گوناگون

شهدای قوه قضاییه را بیشتر بشناسیم

آیت‌الله صادق آملی دوشنبه گذشته و در سومین روز از هفته قوه قضاییه به همراه مسوولان عالی قضایی با حضور بر سر مزار شهدای هفتم تیر از جمله شهیدان بهشتی و قدوسی و قرائت فاتحه، یاد و خاطره این شهدا را گرامی داشت.

با نگاهی گذرا با زندگی‌نامه چند تن از شهدای قوه قضائیه که پس از انقلاب اسلامی خدمات بسیاری را به مردم این مرز و بوم ارائه  کردند، آشنا می‌شویم.
 
“شهید محمد کچوئی” اولین رئیس زندان اوین

شهید کچوئی در سال 1329 در حاجی آباد قم متولد شد، وی از اعضای حزب موتلفه اسلامی و اولین رئیس زندان اوین پس از انقلاب اسلامی بود. وی توسط شهید محمد بخارایی جذب حزب موتلفه اسلامی شد. وی تا پیروزی انقلاب اسلامی بارها توسط ماموران ساواک دستگیر شد و در زندان مورد شکنجه‌های شدید قرار گرفت.

محمد کچوئی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، از اعضای کمیته استقبال از امام خمینی بود، وی بسیج افراد در این مراسم را بر عهده داشت.

پس از انقلاب اسلامی وی در دادگاه مقامات رژ‍یم سابق و ماموران ساواک نقش فعال داشت و از کسانی که اور ا شکنجه کرده بودند شکایت کرد. وی بعد از انقلاب به عنوان اولین رئیس زندان اوین مشغول به کار شد.

2372402 101

بعد از انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی، در زندان اوین بسیاری از زندانیان عضو مجاهدین خلق دوباره در محوطه حیاط این زندان محاکمه شدند و حکم اعدام برایشان صادر شد. کاظم افجه‌ای از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران، که در زندان حضور داشت در هشتم تیر ماه 1360، محمد کچوئی را با اسلحه کمری ترور کرد.
 
“شهید موسی نوری قلعه نو” دادستان عدالتخواه زابل

” شهید نوری” در سال 1355 در خانواده‌ای مذهبی متولد شد،‌ وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دانشگاه به تحصیل در رشته حقوق پرداخت و پس از فراغت از تحصیل با سازمان بازرسی کل کشور همکاری کرد و سپس به عنوان کارمند دادگستری در شهرستان ایرانشهر مشغول بود. و سپس بعد از گذراندن دوره قضاوت در این شغل حساس به خدمتگذاری به هموطنانش پرداخت.

2377418 582
 
وی به دلیل تلاش‌ها و خدمات بی شائبه‌اش در منطقه هیرمند، در سال 1391 در سمت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زابل مشغول شدند.

این خدمتگذار صدیق اسلام و انقلاب سرانجام در روز چهارشنبه 15 آبان ماه 1392 در ساعت 7 صبح  توسط  از سوی افراد ناشناس با شلیک چند به شهادت رسید. 

سه نفر از عاملین این ترور در 6 اردیبهشت ماه در ملا عام با حضور مردم اعدام شدند، پرونده ترور دادستان زابل هنوز مختومه نیست و افراد دیگری تحت تعقیب و بازداشت هستند و به تناسب جرمی که انجام دادند، مجازات خواهند شد.

در سال 1344 در  مشهد به دنیا آمد، وی پس از اتمام تحصیلات دبیرستان در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شد. وی قاضی شعبه سوم دادگاه انقلاب تهران بود.
 

2377427 130

وی قضاوت پرونده متهمان شرکت کننده در کنفرانس برلین را بر عهده داشت، همچنین وی مسئول رسیدگی به پرونده اکبر گنجی و ابراهیم نبوی و… بود.

2377426 267
 
قاضي مقدس سال‌ها رئیس معاونت ویژه دادگاه انقلاب تهران بود و در طی این
سال‌ها رسیدگی به پرونده‌های مختلف امنیتی و موضوعات مربوط به منافقین و ضد
انقلاب به وی واگذار شده بود که به دست همين منافقين کوردل در سال 1384 به شهادت رسيد.
 
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا