گوناگون

روزهای بعد از توافق با ایران

موسسه پژوهشی رند در گزارشی با عنوان به بررسی پیامدهای توافق احتمالی ایران و گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، موسسه پژوهشی رند در گزارشی با عنوان “روزهای بعد از توافق با ایران: واکنش‌های منطقه‌ای درباره توافق هسته‌ای نهایی” به بررسی پیامدهای توافق احتمالی ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخته است.

گزارش موسسه رند واکنش‌های منطقه‌ای را در واکنش فقط اسرائیل و عربستان سعودی خلاصه کرده است با توجه به اینکه هر دو برای جلوگیری از دستیابی به توافق غربی- ایرانی تلاش می‌کنند. از سوی دیگر، این گزارش که دارای ابعاد بین‌المللی و منطقه‌ای است، اما روی “حزب الله” لبنان نیز متمرکز شده است. موسسه رند یک موسسه بزرگ اطلاعانی و تحقیقاتی وابسته به وزارت دفاع آمریکا است.

این گزارش با پرداختن به واکنش اسرائیل اندکی بعد از توافق احتمالی و مطرح کردن این فرضیه که اسرائیلی‌ها به سوریه حمله می‌کنند و بویژه خطوط انتقال تسلیحات به حزب الله را مورد هدف قرار خواهند داد، تأکید کرد این واکنش به تشدید جنگ بین اسرائیل، حزب الله و ایران منجر خواهد شد امری که ثبات منطقه را تهدید می‌کند و نیروهای آمریکایی و منافع آن را در معرض خطر قرار خواهد داد.

این گزارش ادامه می‌دهد: هرگونه مداخله نظامی مستقیم اسرائیل در سوریه، حزب الله را به واکنش واخواهد داشت و توان بازدارندگی اسرائیل را تضعیف خواهد کرد و هیچوقت بهبود نخواند یافت، این درس را اسرائیلی‌ها بعد از جنگ تموز 2006 یاد گرفته‌اند.

از این رو، نویسندگان این گزارش توسل اسرائیل به مداخله نظامی در سوریه یا هدف قرار دادن حزب الله را بعید دانسته و آن را در رده گزینه‌های احتمالی درج کرده‌اند.

این موسسه پژوهشی آمریکایی معتقد است بزرگترین اقدام واکنشی که می‌تواند اسرائیل در صورت امضای توافق هسته‌ای ایران انجام دهد، فشار به کنگره آمریکا است تا تصویب لغو برخی تحریم‌ها علیه ایران را به تعویق بیندازد.

موسسه رند در این گزارش به دولت واشنگتن توصیه می‌کند برای جلوگیری از تشدید تنش بین حزب الله و اسرائیل فردای روز توافق هسته‌ای و نیز همکاری با روسیه مثلا در زمینه پایان دادن به انتقال تسلیحات پیشرفته از سوریه به حزب الله، تلاش کند.

این گزارش درخصوص موضع ریاض به توافق احتمالی هسته‌ای نوشت: عربستان سعودی به اندازه اسرائیل از توان نظامی برخوردار نیست اما می‌تواند از طریق حمایت از گروه‌های تندرو در لبنان، سوریه و عراق و ترغیب آنها برای حمله به حزب الله، به ایران فشار بیاورد.

رند در عین حال می‌افزاید بهتر است عربستان قبل از توسل به این اهرم فشار، در اقدامات خود تجدید نظر کند و مطمئن شود نتایج آن به نفعش است؛ زیرا این شورشیان همچنین می‌توانند تهدیدی برای عربستان باشند. قدر مسلم آن است که فشارهای عربستان بر حزب الله مانع از امتناع ایران از امضای توافق هسته‌ای و همگرایی غربی- ایرانی نمی‌شود.

بنا به گزارش اندیشکده رند، از زمان مذاکرات آمریکا و ایران، یک توافق غیر قطعی و محرمانه‌ای بین تل آویو و ریاض حاصل شده است که به موجب آن، اسرائیلی‌ها از انتقادهای خود درباره کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به عربستان کاسته است و در مقابل عربسنان از مسئله هسته‌ای اسرائیل چشم پوشی کرده است و تمام تلاش‌هایشان را روی “خطر ایران هسته‌ای” متمرکز کرده‌اند.

گفته می‌شود “موسسه رند” بعد از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1948 تاسیس شد که تحقیق و تحلیل در بهبود طرح‌ها و تصمیم سازی‌ها را هدف خود قرار داده است. “امنیت ایالات متحده آمریکا”  و نیز ترفیع علمی، آموزشی و اهداف خیریه و رفاه عمومی مردم آمریکا از اهداف اعلام شده این موسسه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا