شورولت کوروت استینگری 2020 به تازگی معرفی شده و ما در این مطلب از میهن پست به معرفی و بررسی دقیق آن می پردازیم. در ادامه با ما همراه شوید.
مشخصات شورولت کوروت استینگری 2020
پیشرانه: ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری
قدرت/گشتاور: ۴۹۵ اسب بخار/۶۳۷ نیوتون متر
گیربکس: ۸ سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۳ ثانیه (تخمینی)
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۱۵.۶/۸.۷/۱۲.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت پایه: ۵۹,۹۹۵ دلار
قیمت مدل تست شده: ۷۲,۰۷۵ دلار
نسل هشتم کوروت یکی از مهمترین نسلهای تاریخ این خودرو بوده و البته تا به اینجا نظرات مثبت زیادی را به خود جلب کرده است. اخیراً فرصتی دست داده تا این سوپرکار پیشرانه وسط را بررسی کنیم. پرفورمنس این خودرو ما را کاملاً تحت تأثیر قرار داده اما کوروت C8 در انجام برخی وظایف سادهتر بازمانده است.
طراحی ظاهری کوروت باب میل همه نیست. طی یکهفتهای که در میشیگان یعنی قلب جنرال موتورز حضور داشتیم این خودرو بیش از هر وسیله نقلیه دیگری که نویسنده تست کرده جلبتوجه مینمود. مردم بیوقفه به کوروت جدید نگاه میکردند؛ اما واکنشها بسیار متنوع بود و از ابراز رضایت تا عدم علاقه را در برمیگرفت. برخی افراد حتی میگفتند این کوروت نیست.
از نظر شخصی ما طراحی شورولت کوروت استینگری 2020 را دوست داریم. بله طراحی این خودرو دوقطبی است اما C8 با طراحی خود وارد قلمروی جدیدی شده است. طراحان شورولت پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری را زیر پوشش شفافی قرار داده اند. نمای عقب خودرو کاملاً یک کوروت بوده و نمای جلوی نیز ما را به یاد جنگندهها میاندازد. البته تناسبات خودرو عجیب بوده و طراحی پیشرانه وسط باعث شدهاند کابین بهطور عجیبی به سمت جلو برود و خودرو غیر متوازن به نظر برسد.
اگرچه طراحی ظاهری خودرو دوقطبی بوده و کمی به سمت نظرات مثبت سنگینی میکند اما کابین وضعیت دیگری دارد. صندلیهای چرم قرمز بسیار جذاب بوده و طراحی آنها نیز خوب است. البته استفاده زیاد از رنگ قرمز باعث شده ابعاد داشبورد و کنسول مرکزی بیش از اندازه بزرگ به نظر برسد.
با اینکه ما طراحی کابین شورولت کوروت استینگری 2020 را دوست داریم اما نمیتوان از کنترلهای سیستم تهویه مطبوع بگذریم. شورولت میتوانست در طراحی و جای گذاری این کنترلها بهتر عمل کند.
یکی از نویسندگان موتور وان به مشکلات ارگونومیکی کابین این خودرو اشاره کرده است. صندلیهای GT2 خودروی تست شده راحت بوده و از بدن حمایت میکنند اما کمی تنگ هستند. تجربه کلی نشستن روی صندلیها مشابه کفشهایی است که سایز کوچکتری دارند.
مورد دیگر برخورد شانهها با ستون در زمان رانندگی اسپورت است. از طرف دیگر برای تجربه رانندگی اسپورت باید موقعیت راحت نشستن روی صندلی را تا حدی کنار بگذارید. همچنین میتوان گفت ستون فرمان تلسکوپی نیازمند تنظیمات وسیعتری بوده و فاصله بین دربها و تونل مرکزی برای رانندگان قویهیکل نازک و تنگ است. در دست گرفتن خود فرمان نیز حس راحتی ندارد هرچند ما موقعیت پرههای فرمان را دوست داریم.
خودروهای پیشرانه وسط ورود و خروج راحت به کابین را اولویت اصلی خود نمیدانند اما خب کوروت از این نظر چنگی به دل نمیزند. حتی زمانی که دربها کاملاً باز هستند خروج از خودرو به سختی صورت میگیرد؛ و اگر خودرویی کنار شما پارک کرده باشد بهتر است منتظر ترک محل توسط آن خودرو بمانید. دربهای کوروت جدید طولانی و ضخیم هستند.
اما وقتی شورولت کوروت استینگری 2020 به راه بیفتد تحت تأثیر کیفیت سواری و کنترل صدای قابلتوجه آن قرار خواهید گرفت. حتی خودروی ما که فاقد دامپرهای مگنتیک عالی جنرال موتورز بود به راحتی در جادههای دیترویت جولان میداد و ناهمواری را به خوبی جذب میکرد. بیشک کوروت جدید بهترین سواری در بین تمامی خودروهای پیشرانه وسط بازار را دارد.
کابین ساکت هم هست. با وجود سقف در جای خود و استفاده از بیصداترین حالت اگزوز، این خودرو به خوبی صداها را سرکوب میکند. کمی صدای پیشرانه در زمان حرکت به گوش میرسد و علیرغم استفاده از شیشههای بدون فریم و پانل سقف جداشدنی، صدای باد بهندرت به گوش میرسد. با برداشتن سقف و بالا بودن شیشهها میتوان به راحتی با سرنشینها گفتوگو کرد.
شورولت کوروت استینگری 2020 از نظر فضای بار چندان درخشان ظاهر نشده است. اگرچه شما میتوانید کیف گلف را در صندوقعقب جای دهید اما نمیتوان یک کوله کوچک را در جلو یا عقب قرار داد؛ و اگر بخواهید به زمین گلف بروید فکر بردن پانل سقف را از سر بیرون کنید.
جنرال موتورز بهترین و جدیدترین تکنولوژیهای خود را برای این خودرو در نظر گرفته است. برای مثال پشت آمپرهای دیجیتالی آن جزو بهترینها است. این صفحهنمایش ۱۲ اینچی حتی زیر نور خورشید نیز به خوبی دیده میشود و میزان شخصیسازی بالایی دارد.
سه حالت جداگانه وجود دارد که حالتهای رانندگی تور، اسپورت و پیست را نشان میدهند. در حالت تور همان حالت همیشگی سرعت شمار و دورشمار وجود دارد. در حالت اسپورت عناصر قرمزرنگ اضافه شده و سرعت شمار به مرکز میآید و جای نشاندهنده دنده را میگیرد. در حالت پیست نیز این ترکیب تغییر میکند. مدل تست شده همچنین دارای هدآپ دیسپلی بزرگی است که اطلاعات مهم را نشان میدهد. در کل باید گفت جنرال موتورز میتواند این تکنولوژیها را به سایر محصولاتش همچون کادیلاک نیز اضافه کند.
خب صحبت از کادیلاک شد و باید گفت صفحهنمایش ۸ اینچی کوروت با کادیلاک CT4 مشترک است. این صفحهنمایش در کادیلاک موارد مثبت زیادی دارد اما در کابین تنگتر و کوچکتر کوروت بهتر دیده میشود.
تنها شکایت ما به نبود سیستم بالا بردن دماغه مربوط میشود. این آپشن ۱۴۹۵ دلاری بسیار به درد میخورد و بهتر است مالکان آن را سفارش دهند.
درباره طراحی، کیفیت و مشکلات متریال محصولات جنرال موتورز سختگیری زیادی انجام دادهایم اما شکی وجود ندارد که اکثر محصولات این خودروساز به ویژه انواع پرفورمنس آن سواری خوبی دارند؛ و کوروت در بالاترین رده قرار میگیرد.
پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری و گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه جدید آن انگار در بهشت ساخته شدهاند. این پیشرانه با قدرت ۴۹۵ اسبی خود شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت حدود ۳ ثانیهای را ثبت میکند که با سفارش پکیج Z51 این زمان به زیر ۳ ثانیه میرسد؛ اما اعداد به سختی میتوانند این پیشرانه را توصیف کنند.
تحویل قدرت این پیشرانه تنفس طبیعی از همان ابتدا عالی است. کنده شدن آنی خودرو از زمین را فقط پیشرانههای بزرگ میتوانند انجام دهند. رفتار گیرا و قابل پیشبینی کوروت نیز کاملاً لذتبخش است.
صدای تولیدی شورولت کوروت استینگری 2020 نیز قابلتوجه است. حتماً باید آپشن اگزوز اسپورت ۱۱۹۵ دلاری را سفارش داده و سپس حالت رانندگی مناسب را انتخاب کرده و از صدای تولیدی لذت برد. صدای این خودرو غنی و لذتبخش است و برخلاف کوروتهای پیشین فاقد صدای عصبیکننده در دورهای پایین است.
همکار این نیروگاه آهنین گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه جدیدی است که باید به مهندسان بابت تولیدش تبریک گفت. این گیربکس که مخصوص سواری پرفورمنس توسعه یافته تعویضهای بسیار سریعی دارد. در حالت اتوماتیک کامل و حالت تور رانندگی، گیربکس به خوبی کار میکند.
سیستم تعلیق نیز راحت بوده اما چابکی کلی خودرو هنوز هم بالاست. این خودرو در پیچها تجربه یک خودروی اسپورت واقعی را به نمایش گذاشته و فرمان سریع و سیستم تعلیق سفتتر خود را نشان میدهند. خودرو حتی در همان پیچ اول نیز تیزی خود را نشان میدهد. تکانهای بسیار کمی در بدنه وجود داشته و بنابراین میتوانید با شدت هرچهتمامتر وارد پیچ شده و از چسبندگی بالا لذت ببرید. حتی شتابگیری سنگین در پیچها نیز خللی در پایداری خودرو ایجاد نمیکند. این موضوعی سورپرایز کننده است زیرا خودروی ما از لاستیکهای چهارفصل میشلین پایلوت اسپرت استفاده کرده است.
البته باید در نظر داشت که شورولت کوروت C8 برای کم فرمانی تنظیم شده که این امر شاید عجیب باشد اما برای ارائه بهترین عملکرد در نظر گرفته شده است. دینامیک خودروهای پیشرانه وسط نسبت به خودروهای پیشرانه جلو بسیار فرق میکند بنابراین اگرچه فکر میکنیم شورولت میتواند ویژگی هندلینگ طبیعیتری ایجاد کند اما تمایل به کم فرمانی آگاهانه برای افرادی که اولین بار پشت فرمان چنین خودرویی مینشینند خوب خواهد بود.
همانند رقبای پیشرانه وسط، کوروت C8 فاقد تجهیزات ایمنی فعال حتی بهصورت آپشن یا پکیج یا تریمی ویژه است. توقف کامل! تنها دلیلی که این خودرو امتیاز پایینتری نگرفته به خاطر وجود چراغهای جلوی LED است.
در مدل پایه ۱LT حتی پایش نقاط کور هم وجود ندارد. تغییر لاین حرکتی در کوروت جدید مشابه بازی رولت روسی است و تنها با شتاب گیری سریع و نگاه کردن به آینهها میتوان این موضوع را حل کرد.
اینکه خودرویی در سال ۲۰۲۰ با جدیدترین سیستمهای ایمنی فعال عرضه نمیشود موضوعی عجیب است.
اگرچه مصرف سوخت این خودرو در بزرگراه باورنکردنی است اما در حالت ترکیبی وضعیت جالبی وجود ندارد. مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی کوروت جدید به ترتیب برابر با ۱۵.۶/۸.۷/۱۲.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است که احتمالاً بیشترین تفاوت بین مصرف سوخت شهری و بزرگراهی یک خودرو در بازار میباشد.
ما در اسپرتترین حالت رانندگی توانستیم مصرف سوخت ترکیبی ۱۳ لیتری را ثبت کنیم که یکی از دلایل آن تکنولوژی غیرفعالسازی سیلندر جنرال موتورز است. این سیستم میتواند نیمی از سیلندرها را غیرفعال کند.
در کل باید گفت کوروت خودروی نسبتاً کممصرفی است مخصوصاً اگر بخش اعظم رانندگی خود را در بزرگراهها انجام دهید.
اشتباه نکنید! کوروت C8 یکی از بهترین پرفورمنس ها را دارد. شورولت با اعلام قیمت پایه ۵۹,۹۹۵ دلاری سر و صدای زیادی به پا کرد اما شانس پیدا کردن این خودرو در بازار با این قیمت کمتر از شانس برنده شدن در لاتاری بوده است؛ و برای به دست آوردن سیستم پایش نقاط کور استاندارد باید تریم ۲LT را انتخاب کنید.
این تریم قیمت ۶۷,۲۹۵ دلاری دارد که حدود ۵ هزار دلار کمتر از پورشه ۷۱۸ کیمن S میباشد. شما با این مبلغ مالک خودرویی با تجهیزاتی همچون ضبط کنندهی دادهها، سیستم صوتی Bose با ۱۴ بلندگو، هدآپ دیسپلی، صندلیهای چرمی گرم و سرد شونده و فرمان گرم شونده میشوید. خودروی حاضر در تست از برخی آپشنها همچون صندلیهای فیبر کربنی ۱۴۹۵ دلاری، رینگهای ۱۴۹۵ دلاری، اگزوز اسپرت ۱۱۹۵ دلاری و کالیپرهای ترمز قرمز ۵۹۵ دلاری سود برده است. در کل قیمت خودرو به عدد بسیار معقول ۷۲,۰۷۵ دلار رسیده که ۱۷۵ دلار بیشتر از کیمن S یاد شده میباشد.
البته باید تأکید بیشتری روی ارزشهای کوروت C8 داشت. قیمت پورشه ۹۱۱ کررا از ۹۹,۲۰۰ دلار شروع میشود و برای آکورا NSX و آئودی R8 باید حداقل ۱۵۷,۵۰۰ و ۱۶۹,۹۰۰ دلار بپردازید؛ و حتی زمانی که طراحی پیشرانه را از معادله حذف کنید کوروت ۱۱۵,۹۰۰ دلار ارزانتر از مرسدس-ای ام جی GT و ۱۵۳ هزار دلار ارزانتر از استون مارتین ونتیج خواهد بود؛ به عبارت دیگر، اولین کوروت پیشرانه وسط تاریخ یک معاملهی فوقالعاده است.
سیستمهای امتیازدهی عددی همچون نمونهی بکار گرفته شده توسط موتور وان برای مقایسه و قضاوت درباره خودروهای یک کلاس بسیار مفید هستند؛ اما گاهی اوقات امتیازات ارائه شده احساس شخصی نویسنده درباره آن خودرو را نشان نمیدهند. برخی خودروها امتیاز بسیار خوبی دریافت میکنند اما خیلی به آنها علاقه نداریم. برخی نیز امتیازات کمی به دست میآورند اما هرگز آنها را پس نمیزنیم. کوروت استینگری ۲۰۲۰ در دسته دوم قرار میگیرد.
پس از یک هفته راندن این خودرو، C8 با پرفورمنس، استایل، تکنولوژی و قیمتش ما را تحت تأثیر قرار داد. ما راندن کوروت جدید را دوست داریم اما برخی مشکلات درباره آن وجود دارد که باعث میشود امتیاز نهایی آن چیزی نباشد که انتظارش را دارید؛ اما خب این زندگی است و زندگی هم عادلانه رفتار نمیکند!