Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

رونمایی از طرح «زیردریایی فراصوت» عجیب چین + عکس

به گزارش میهن پست – چین از طرح زیردریایی جدید رونمایی کرد که با استفاده از حباب‌های زیر آب، قادر به رسیدن به سرعت مافوق صوت است که این زیردریایی بر پایه فناوری شوروی سابق در زمان جنگ سرد و توسط محققان آزمایشگاه انتقال حرارت و جریان موسسه فناوری هاربین (Harbin) توسعه یافته است.

زیردریایی فراصوت عجیب چین
زیردریایی فراصوت عجیب چین

سوپر کاویتاسیون (supercavitation) شامل غوطه‌ور ساختن کشتی داخل حباب‌های آب به منظور کاهش فشار ناشی از پسار آب (water drag)‌ است؛ نیروی پسار یا پسا نامی است که در فیزیک و دینامیک سیالات به نیروهایی که در جهت باز داشتن اجسام از حرکت در درون سیالات کار می‌کنند، داده می‌شود.

اژدر سوپر کاویتاسیون شوروی سابق به نام Shakval قادر به دستیابی به سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت – سریعتر از هر اژدر دیگری – بود.

در سیستم جدید از یک غشای مایع بر سطح زیردریایی استفاده می‌شود که می‌تواند پسار آب اعمال شده بر بدنه را در سرعت پایین کاهش دهد؛ پس از رسیدن سرعت به ۷۵ کیلومتر در ساعت، زیردریایی وارد حالت سوپر کاویتاسوین می‌شود.

زیردریایی فراصوت عجیب چین
زیردریایی فراصوت عجیب چین

زیردریایی مافوق صوت از یک روش جدید رادیکال برای تولید حباب در اطراف خود استفاده می‌کند که – در تئوری – رسیدن به سرعت صوت در زیر آب معادل ۵۸۰۰ کیلومتر در ساعت را امکانپذیر می‌کند؛ از این طریق زیردریایی می‌تواند مسیر شانگهای تا سانفرانسیسکو را در کمتر از دو ساعت طی کند.

یکی از بخش‌های مهم این زیردریایی مافوق صوت، طراحی یک موتور موشک پر قدرت زیرآبی است که محققان در حال کار بر روی این قسمت هستند که این فناوری می‌تواند برای تولید ابر لباس‌های شنا با قابلیت افزایش سرعت شناگران نیز مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:crazyengineers

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا