گوناگون

رموز موفقیت از نگاه یک روانشناس

یک روانشناس معتقد است: تصمیماتی که بر پایه احساسات زودگذر گرفته می‌شوند و قوه عقل و منطق در آنها نادیده گرفته می‌شود راه به جایی نمی‌برد.

دکتر الهام فروزنده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه افراد موفق، قاطع و مطمئن اقدام می‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه افراد کمی در زندگی به ایده‌آل‌های ذهنی خود دست پیدا می‌کنند و در واقع فردی می‌شوند که آرزوی بودنش را داشته‌اند و علت آن هم این است که آنها هیچ‌گاه عمل نمی‌کنند.

وی بیان کرد: کسب علم و افزایش اطلاعات به معنای رشد نیست. رشد زمانی اتفاق می‌افتد که علم و دانش تبدیل به عمل می‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که در حال زندگی هستند، اما واقعیت این است که به معنای واقعی «زندگی» نمی‌کنند، بلکه فقط وقت خود را می‌گذرانند.

فروزنده با تاکید بر اینکه اکثر افراد برای رسیدن به آرزوهای خود هیچ اقدامی نمی‌کنند و منتظر هستند تا اقبال آنها را به موفقیت برساند، ادامه داد: این که ضریب هوشی فردی بالاتر از دیگران باشد، در موفقیت تاثیری ندارد، مگر اینکه با استفاده از علم خود عمل کند. بین دانستن روش انجام کار و انجام دادن آن کار تفاوت زیادی است. هوش و علم هر دو بدون عمل بدون استفاده هستند.

این روانشناس یادآور شد: موفقیت در گرو گرفتن تصمیماتی درست و به موقع است. افراد باید بتوانند متناسب با اهداف و آرزوهای خود تصمیمات قاطع و صحیح بگیرند. قاطعانه تصمیم بگیرند و به آن عمل کنند.

وی بیان کرد: گاه افراد، کارهایی را فقط از روی احساس ناراحتی یا هیجان انجام می‌دهند. اینگونه کارها و تصمیمات اغلب نادرست هستند که با نتایج تاسف برانگیزی همراه هستند. هر چند که احساسات در بسیاری از وجوه زندگی دخیل هستند، اما تصمیماتی که از روی احساس گرفته می‌شوند اغلب نتایج خوبی در پی ندارند. چنین تصمیمات بر پایه احساسات زودگذر گرفته می‌شوند و قوه عقل و منطق در آنها نادیده گرفته می‌شود.

فروزنده تصریح کرد: اجازه ندهید احساستان، هوش و منطق شما را تحت الشعاع قرار دهد. پیش از گرفتن تصمیمات مهم و سرنوشت ساز، تامل کنید و خوب راجع به آن فکر کنید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا