گوناگون

درمان های خانگی یرقان

سلامت نیوز: یرقان به معنی زردی است و وقتی مواد صفراوی بخصوص بیلی روبین در خون بالا می رود. در بافتهای بدن از جمله پوست و سفیدی چشم رسوب کرده و ایجاد یرقان کند.

دکتر امیر حسین فقیهی، متخصص گوارش و کبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: گاهی عوامل ایجاد کننده زردی به علت انسداد مجاری صفراوی است که این انسداد معمولاً به علت وجود سنگ صفراوی، تنگی مجاری صفراوی و یا وجود بعضی بیماریها نظیر سرطان است.

وی ادامه داد: دومین عامل ایجاد کننده زردی، زردی در سطح سلول کبدی ناشی از عوامل دارویی ،‌هپاتیت ها و یا بیماری خود ایمنی نکروز صفراوی اولیه است.

وی افزود: درهمولیز گلبولهای قرمز هم بیلی روبین بالا می رود و منجر به یرقان می شود.

دکتر فقیهی افزود: برای تشخیص نوع یرقان، نیاز به انجام آزمایشات ویژه است. از جمله اندازه گیری بیلی روبین خون، اندازه گیری آنزیم های کبدی، انجام سونوگرافی شکم، کبد و مجاری صفراوی و در مواردخاص انجام C.T اسکن، اندو سونوگرافی، و MRI است.

این متخصص گوارش و کبد افزود: علائم بالینی یرقان معمولاً تب، تهوع و استفراغ، دل درد در سمت راست و بالای شکم و گاهی خارش موقت پوست در موارد انسدادی مجاری تنفسی است .

وی با بیان اینکه راههای درمانی با توجه به نوع یرقان بسیار متنوع است، گفت: در موارد سنگ کلیه صفرا و انسداد مجاری صفراوی با سنگ،‌ برداشتن کیسه صفرا بهترین راه درمان است.

دکتر فقیهی در پایان اظهار داشت: درمانهای خانگی شامل عدم مصرف غذاهای چرب است و مصرف مواد قندی و کربوهیدراتها بسیار مطلوب تر است، همچنین مصرف بیشتر غذا در جمع توصیه می شود. ضمن اینکه تنها را درمان، تشخیص نوع یرقان و انجام درمان مناسب طبق تشخیص پزشک معالج است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا