Mihanpostسیاسی

هشدار دیپلمات ارشد ایرانی از خطرات سفر ایرانیان به عربستان ؟

به گزارش ميهن پست – در پی اتفاقاتی که برای شهروندان ایرانی در عربستان سعودی رخ داده به نظر می رسد وزارت خارجه کشورمان در این مورد مسئولیت خود را انجام نداده است . البته طرح این نکته به معنی نادیده گرفتن اقدامات مختلف کنسولی وزارت خارجه کشورمان در مسائل اخیر و ایام حج نیست بلکه تاکید بر انجام یک وظیفه مشخص در چارچوب وظایف و مسئولیتهای قانونی وزارت خارجه در پاسداشت عزت ملی است .یک دیپلمات ارشد ایرانی خواستار صدور هشدار خطرات سفر ایرانیان به عربستان شد.سید رسول موسوی سفیر پیشین ایران در فنلاند در صفحه فیسبوک خود نوشت:

وزارت خارجه و عزت ملی
در همه کشورهای دنیا رسم است که وقتی خطری شهروندان آن کشور را تهدید کند وزارت خارجه آن کشورهای اطلاعیه ای منتشر کرده و هشدار می دهد که به آن کشور سفر نکنند. همچنین وزارتخانه های خارجی کشورها فهرستی از تهدیدات علیه شهروندان خود را تهیه کرده و منتشر می کنند و به ترتیب میزان تهدیدی که برای شهروندان کشور احتمال می رود کشورها را درجه بندی کرده و فهرست آن را منتشر می کنند.

سید رسول موسوی سفیر پیشین ایراندر پی اتفاقاتی که برای شهروندان ایرانی در عربستان سعودی رخ داده به نظر می رسد وزارت خارجه کشورمان در این مورد مسئولیت خود را انجام نداده است . البته طرح این نکته به معنی نادیده گرفتن اقدامات مختلف کنسولی وزارت خارجه کشورمان در مسائل اخیر و ایام حج نیست بلکه تاکید بر انجام یک وظیفه مشخص در چارچوب وظایف و مسئولیتهای قانونی وزارت خارجه در پاسداشت عزت ملی است .

مسلم است که وزارت خارجه نمی تواند به موضوع حج و عمره ورود کند و انتظار عمومی از وزارت خارجه تسهیل امور حج و عمره است نه تحریم آن ولی تشریح اوضاع داخلی کشورها برای شهروندان ایرانی و روشن کردن تهدیدات موجود در آنها از جمله وظایف اصلی وزارت خارجه است تا با توجه به آن اطلاعات اشخاص ، نهادها و مراجع ذی ربط تصمیم لازم را اتخاذ کنندَ.

تصمیم به انجام سفر زیارتی یا سیاحتی جزو حقوق اشخاص است و نمی توان مانع سفر آنان شد ولی همزمان اطلاع رسانی مناسب از شرایط مقاصد سفر جزو وظایف دولت و نهادهای دولتی است و برای مقاصد خارجی این وظیه بر عهده وزارت خارجه گذاشته شده است.

منبع: عصر ايران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا