گوناگون

رییس کل دادگستری کرمان: تحقق بهداشت قضایی نیازمند همکاری همگانی است

81215560 5785877

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی دادگستری استان کرمان، حجت الاسلام ˈعلی توکلیˈ در دیدار با مدیرکل و معاونان صدا و سیمای مرکز کرمان به مناسبت هفته قوه قضاییه، افزود: رسانه ملی در استان کرمان با توجه به امکانات و ظرفیت های خود و با وجود مسوولیت هایی که بر عهده دارد، همکاری خوبی را در دو حوزه مهم از جمله آموزش و پیشگیری با دادگستری داشته است.

رییس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان با بیان این مطلب که آموزش و پیشگیری، مهمترین وظیفه دستگاه قضایی و رسانه است، عنوان کرد: بخش عمده پرونده های وارده به محاکم و دادسراها ناشی از عدم آگاهی افراد از مفاد قوانین حقوقی است.

وی اظهار کرد: در حوزه آموزش، صدا و سیما، همکاری های خوبی با دستگاه قضایی انجام داده است.

وی تاکید کرد: بسترهای آسیب زا و زمینه های بروز جرم و تنش را باید به مردم گفت تا خوشبینی های نادرست موجب بروز مشکلات برای آنها نشود و مردم در حوزه های مختلف به قوانین توجه ویژه ای را داشته باشند.

حجت الاسلام توکلی گفت: با تاکید بر حفظ احساس امنیت جامعه در حد مطلوب، چاره ای جز بیان برخی مسایل به مردم را نداریم اما در این رابطه اصراری بر کتمان مسایل نداریم و مسایل مورد نیاز جامعه را در زمان مناسب اطلاع رسانی می کنیم.

وی اظهار کرد: اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار داریم که در قالب های هنری از جمله فیلم کوتاه می توانند مورد استفاه قرار گیرد تا اطلاع رسانی بهتری به جامعه انجام شود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان بر تشکیل کارگروهی برای اولویت بخشی به مسایل مورد نیاز جامعه از دید مسوولان قضایی، تاکید کرد و گفت: اصرار بر کتمان حوادث و وقایع نداریم و اگر موضوعی را مطرح نمی کنیم یا به دلیل عدم اهمیت آن است یا اینکه آن موضوع خام است و باید بررسی های بیشتری درباره آن صورت گیرد.

وی بر آمادگی دستگاه قضایی برای آگاهی بخشی به جامعه و همکاری با صدا و سیما در حوزه های مختلف تاکید کرد.

**صدا و سیما به مسایل مربوط به خانواده تاکید زیادی دارد

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان نیز در این جلسه گفت: در حوزه امور مربوط به خانواده و پیشگیری از بروز طلاق، عزم جدی در این مرکز وجود دارد.

حجت الاسلام سید ˈجواد موسویˈ افزود: افزایش طلاق در جامعه امروز دلایل بسیاری دارد که صدا و سیما در جهت پیشگیری از این موضوع همواره تلاش می کند.

وی اظهار کرد: جلسه ای با حضور 16 نهاد مرتبط با خانواده از سوی صدا و سیمای مرکز کرمان به منظور بررسی و برنامه ریزی لازم برای اجرای برنامه های موثر در حوزه استحکام بنیان خانواده برگزار شده است.

وی یادآور شد: برنامه های صدا و سیما در حوزه خانواده به دو شکل است که گاهی اوقات موضوع آن خانواده است و گاهی نیز خانواده به عنوان پس زمینه بسیاری از برنامه ها در نظر گرفته و پرداخت های گسترده و فراوانی روی این مسایل انجام می شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان بر تشکیل گروهی از همکاران قضایی و صدا و سیما برای سوژه یابی و اولویت بندی موضوعات براساس نیازهای روز، تاکید کرد و افزود: با تشکیل این گروه می توان در حوزه صدا و سیما برنامه های با کیفیت تری را تولید کرد.

وی تاکید کرد: در صدا و سیما به منظور طراحی و تولید برنامه های مختلف، تلاش های شبانه روزی انجام می شود.

حجت الاسلام موسوی با بیان این مطلب که مخاطب را نمی تواند در خلاء خبری نگه داشت، تاکید کرد: باید اطلاعات مورد نیاز جامعه را در سریعترین زمان ممکن به آنها انعکاس داد.

**تبیین زوایای پنهان مسایل اجتماعی، گام مهمی در حوزه پیشگیری است

دادستان عمومی و انقلاب کرمان نیز گفت: اعتقاد داریم که زوایای پنهانی در مسایل اجتماعی وجود دارد که تبیین آن از بروز بسیاری از مسایل جلوگیری و از ایجاد مشکل برای مردم پیشگیری می کند.

ˈیداله موحدˈ افزود: برخی اوقات اصرار برای کسب برخی خبرها در حالی صورت می گیرد که ضرورتی برای جامعه نیست و ذهن مردم را مشوش کرده و احساس بدی را در جامعه ایجاد می کند که تقاضا داریم این مسایل را به تدبیر و تشخیص مسوولان دستگاه قضایی واگذار کرد تا اطلاع رسانی درباره آن در زمان مناسب انجام شود.

این مقام قضایی یادآور شد: این امکان وجود دارد که برخی پرونده های مهم استان را با رعایت جوانب قانونی در اختیار کارشناسان صدا و سیما قرار دهیم تا با تهیه مستندها ضمن انعکاس این اخبار، آموزش های پیشگیرانه لازم را نیز به مردم ارایه کنیم.

وی ضمن تقدیر از تلاش های رسانه ملی با مجموعه دادسرای کرمان، عنوان کرد: در بسیاری از موارد اگر همکاری رسانه ها از جمله صدا و سیما وجود نداشت، کاری را پیش نمی بردیم و در رسیدن به اهداف خود به موفقیت نمی رسیدیم.

دادستان کرمان ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: اطلاع رسانی هر چه بیشتر خدمات یک سال دستگاه قضایی کشور و استان کرمان در هفته قوه قضاییه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

**رسالت مهم صدا و سیما آموزش در مسایل حقوقی است

معاون آموزش و تحقیقات دادگستری کل استان کرمان نیز در این جلسه گفت: بحث های آموزشی و پیشگیرانه تفاوت هایی دارند و یکی از رسالت های مهم صدا و سیما موضوع آموزش در زمینه های مختلف از جمله در مسایل حقوقی است.

ˈمسعود امیر میجانیˈ افزود: با توجه به گستردگی مسایل حقوقی باید دید که صدا و سیما چه برنامه هایی دارد و چه برنامه هایی را می تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: در پرداختن به مسایل آموزشی باید اولویت بندی صورت گیرد و براساس اولویت های موجود و استفاده از حضور کارشناسان خبره، برای ارایه آموزش های لازم حقوقی به مردم اقدام شود.

وی تاکید کرد: آموزش مسایل حقوقی به نوعی تلاش در حوزه پیشگیری از وقوع جرم نیز به شمار می رود.

** آنچه مردم به آن نیاز دارند ،آموزش و آگاهی است

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان نیز گفت: آنچه مردم به آن نیاز دارند موضوع آموزش و آگاهی است و بسیاری از مردم و مسوولان از شرح وظایف تعزیرات حکومتی آگاه نیستند.

ˈارسلان میریˈ یاداور شد: بسیاری از مردم به دلیل عدم آگاهی از حوزه کاری تعزیرات حکومتی، بسیاری از چالش ها در حوزه مسایل اقتصادی را مربوط به این اداره کل می دانند در حالی که این اداره کل پیگیری پرونده و صدور رای و اجرای آن را بر عهده دارد و در قیمت گزاری و بازرسی ها نقش ندارد.

وی تاکید کرد: باید مردم را با وظایف خود و نقش سازمان های وابسته به دستگاه قضایی هر چه بیشتر آشنا کنیم.

**تولید برنامه های بررسی معضلات خانواده و ماهواره در صدا وسیما

رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب کرمان هم گفت: دشمنان در حوزه ناتوی فرهنگی، خانواده ها را مورد اشاره قرار داده اند و متاسفانه در جامعه ما آسیب های زیادی را زنان مطلقه و سایت های همسریابی دارند.

حجت الاسلام ˈمحمد امیر ابراهیمیˈ افزود: تعداد برخی سایت های همسریابی از دفاتر ازدواج و طلاق بیشتر است و اگر درباره اقدامات این سایت ها اطلاع رسانی لازم صورت گیرد از به دام افتادن افراد در دام این سایت ها جلوگیری و آسیب پذیری جامعه کمتر می شود.

وی یادآور شد: با وجود منابع غنی دینی و اسلامی، اگر این آموزه ها را ترویج کنیم بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی تاکید کرد: اگر برنامه های مذهبی و روان شناسی در صدا و سیما و معضلات خانواده و ماهواره ها بیشتر بررسی شود موثر خواهد بود.

**حضور کارشناسان دستگاه قضایی در شورای طرح و برنامه صدا و سیما ضروری است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز ضمن تقدیر از تلاش های صدا و سیما در حوزه های مختلف، گفت: کار مشترکی با صدای مرکز کرمان در حوزه خانواده آغاز شده که در حال طی کردن مراحل نهایی است.

ˈحمید خالقیˈ ادامه داد: تعدادی فیلم و مستندها و کلیپ های پیشگیری از وقوع جرم تهیه و به صدا و سیما ارسال شده تا در صورت امکان مورد استفاده قرار گیرد.

وی بر حضور یکی از کارشناسان دستگاه قضایی در شورای طرح و برنامه صدا و سیما تاکید کرد.

**استفاده از اطلاعات پزشکی قانونی برای برنامه سازی

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان نیز گفت: در 10 سال گذشته تعداد گواهینامه هایی که از سوی پزشکی قانونی صادر شده به 10 برابر افزایش یافته است.

ˈعباس آمیانˈ افزود: با تحلیل اطلاعات خام خوبی که در اختیار پزشکی قانونی قرار دارد می توان معضلات را پیش بینی و پیشگیری کرد و در زمینه آموزش نیز موثر خواهد بود.

**ابعاد ناشناخته خدمات رسانی ثبت اسناد و املاک

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان نیز گفت: ابعاد خدمات رسانی این سازمان گسترده در جامعه متاسفانه ناشناخته مانده و شرح وطایف آن را بسیاری از مردم و مسوولان نمی دانند.

ˈرضا طالبی زادهˈ افزود: عدم آگاهی افراد جامعه از وظایف اداره کل ثبت اسناد و املاک، در حالی است که همه مردم در بسیاری از حوزه های زندگی خود با این اداره کل ارتباط دارند.

**همکاری های صدا و سیما در پیشگیری اثرگذار است

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان نیز گفت: در زندان ها نیز مسایل مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان با تهیه مستندهای مختلف، جامعه را آگاه و در زمینه پیشگیری از وقوع جرم نیز تلاش کرد.

ˈعلی ولی نیاˈ افزود: در زمینه همکاری با صدا و سیما اقدامات بسیار خوبی داشته ایم که اثرگذاری آن را نیز شاهد بوده ایم.ک/1

7440/8154

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا