گوناگون

امسال طرح پروار بندی در مورد دو میلیون راس دام عشایر کشور اجرا و مدیریت می شود

81136914 5648290

ˈ میر ولی صفرزادهˈ روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود : با اجرای این طرح که مبدع آن خراسان رضوی بود و طی سال گذشته در هشت استان کشور اجرایی و امسال در سطح کل جمعیت عشایری کشور به اجرا در می آید عملا تولید گوشت قرمز توسط بخش عشایری در قالب طرح مذکور به 25 هزار تن افزایش می یابد.

وی با اشاره به تولید 175 هزار تنی گوشت قرمز توسط عشایر کشور در سال، اظهار داشت : با اجرای طرح پروار بندی مذکور و افزوده شدن 25 هزار تن گوشت به سهم بخش عشایری در تولید کشور این میزان به 200 هزار تن می رسد.

وی گفت : اجرای این طرح طی سال گذشته در برخی استان های کشور موفق بوده و بطور متوسط حداقل 40 میلیون ریال به درآمد خانوار عشایری اضافه می کند و موجب بهبود معیشت آنها می گردد.

وی افزود : با تامین اعتبار مورد نیاز این طرح و تحویل آن به تشکل های مربوطه سعی خواهد شد تا کار به بهترین نحو مدیریت و اجرا شود.

وی ادامه داد : اعتبار طرح هم بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی از محل یک درصد از منابع ورودی صندوق توسعه ملی در قالب منابع ریالی تامین می شود.

وی در ادامه با اشاره به درگیری جدی چند استان شمال شرق کشور چون خراسان رضوی و شمالی، سمنان، تهران ، البرز و مرکزی در بحث خشکسالی، گفت : با توجه به شدت خشکی تلاش می کنیم از محل اعتبارات بندهای ماده 10 قانون تنظیم و 12 قانون تاسیس سازمان مدیریت بحران، آب و علوفه مورد نیاز دامهای عشایر این استان ها تامین شود.

این مسوول افزود : با تزریق اعتبارات این بخش، مشکل تامین آب و علوفه این دامها که بیشترین مشکل این استان ها است بویژه خراسان رضوی و سمنان که شرایط حادتری دارند حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه وضعیت مراتع کشور بویژه در این استان ها خوب نیست ، گفت : باید در این فصل نیز بصورت دستی علوفه دام های عشایر تامین شود.

قائم مقام سازمان امور عشایر اظهارداشت : اساس زندگی عشایر حداقل 60 درصد به مرتع وابسته است اما در شرایط خشسالی که علوفه مراتع به شدت کاهش می یابد ما باید وضعیت را مدیریت کنیم .

وی بیان کرد : هم اینک در همین فصل حداقل باید 50 درصد علوفه مورد نیاز دام عشایر بصورت دستی تامین شود.

وی اظهارداشت :برای این منظور در کل کشور 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم مشکل آب و علوفه مورد نیاز عشایر و دامهایشان را امسال تامین نماییم.

وی افزود : جمعیت عشایری کشور بویژه در استان های دچار خشکسالی شدید با شرایط سختی روبرو هستند هر چند اعتباری که اواخر پارسال دولت به این امر اختصاص داد تا حدی بحران در این بخش را رفع کرد اما باید برای امسال هم اقدام جدی صورت گیرد.

وی در زمینه اسکان جمعیت عشایری کشور هم گفت : از ابتدای طرح اسکان (اوایل برنامه دوم توسعه ) تا کنون 76 هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 500 هزار نفر در کانون های اسکان دایمی، ساکن شده اند.

وی گفت : این جمعیت در قالب یک هزار و 560 کانون اسکان یافته اند و برخی از آنان بطور کامل کوچ را رها کرده اند و بخشی هم کوچ می کنند.

وی با بیان اینکه عشایر یک جامعه تولیدی و بخشی از میراث فرهنگی، اجتماعی کشور است، گفت : از جمله اولویت های ما فراهم کردن امکانات رفاهی تا حد امکان برای کوچ این جمعیت می باشد و در واقع اسکانی که صورت می گیرد سرریز این جمعیت و شامل گروهی از افراد است که تمایلی به ادامه کوچ ندارند که ما به گونه آنان را هدایت می کنیم که در بخش تولید باقی بمانند.

صفرزاده اظهارداشت : اصل کوچ بعنوان یک ظرفیت اجتماعی و فرهنگی باقی می ماند چون عرصه هایی در کشور داریم که متعلق به عشایر است و آنان این حق را برای خود حفظ خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه ظرفیت های گردشگری جامعه عشایری برنامه ریزی هایی را شروع کرده و مطالعاتی را بصورت پایلوت در حال انجام داریم ، افزود: با توجه به ضرورت توجه به بعد فرهنگی امسال پروژه ای مطالعاتی در زمینه مولفه های فرهنگی عشایر و چگونگی حفظ و تقویت آنها را در دست اقدام داریم .

این مسوول در ادامه گفت : پارسال به منظور سهولت کوچ، عشایر، 47 هزار کیلومتر از مسیرهای کوچ و ایل راهها را مطالعه کردیم.

وی با بیان اینکه طول کل این مسیرها 54 هزار کیلومتر می باشد، افزود : بر اساس قانون باید این مسیرهای کوچ و ایل راه تثبیت و حفظ شود و هر گونه واگذاری و تصرف در آنها طبق قانون ممنوع می باشد.

وی ادامه داد : هم اینک اتراق گاهها تثبیت شده و اقدامات زیربنایی مربوط به آن درحال انجام است ضمن آنکه تلاش می کنیم ایل راه ها هم نیز با نصب تابلوها و تثبیت آنها حفظ گردد و جلوی هر گونه تصرف در آنها گرفته شود.

2713/659

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا