Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

ساخت تلسکوپ TMT در پی اعتراضات مردم بومی به جزایر قناری انتقال یافت ؟

بعد از اعتراضات مردم بومی در هاوایی ساخت تلسکوپ TMT با طول ۳۰ متر در جزایر قناری انجام خواهد شد . انتخاب یک مکان مناسب برای ساخت این تلسکوپ غول پیکر برای سازندگان آن به یک چالش بزرگ تبدیل شده بود که حالا با انتخاب جزایر قناری در اسپانیا و تایید آن به پایان رسید . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

پروژه طراحی و  ساخت تلسکوپ TMT که بزرگترین تلسکوپ جهان محسوب می شود حدودا از ۱۰ سال پیش شروع شده بود. این تلسکوپ ابتدا قرار بود در مونا کیای هاوایی ساخته شود و البته مراحل ابتدایی ساخت آن هم در این جزیره انجام شد . اما مرور مردم بومی هاوایی به ساخت این تلسکوپ در این جزیره معترض شده و روند ساخت را متوقف کردند .

در کنار مردم بومی تعدادی از فعالان محیط زیست هم به جهت تخریب جنگل و ایجاد یک محیط صنعتی – علمی در هاوایی مسئولان این پروژه بزرگ را بر آن داشت که مکان ساخت تلسکوپ را علی رغم صرف هزینه های زیاد تغییر دهند .

پس از هاوایی آنها  ابتدا تصمیم گرفتند TMT  را در هند بنا کنند اما به دلیل مشکلاتی که  در جابجایی تجهیزات وجود داشت از این تصمیم منصرف شدند . در نهایت پس از یک تاخیر هفت ماهه جزایر قناری برای ساخت بزرگ ترین تلسکوپ جهان انتخاب شد .

پروژه ساخت تلسکوپ TMT قرار است با بودجه ۱٫۴ میلیارد دلاری طی چند روز آینده در این جزیره از سر گرفته شود .

جالب است بدانید این تلسکوپ دارای ۴۹۲ آینه شش وجهی بوده و می تواند تصاویری با رزولوشن ۱۰ برابر بیشتر از تلسکوپ هابل را به ثبت برساند. همچنین سیستم نوری آن تا حدی پیشرفته‌ است که می تواند تار بودن تصاویر ناشی از جو زمین را رفع کند . 

با هم در میهن پست تصاویری از ساخت تلسکوپ TMT با طول ۳۰ متر در جزایر قناری را تماشا می کنیم.

 

منبع :livescience

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا