گوناگون

فعالیت 10 مرکز درمان و پیشگیری از هاری در کردستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: هم‌اکنون 10 مرکز درمان و پیشگیری از هاری بصورت شبانه‌روزی در سطح استان فعال هستند و انواع خدمات پیشگیری از قبیل واکسیناسیون، سرم درمانی، آموزش و پیگیری موارد گزش و یا در معرض خطر را برای مراجعه‌کنندگان انجام می‌دهند.

دکتر «فرزام بیدارپور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، اظهار کرد: در صورت انتقال بیماری هاری به انسان و عدم درمان ضد هاری، به‌دنبال ظهور علایم بیماری فرد مبتلا 100 درصد فوت می‌کند.

وی مراجعه فوری به مرکز درمان پیشگیری هاری به محض وقوع هر گونه گزش توسط حیوانات را از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری هاری برشمرد و افزود: نخستین اقدام پس از گزش به وسیله حیوان مبتلا به هاری شست‌وشوی محل گزش است که تا 50 درصد ویروس هاری را در ناحیه گزش از بین می‌برد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان شست‌وشوی کامل محل گزش حیوان با آب و صابون را از دیگر اقدامات لازم پس از گزیدگی دانست و گفت: شست‌وشوی فوری محل زخم با آب فراوان و صابون حداقل به مدت 5 تا 10 دقیقه ضروریست.

دکتر بیدارپور یادآور شد: هم‌چنین می‌توان با استفاده از الکل 70 درصد یا بتادین محل گزش را ضدعفونی کرده و سپس برای دریافت درمان‌های ضد هاری به مراکز درمان ضدهاری مستقر در مراکز بهداشتی مراجعه شود.

وی در ادامه، تزریق واکسن هاری و در صورت نیاز تزریق سرم به فرد مبتلا، اتلاف سگ‌های ولگرد، واکسیناسیون، قلاده‌گذاری و استفاده از پوزه‌بند برای سگ‌های صاحب‌دار را از دیگر راه‌های پیشگیری از بیماری هاری برشمرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه علایم بیماری هاری دارای مراحل مختلفی است، افزود: مرحله مقدماتی آن شامل علائمی از جمله خستگی، بی‌اشتهایی، افسردگی، بی‌قراری، سوزش و خارش در محل زخم، تف‌اندازی، بی‌خوابی و تحریک‌پذیری است که به مدت دو تا سه روز طول می‌کشد. پس از آن مرحله ظهور علایم واقعی بیماری است که تحریک‌پذیری شدید بیمار نسبت به کلیه محرک‌ها از مهم‌ترین علائم این دوره است.

دکتر بیدارپورخاطرنشان کرد: هم‌چنین ترس از آب، جریان هوا، نور و سایر محرک‌ها بیمار را به شدت متشنج کرده است، طوری‌که دچار انقباضات شدید عضلانی شده و خود را به در و دیوار می‌کوبد. کف اطراف دهان، نخوردن غذا، نیاشامیدن آب از دیگر علائم این بیماری است و بالاخره بیمار براثرانقباض عضله قلب و فلج دستگاه تنفس فوت می‌کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا