گوناگون

صنعت توریسم در سرزمین آفتاب کم‌فروغ است/ سوء‌استفاده‌های مالی در بخش گردشگری

به گزارش خبرنگار مهر، گردشگرى سازمان يافته امروز بخشى بسيار مهم در نظام اقتصادى كشورهاى دنيا محسوب مى‌شود به طورى كه اقتصاد برخى از كشورها بيش از ۸۰ درصد وابسته به فعل و انفعالات صنعت توريسم است به طوري كه با توسعه صنعت جهانگردي، بخشهاي صنعت و كشاورزي با افزايش تقاضا براي صنايع مصرفي و صنايع دستي وبخش ساختمان با افزايش سرمايه گذاري درگسترش تاسيسات اقامتي راه‌ها و جاده‌هاي مناسب و بخش خدمات با افزايش تقاضا براي بهره برداري ازامكانات سنتي ومدرن،وخدمات پذيرايي، خدمات حمل ونقل و ارتباطات، انواع خدمات مالي وخدمات آموزشي وفرهنگي وغيره روبرو مي شود.

گزارش‌های WTO” سازمان تجارت جهانی “حاكى از آن است كه درآمد خاورميانه از صنعت توريسم در سال ۲۰۱۴ حدود ۷۰۰ ميليارد دلار برآورد مى شود اما نكته قابل ملاحظه اينكه توسعه زيرساخت هاى گردشگرى فقط در سرمايه گذارى خلاصه نمى شود زيرا معمولاً توسعه زیر ساخت ها  همگام با افزایش جمعيت توريست است.

اما خراسان رضوی با وجود ظرفیت های فراوانی که برای توسعه صنعت توریسم و گردشگری دارد همچنان از ضعف در زیر ساخت ها و کمبود امکانات رنج می برد.

IMG12101800

دولت‌ها گردشگری را به حیات خلوتشان تبدیل کرده‌اند

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر مسئول کارگروه هنر، گردشگری و رسانه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه ما در 35 سال گذشته نتوانسته ایم از ظرفیت‌های گردشگری‌مان بهره مند شویم اظهار می کند: گردشگری یکی از ظرفیت هایی است که از ابعاد مختلف آن غفلت جدی داشته ایم.

وی می افزاید: در بخش حوزه گردشگری شاید انتظاری که دنیا از ما دارد را به دلیل برخی مسائل مذهبی و فرهنگی نتوانیم برآورده کنیم اما نباید از ظرفیت‌هایی غافل شویم که دنیا می تواند به آن توجه ویژه ای داشته باشد.

پژمانفر با بیان اینکه در برخی از کشورهای فاقد منابع خدادادی مانند نفت و گاز صنعت توریسم و گردشگری منبع اصلی درآمد آنها محسوب می‌شود ابراز می‌کند: ما هم در کشورمان اگر برنامه ریزی درستی داشته باشیم خواهیم توانست از طریق این صنعت ارز اوری خوبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی یکی از قطب‌های اصلی صنعت گردشگری کشورمان محسوب می شود اظهار می کند: علاوه بر بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) در زمینه هایی مانند گردشگری پزشکی، تاریخی و فرهنگی نیز مزیت های بسیار زیادی دارد.

مسئول کارگروه هنر، گردشگری و رسانه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: غفلت در زمینه صنعت توریسم و گردشگری از آنجا آغاز شده که دولت‌های ما گردشگری را به حیاط خلوتشان تبدیل کرده اند و مسئولان سازمان گردشگری در سطح معاونت رئیس جمهور به مجلس پاسخگو نیستند.

پژمانفر با تاکید بر اینکه مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید پاسخگو باشند بیان می کند: ما در کارگروه هنر، گردشگری و رسانه به دنبال ساز و کاری هستیم تا در صورت امکان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را تبدیل به وزارت خانه کنیم تا به این وسیله مجلس بتواند بر عملکرد مسئولان این حوزه نظارت داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری سوء استفاده های مالی زیادی می شود بیان می کند: گردشگری حیاط خلوتی شده که سوء استفاده های فراوانی در آن می شود و بنده یکی از افرادی هستیم که با جدیت پیگیر پیشگیری از این سوء استفاده ها هستم و اگر دولت جلوی این سوء استفاده ها را نگیرد مردم را در جریان خواهم گذاشت.

IMG16002864

نگاهی یکسان به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشته باشیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی می گوید: تلاش می‌کنیم خود را با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همراه کنیم، چون اکنون ارتقاء نقش و موقعیت فرهنگی کشور، اهمیت زیادی دارد.

رجبعلی لباف خانیکی اظهار می‌کند: میراث فرهنگی، هویت و شناسنامه‌ فرهنگی ما است که زمینه‌های عبرت‌آموزی و هویت‌بخشی را فراهم می‌کند. در حقیقت، هدف اصلی میراث فرهنگی عبرت از حرکت فرهنگی انسان و بقای هویت انسان است.

وی با تأکید بر لزوم داشتن نگاهی یکسان به سه حوزه‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان، بیان می کند: این سه حوزه، در یک راستا حرکت می‌کنند و در ایجاد و احساس هویت، نقشی یکسان خواهند داشت؛ حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تغییر هویت گذشته و حال ما نقشی سازنده دارند.

لباف خانیکی با اشاره به حوزه‌ گردشگری، آن را یکی از لوازم گفت‌وگوی فرهنگی با سایر ملل دانسته و ابراز می‌کند: این حوزه مربوط به آشنایی با اماکن فرهنگی است که اگر با سیر و پختگی همراه باشد، بسیار ارزشمند است و به اهداف مورد نظر نزدیک‌تر خواهد شد.

وی اظهار می کند: باید جنبه‌های مذهبی و اجتماعی نیز در نظر گرفته شوند. همچنین استفاده از محصولات علمی و فرهنگی می‌تواند ابزاری کارآمد در راستای توسعه‌ی گردشگری باشد تا با بهره‌گیری مناسب از آن بتوان در راستای راهنمایی صحیح گردشگران گام برداشت.

لباف خانیکی همچنین با تاکید بر نقش بخش خصوصی در توسعه گردشگری می گوید: حمایت‌ها و همکاری‌های بخش خصوصی در زمینه‌ توسعه‌ گردشگری می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد.

وی همچنین بر لزوم تغییر و تحول در فرآیندهای کاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تاکید و بیان می کند: در حوزه‌ آموزش، نیازمند مشوق‌هایی هستیم تا افراد با فراگیری آموزش‌های مربوط و کسب گواهی‌نامه‌ مخصوص بتوانند ما را یاری کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اظهار می‌کند: توسعه‌ گردشگری سلامت، توسعه‌ بازارچه‌های صنایع دستی و ایجاد تسهیلات خدماتی و بهداشتی برای شهروندان در راستای پذیرایی از زوار امام رضا(ع)، از دیگر رویکردها و خواست‌های ما در حوزه‌ میراث فرهنگی استان خراسان رضوی است.

زیر ساخت های گردشگری در شهرهای اطراف مشهد نیازمند توسعه است

ابولقاسم خسروی سهل آبادی عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز با اشاره به کمبود زیرساخت‌های گردشگری در خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار می‌کند: به عنوان مثال منطقه “رود معجن” و “حصار” در شهرستان تربت حیدریه و در فاصله حدود 170 کیلومتری مشهد یکی از مناطق زیبای گردشگری است که تا کنون حتی یک محل اقامت در آن ساخته نشده و به تازگی طرحی در دست است که بخش خصوصی هتلی در این مکان زیبا بسازد.

IMG11392060

وی ضمن تاکید بر توجه به مناطق گردشگری شهرهای اطرف مشهد عنوان می‌کند: ضرورت دارد که به توسعه زیرساخت‌های شهرهای اطراف مشهد مانند نیشابور، تربت حیدریه، تریت جام و دیگر شهرهای استان نیز توجه شود.

خسروی سهل آبادی  با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب مطح شد اظهار می‌کند: توسعه صنعت گردشگری و افزایش سهم ایران و خراسان رضوی از در آمدهای ناشی از صنعت توریسم می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف مطرح شده در اقتصاد مقاومتی یاری کند.

توسعه گردشگری روستاها در خراسان رضوی

معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي یادآور می‌شود: استان خراسان رضوي يكي از مستعدترين استان‌ها در حوزه گردشگري روستايي و اكو توريسم است به گونه اي كه مناطق بكر طبيعي و روستاهاي خوش آب و هواي اين استان فرصت بسيار معتنمي را براي توسعه گردشگري روستايي به وجود آورده است.

جواد موسوي ابراز می کند: در همين ارتباط كوير نوردي و استفاده از طرفيتهايي مانند كوير بجستان نيز در برنامه‌ريزي‌هاي اين اداره كل قرار گرفته و كوير نوردي نيز در كنار توسعه گردشگري روستايي در اين استان مورد مطالعه قرار گيرد.

وی با اشاره به آب و هواي معتدل و مطلوب در مشهد و ساير شهرستان‌هاي استان خراسان رضوي و  وجود ييلاقات و چشمه سارهاي كم نظير در استان خراسان رضوي اذعان می‌کند: ظرفيت‌هاي برجسته در حوزه گردشگري روستايي در اين استان باعث شده تا توسعه گردشگري روستايي به عنوان يكي از برنامه هاي مهم در اين استان مورد توجه قرار گيرد.

موسوی می‌گوید: در حال حاضر ده ها روستاي هدف گردشگري در استان خراسان رضوي شناسايي كه بسياري از آن ها تجهيز و براي پذيرايي از مسافران آماده شده و در بسياري از اين روستاها دفاتر ITC نيز راه اندازي شده است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که بخش سفر و جهانگردی به ازاء هر دلار در آمد حاصله اشتغال بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها ایجاد می‌کند. به همین دلیل بسیاری از سیاستگذاران توسعه جهانگردی را سیاست مطلوبی برای کاهش بیکاری در مناطقی می دانند که در سایر بخش‌ها فرصت‌های اندکی دارند.

به راستي فارغ از جايگاه ايران در سبد جهاني توريسم، آيا وقت آن نشده كه مسئولان ايران بررسی کنند كه گردشگري ايران كجاي خاورميانه ايستاده است و در سطوح استانی نیز مسئولان توضیح دهند و آیا از همه ظرفیت های گردشگری داخلی و خارجی بویژه کشورهایی که با آنها مرز مشترک و دین و حتی گاهی زبان و آداب مشترک داریم استفاده شده است.

……………………..

گزارش : رضا آرمانیان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا