گوناگون

درس‌هایی که تحریم روسیه برای ایران به همراه دارد

درس‌هایی که تحریم روسیه برای ایران به همراه داردبا وخیم‌تر شدن بحران اوکراین و درگیر شدن هرچه بیشتر مناطق شرقی این کشور در روند جدایی‌طلبی و الحاق‌گری به روسیه، دولت آمریکا گام‌های بیشتری ‌برای تحریم روسیه به سبب اقداماتش در قبال اوکراین برمی‌دارد. با این حال، تلاش‌های آمریکا در زمینه تحریم مسکو، تاکنون با موانع مهمی روبه‌رو شده که خود می‌تواند دربردارنده درس‌هایی مهم برای دیگر کشور‌ها، از جمله ایران باشد.

به گزارش «تابناک»، هرچند با اوج‌گیری بحران اوکراین و به ویژه پس از برگزاری همه‌پرسی در شبه جزیره کریمه و الحاق این منطقه به روسیه، غرب تلاش داشته تا خود را نسبت به این موضوع جدی نشان داده و با وضع تحریم علیه روسیه، این کشور را به بازنگری در سیاست‌های خود وادارد، ‌این رویکرد تاکنون با موفقیت همراه نبوده است.

خبرگزاری «رویترز» در مطلبی در همین زمینه، به بررسی عواملی پرداخته که سبب شده غرب و به ویژه آمریکا، نتوانند بر خلاف برخی از دیگر کشور‌ها‌ از جمله لیبی و ایران‌ در وضع تحریم‌ها علیه روسیه از حد مشخصی فرا‌تر رفته و نسبت به تشدید روزافزون تحریم‌ها علیه این کشور اقدام کند.

این خبرگزاری اشاره می‌کند که نه تنها حجم پول در گردش روسیه در اقتصاد جهانی بسیار گسترده‌تر از حجم پول لیبی و ایران بوده، بلکه پیچیدگی‌های موجود در زمینه نقل و انتقال، ذخیره و در برخی موارد، پنهان سازی این پول‌ها نیز به کلی با موارد مربوط به دو کشور مذکور تفاوت دارد.

بر همین اساس، به نوشته رویترز، برخی بانکداران، مدیران مالی و تاجران نفتی غربی که به گردش یافتن پول‌های روسیه کمک می‌کنند، بر این باورند ‌که تحریم‌های آمریکا تأثیر چندانی بر مسکو نخواهد گذاشت. وابستگی کشورهای اروپایی به نفت و گاز روسیه، عامل دیگری است که تحریم این کشور ‌به ویژه در بخش انرژی ‌را بسیار دشوار می‌سازد؛ کشورهای اروپایی حدود یک سوم نیازهای انرژی خود را از روسیه تأمین می‌کنند.

در همین راستا، چند روز پیش هیأتی از کار‌شناسان آمریکایی به بروکسل سفر کردند تا درباره تحریم روسیه با مقامات اروپایی گفت‌و‌گو کنند؛ اما یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، گفته کشورهای اروپایی تمایل ندارند، تحریم‌های بیشتری ‌در حوزه تجارت، انرژی و بخش مالی علیه روسیه اعمال کنند.

از سوی دیگر، تحریم‌هایی که در چند هفته اخیر از سوی غرب و به ویژه آمریکا علیه روسیه وضع شده، تنها در برخی حوزه‌ها مؤثر بوده است. در این راستا، در حالی که تحریم‌های مذکور سبب شده فعالیت‌های مالی روس‌ها در نیویورک متوقف شد، ‌بازار املاک لندن ـ که یکی از محل‌های اصلی سرمایه‌گذاری ثروتمندان روس به شمار می‌رود ـ شاهد تغییر و تحول چندانی نبوده است.

سرمایه گذاری‌های کلان شرکت‌های غربی در برخی بخش‌های اقتصاد روسیه، عامل دیگری است که سبب شده تحریم‌های آمریکا نتواند از حد مشخصی فرا‌تر رود؛ برای نمونه، هرچند آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد، ‌تحریم‌هایی ‌علیه «ایگور سچین»، رئیس شرکت نفت دولت روسیه (روس نفت) اعمال کرده، ‌خود این شرکت از تحریم‌ها در امان ماند، زیرا ۲۰ درصد سهامش در اختیار شرکت نفت انگلیس (بی‌پی) است.

به هر حال، مجموعه این عوامل سبب شده آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا، تحریم‌های خود را تاکنون تنها به افراد و شخصیت‌های حقیقی روس محدود کرده و از هدف قرار دادن شرکت‌های مهم روسی خودداری کنند؛ بنابراین، می‌توان چنین استدلال کرد که میزان تعامل با اقتصاد جهانی ـ از لحاظ تجارت و همچنین سرمایه‌گذاری متقابل ـ از جمله مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند قدرت مانور آمریکا در زمینه اعمال تحریم علیه کشوری خاص را به شدت محدود کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا