مترمکعب و در فاز دوم ٢٠ میلیون مترمکعب گاز برداشت می شود.

همچنین با راه اندازی این طرح می توان در آینده شاهد پایداری بیشتر گازرسانی در بخش های شرق و شمال شرق ایران باشیم.

ایران در حال حاضر روزانه به طور میانگین 10 میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد می کند که بخش اصلی آن برای تامین نیاز گازی مناطق شمالی و شمال شرقی کشور مصرف می شود.

در چند سال گذشته، ترکمنستان چندین بار در ماه های سرد، اقدام به قطع گاز و چانه زنی برای افزایش قیمت گازبهای صادراتی به ایران کرده است.

گرچه در سالهای گذشته، با تکمیل شبکه سراسری گازرسانی در مناطق شمال شرقی و افزایش تولید گاز از فازهای پارس جنوبی به تدریج از نیاز به واردات گاز از ترکمنستان کاسته شده بود، اما با اجرای طرح ذخیره سازی گاز در مخزن شوریجه خراسان، وابستگی استان های شمالی و شمال شرقی به واردات گاز از ترکمنستان بیش از گذشته کاهش می یابد به طوری که می توان امیدوار بود بزودی واردات گاز از این کشور همسایه قطع شود.

اقتصام(2)2022**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا