Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریموبایل و تبلت

آیا حالت دارک مد dark mode گوشی برای چشم مضر است ؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد وقتی که گوشیتان را در حالت دارک مد dark mode قرار می دهید بعد از مدتی چشمتان احساس خستگی کرده و از ادامه دادن گوشی در این حالت به نحوی متنفر می شوید. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

حالت دارک مد dark mode و همان تم مشکی گوشی ، یا هر چیزی که شما به این حالت اطلاق می کنید، این روزها در گوشی های هوشمند و کامپیوتر و لپ تاپ و داخل نرم افزارها و سایت های اینترنتی و مرورگرها دیده می شود. یک گزینه طراحی و توسعه یافته توسط توسعه دهندگان و طراحان است که اخیرا خیلی هم در بین کاربران محبوبیت پیدا کرده، و صرفا برای یک ظاهر زیبا از آن استفاده نمی شود، بلکه این حالت در مکان های کم نور، کار خواندن را خیلی به قولی راحت تر می کند، به خصوص قبل از خواب برای کسانی که از گوشی استفاده می کنند.

دارک مد dark mode

نور آبی موجود در صفحه نمایش گوشی ها که هنگام روشن بودن گوشی به بیرون ساطع می شود، قطعا در واکنش انسان به خواب تاثیر گذار است چون مغز شما در تشخیص نور آبی به مانند نور روز، اشتباه خواهد کرد. علاوه بر این در صفحه نمایش های OLED مصرف باتری را بالا می برد. اما طبق تحقیقات به دست آمده، حالت دارک مود نیز می تواند برای چشم ضرر داشته باشد.

در زندگی روزمره خود یاد گرفتیم که هر چیزی یک منافع و مضراتی دارد. حالا در این مورد نیز استثنا نیست و چه بسا ضررهای حالت دارک مد بیش از فوایدش باشد. دقیقا بر عکس چیزی که رواج دارد، چون خیلی ها می گویند حالت تیره و تاریک صفحه نمایش در هنگام خواندن متن کمک می کند تا خستگی چشم کاهش یابد، یا وقتی که مدت زمانی زیادی را پشت سیستم هستید و چشمان را به صفحه نمایش دوختید، این حالت می تواند برای شما مفید باشد.

در حالیکه برخی عکس این نظر را دارند، و می گویند چون متن ها با رنگ های مشکی و خاکستری در یک پس زمینه سفید و روشن بهتر قابل تشخیص هستند، و همین باعث می شود چشم خیلی از افراد خسته نشود. یعنی با نگاه کردن به متن سفید در پس زمینه سیاه در مدت زمان طولانی خطرهای جدی ممکن است به چشم وارد شود. آیا نور گوشی موبایل برای چشم ضرر دارد.

حالت تم سیاه گزینه مناسبی برای همه در هنگامی که می خواهند متنی را در تاریکی بخوانند نیست شاید به همین خاطر به عنوان یک گزینه پیش فرض استفاده نشده. بنابراین بهترین کار این است که حالت دراک مود را فعال نکنید و در عوض از حالت راحتی چشم استفاده کنید این ویژگی در حقیقت شدت نور آبی را کاهش می دهد و در نتیجه چشم اذیت نخواهد شد.

دارک مد dark mode

البته برنامه هایی هم هستند که برای این منظور می توانید استفاده کنید که نور پس زمینه را تا حدی به سمت نور مایل به زرد تغییر می دهند و روی همه صفحات اعم از نرم افزارها و بازی ها و غیره اعمال می شود. دارک مود اندروید 9 را چگونه فعال کنیم؟

عدم وجود حالت دارک مد در همه ی برنامه ها خودش می تواند دلیلی باشد بر اذیت شدن چشم شما، یعنی ممکن در یک لحظه چندین برنامه را باز و بسته کنید مثلا تلگرام را باز کنید جیمیل را باز کنید و … لذا اگر برنامه ای از حالت دارک مود پشتیبانی نکند و این حالت را نداشته باشد در این هنگام واقعا برای چشم سخت خواهد شد.

فرض کنید چندین برنامه را باز می کنید دوباره به صفحه اول گوشی می روید حالا این صفحات برخیش سفید و بعضی دیگر سیاه باشد، آیا چشماتان اذیت نمی شود. دقیقا مثل وقتی که مدتی در یک اتاق تاریکی بودید و ناگهان به محیط پر نور وارد شوید. تم مشکی اندروید را چگونه روی گوشی فعال کنیم؟

البته همانطور که قبلا هم عرض کردیم استفاده از حالت دارک مود و تاثیری که دارد میتواند در بین کاربران متفاوت باشد یعنی برای برخی ناراحت کنند و بعضی دیگر احساس راحتی داشته باشند. بنده خودم وقتی در یک اتاق تاریک باشم ترجیح می دهم حالت صفحه نمایش روشن باشد نه تیره گرچه شاید شدت نور را کاهش دهم اما هنگام استفاده از حالت دارک مود چشم هایم بیشتر اذیت می شوند.

حالا اینقدر از ضررهای حالت دارک مود گفتیم اما هنوز هم گزینه ای خوبی در بین برخی از افراد محسوب می شود هر چند فونت مشکی در پس زمینه روشن برای خیلی ها ممکن است بهتر باشد اما به هر حال این قضیه برای همه صدق نمی کند چون همانطور که گوگل اشاره کرده برای حالت دارک مد اندروید، گفته این حالت dark mode برای کاربرانی که چشمانشان ضعیف است و افرادی که حساسیت به نور ساطع شده از صفحه نمایش دارند، به نوعی مناسب است به عبارتی سطح دید آنها را بهبود می بخشد. به عنوان مثال افرادی که نورهراسی (فتوفوبیا Photophobia) دارند این حالت می تواند برای آنها مفید باشد.

دارک مد dark mode

خوب حالا اگر فکر می کنید متن سفید در پس زمینه مشکی برای شما بهتر است می توانید از ویژگی وارونگی رنگ Invert Colors در اندروید و iOS یا ویندوز استفاده کنید تا در واقع رنگ ها را برای شما معکوس کند، سفید را به سیاه تبدیل نماید. فعال کردن دارک مود Dark Mode در آیفون iOS 13

علی رغم توضیحاتی که برای مضرات حالت تیره گفتیم، اما حالت دارک مود برای صرفه جویی در شارژ بسیار مناسب است مثلا وقتی که نیاز دارید صفحه نمایش گوشی، زمان بیشتری روشن بماند و از طرفی شارژ باتری به 0% نزدیک می شود، با فعال کردن دارک مد در برنامه ها و … میزان مصرف صفحه از باتری شدیدا کاهش می یابد.

البته این مسئله در رابطه با صفحه نمایش های OLED منطبق است چرا که رنگ مشکی مقداری از پیکسل ها را خاموش می کند و همین امر موجب صرفه جویی در باتری می شود.

در ضمن باید این را هم در نظر داشته باشید که روی همه برنامه ها قابل اجرا نیست چون صرفه جویی در شارژ موقعه ای است که پیکسل ها همه مشکی باشند در حالیکه بیشتر برنامه ها این کار را با فعال کردن دارک مد انجام نمی دهند به عبارتی زمانی که پیکسل خاکستری یا نزدیک به رنگ مشکی باشد و در حقیقت سیاه نباشد تاثیر مثبتی روی عمر باتری ملاحظه نخواهید کرد حتی بعد از فعال کردن دراک مود در نمایشگر OLED. چگونه حالت دارک مود Dark Mode را با مرورگر داخل سایت فعال کنیم؟

دارک مد dark mode

با این توصیفات آیا باید حالت دارک مد dark mode را فعال کنیم یا نه؟

یک جواب مشخص برای این سوال نداریم، چون بستگی به شما دارد اگر در حالت دارک مود خیلی راحترید و احساس می کنید چشمانتان کمتر اذیت می شود، خوب طبیعی است که از این حالت استفاده کنید یا اگر دوست دارید متن مشکی و پس زمینه سفید باشد، dark mode را فعال نکنید. پس به این معنا نیست که حالت دارک مود برای همه بهتر است بلکه می توانید خودتان امتحان کنید و در یک اتاق تاریک قرار بگیرید و حالت تیره و روشن صفحه را امتحان کنید ببینید در کدام حالت راحت ترید. اگر احساس کردید در هنگام خواندن صفحه در حالت تیره به چشم هایتان فشار می آید پس بهتر است حالت را تغییر دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا