Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

سریع‌ ترین شی جهان در ابعاد نانو ساخته شد !

سریع‌ ترین شی جهان در ابعاد نانو در حالی توسط محققان دانشگاه پردو آمریکا ساخته شده است که این شی چرخان یک نانو ذره دمبل مانند است و در حال حاضر سریع‌ ترین جسم چرخان جهان است.

این در حالی است که محققان دانشگاه پردو آمریکا با استفاده از لیزر پرقدرت ، یک نانوذره دمبل مانند را در خلاء معلق کرده اند که این نانو ذره در حال حاضر سریع‌ ترین جسم جهان است که با سرعتی بار نکردنی در حال چرخش است.

پژوهشگران دانشگاه پردو در مطالعه اخیرشان موفق به ایجاد یک نانوذره شده‌اند که در هر دقیقه 300 میلیارد بار می‌چرخد و این موضوع آن را به سریع‌ ترین جسم چرخان و حساس‌ترین حسگر گشتاور جهان تبدیل کرده است.

این نانو ذرات از سیلیکا silica ساخته شده است که می‌تواند به عنوان حساس‌ ترین حسگر گشتاور جهان عمل کند. انتظار می‌رود این جسم در اندازه گیری اصطکاک ایجاد شده توسط اثرات کوانتومی مورد استفاده قرار گیرد.

سریع‌ ترین شی جهان
تصویری کامپیوتری از سریع‌ ترین شی جهان

قدرت مورد نیاز برای چرخیدن این نانو ذرات و یا به عبارتی سریع‌ ترین شی جهان از نور تامین می‌شود و شنیدن این موضوع ممکن است سبب شود برخی افراد فکر کنند از آنجایی که این ذره انرژی خود را از نور به دست می‌آورند ممکن است این ذره دارای توان خورشیدی باشد اما در واقعیت خود نور، مقدار بسیار کم اما قابل اندازه گیری از نیرو را در هر جسم اعمال می‌کند.

تینگ کنگ لیTingcang Li استاد دانشکده فیزیک و اخترشناساسی دانشگاه پردو گفت: در دهه 1600 یوهانس کپلر مشاهده کرد که دم دنباله دارها به دلیل فشار تابش همیشه از خورشید دور می‌شوند.

ما از همان ادعا استفاده کردیم اما از لیزرهای غلیظ نیز برای جمع آوری نانوذرات و چرخاندن این جسم استفاده کردیم. علاوه بر تنظیم رکورد سرعت چرخش، نانوذرات می‌توانند گشتاور را در سطوح 600 -700 برابر حساس‌تر از هر وسیله قابل اندازه‌گیری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا