Mihanpostپیشنهاد سردبیرماشين

نگاهی دقیق به خودروی کیا اپتیما K5 + عکس

کیا اپتیما K5 خودوری جدید این کمپانی است که به تازگی وارد بازار شده و ما در این مطلب از میهن پست به معرفی و بررسی دقیق آن میپردازیم. در ادامه با ما همراه شوید.

مشخصات کیا اپتیما K5

پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو
قدرت/گشتاور: ۱۸۰ اسب بخار/۲۶۴ نیوتون متر
گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۸.۷/۷.۵/۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت پایه: ۲۳۴۹۰ دلار
قیمت مدل تست شده: ۳۱۳۹۰ دلار (تخمینی)

کیا اپتیما را باید فراموش کرد. پس از حضوری ۲۰ ساله در آمریکا کره‌ای‌ها تصمیم گرفتند تا تغییری اساسی ایجاد کرده و بجای نام اپتیما خودروی K5 2021 را برای این کشور تدارک ببینند. با اینکه این خودروی میان سایز نام قدیمی خود را که به نوعی موفقیتی ۲۰ ساله را یدک می‌کشیده عوض کردند اما K5 همان ارزش‌های اساسی اپتیما همچون تجهیزات خوب، سواری راحت و ویژگی‌های ایمنی زیاد را حفظ کرده است. البته استایل این خودرو هم‌اکنون وارد مرحله جدیدی شده است.

کیا K5 خودروی بسیار خوش‌قیافه‌ای است. با عناصر چشمگیری همچون چراغ‌های LED تیز، جلوپنجره دماغه ببری نازک و نوار نورانی پهن در عقب می‌توان گفت این خودرو در واقع خوش‌چهره‌ترین خودروی کلاس خود است. شرمنده مزدا ۶!

کیا دو تریم GT-Line و EX را در اختیار ما گذاشته بود که این آخرین دارای رنگ بدنه آبی و رینگ‌های ۱۸ اینچی بوده است؛ اما مدل GT-Line با عناصر اسپورت تری همچون طرح متمایز جلوپنجره، رینگ‌های ویژه ۱۸ اینچی و خروجی‌های اگزوز خاص طرح جذاب‌تری داشت. K5 GT-Line همچنین دارای رنگ بدنه خاکستری‌ای است که شاید کیا آن را از روی پورشه کپی کرده باشد اما در کل عالی به نظر می‌رسد.

مدل GT-Line کابین بسیار خوبی هم دارد. این تنها تریمی است که به‌صورت استاندارد با صندلی‌های چرمی قرمزرنگ، فرمان D شکل و چرمی و شیفتری جذاب با بافت آلومینیومی عرضه می‌شود؛ اما اگرچه مدل EX از نظر بصری پایه به نظر می‌رسد اما دارای پوشش مشکی و متریال باکیفیت‌تر است. پلاستیک نرم مشکی روی پانل درب‌ها، تریم آلومینیوم و چوب روی داشبورد و پلاستیک مشکی اطراف صفحه لمسی و پشت آمپرها باعث می‌شوند این مدل حس بهتری نسبت به پلاستیک‌های سفت تر GT-Line منتقل کند.

اما واقعاً نمی‌توانید از دو مدل هم ایرادی بگیرید. کیا K5 طراحی کابین تر و تمیز و جاداری دارد که برای سرنشینان جلو و عقب راحت جلوه می‌کند؛ و با اینکه هیچ‌کدام از این دو نسخه چرم واقعی را ارائه نکرده‌اند اما حس آن نزدیک به چرم واقعی‌ای است که در برخی خودروهای لوکس دیده‌ایم.

کیا K5 جدید با دو صفحه‌نمایش ۸ اینچی استاندارد و ۱۰.۳ اینچی سفارشی عرضه می‌شود. مدل GT-Line تست شده دارای نمونه کوچک‌تر بوده و بنا به دلایلی از سیستم اطلاعات سرگرمی UVO قدیمی کیا استفاده کرده است. در مقایسه با دیگر سیستم‌های اطلاعات سرگرمی این سیستم قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد؛ اما خب پاسخ آن به دستورات خوب بوده و کاربری راحتی دارد. همچنین به‌صورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده شده، سیستم‌هایی که عملکرد روانی را نشان می‌دهند.

اما صفحه لمسی ۱۰.۳ اینچی که در نسخه EX به‌صورت استاندارد وجود دارد از سیستم جدید استفاده کرده اما خبری از اپل کارپلی یا اندروید اتو بی‌سیم نیست. هنوز هم باید از اتصال فیزیکی استفاده کرد. خب حداقل این صفحه‌نمایش ظاهر بهتری داشته و طراحی آن برتر است.

هر دو مدل تست شده از شارژ بی‌سیم گوشی هوشمند بهره برده‌اند، ویژگی‌ای که در تریم GT-Line به عنوان یک آپشن و در مدل EX به‌صورت استاندارد وجود دارد؛ اما این پد شارژ بی‌سیم مرسوم موجود در اکثر خودروها نیست بلکه کیا پاکتی در کنسول مرکزی ایجاد کرده و شما گوشی خود را در این بخش قرار می‌دهید. این طراحی بهتر از نمونه‌های دیگر است.

اما برسیم به بحث سواری که کیا K5 در این بخش قطعاً نقش یک سدان اسپورت را بازی نمی‌کند. شما باید منتظر نسخه K5 GT با قدرت ۲۹۰ اسبی و سیستم چهار چرخ محرک بمانید تا بتوانید حسی شبیه استینگر را تجربه کنید. با این وجود پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی K5 قدرت خوب ۱۸۰ اسبی داشته و باعث پرفورمنس خوبی می‌شود. متأسفانه گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک جدید این خودرو همراهی خوبی مخصوصاً در سرعت‌های بالاتر ندارد. این گیربکس کند و پر سروصدا بوده و تأخیر خود را به نمایش می‌گذارد.

عملکرد خودرو در عبور از پیچ‌ها برای این کلاس پذیرفتنی بوده و تخت‌تر و نرم‌تر از برخی رقبا همچون سوبارو لگاسی و نیسان آلتیما می‌ماند؛ اما فرمان خودرو برای برخی رانندگان مشتاق خیلی جذاب نخواهد بود و کم فرمانی شدید K5 در برخی لحظات کاملاً مشهود است. درحالی‌که سیستم تعلیق کیا K5 توازن خوبی بین نرمی و سفتی ایجاد کرده اما فاقد بازخورد کاملی است.

با این وجود سواری خودرو کاملاً پذیرفتنی بوده و اکثر خریداران با یک کیای دیفرانسیل جلو به پیست نخواهند رفت. K5 خودرویی آرام و توانمند و بی حاشیه بوده و از نظر راحتی جزو قوی‌ترین خودروهای کلاس است. دیگر جنبه‌ی جذاب این خودرو لیست پر و پیمان تجهیزات ایمنی است.

تمامی مدل‌های K5 به‌صورت استاندارد با ترمز اضطراری خودکار، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و نوربالای خودکار عرضه می‌شوند. همچنین تمامی تریم ها به جز مدل پایه LX دارای هشدار نقاط کور و هشدار ترافیک پشتی هستند؛ اما دو مدل تست شده به‌صورت سفارشی به کروز کنترل تطبیقی با عملکرد بسیار خوب مجهز بوده‌اند؛ اما دیگر نکته عجیب درباره پیکربندی تجهیزات این خودرو به کروز کنترل تطبیقی مدل GT-Line مربوط می‌شود که به عملکرد توقف و حرکت مجهز است و این ویژگی در تریم دیگر دیده نمی‌شود.

با قیمت پایه ۲۳۴۹۰ دلاری کیا K5 قیمت خوبی دارد؛ و با اینکه مدل GT-Line تست شده به پکیج پریمیوم ۱۶۰۰ دلاری مجهز بوده و قیمت حدود ۲۷ هزار دلاری را نشان می‌دهد اما خودرویی گران‌قیمت حس نمی‌شود. حتی مدل EX مجهز به پکیج پریمیوم ۳۴۰۰ دلاری نیز حدود ۳۴ هزار دلار قیمت می‌خورد و آن‌هم داستان مشابهی دارد؛ اما موضوع مهم اینکه K5 زیباترین سدان غیر لوکسی است که هم‌اکنون قابل خریداری می‌باشد.

اما شاید این ظاهر زیبا باعث انتظارات بیشتر شود چیزی که در باقی بخش‌های این خودرو به حد اعلا وجود ندارد. ما به دنبال نمونه‌ای اسپورت تر بودیم اما K5 یک سدان با سواری خوب، کابین مناسب و تجهیزات ایمنی زیاد است. این خودرو از هر نظر با اپتیما برابری کرده و استایل بهتری هم دارد. K5 خودروی خوبی است و ما فقط آرزو داشتیم که کاش کمی تحریک‌کننده‌تر ظاهر می‌شد هرچند این موضوع در مدل K5 GT کاملاً نمود خواهد یافت.

باهم در میهن پست تصاویری از کیا اپتیما K5 را تماشا خواهیم کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا