Mihanpostفرهنگی

عضویت بیش از ۹۰۰۰ ناشر کشور در فیپا

به گزارش میهن پست -۹۰۶۴ناشر از سراسر کشور عضو فیپای سازمان اسناد و کتابخانه ملی هستند.

عنایت سالاریان سخنگوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره تعداد ناشران عضو فیپا (عنوان اختصاری فهرست نویسی پیش از انتشار) به خبرنگار مهر گفت: تعداد ۹۰۶۴ ناشر از سراسر کشور عضو فیپای سازمان اسناد و کتابخانه ملی هستند که از این تعداد ۲۴۸۸ ناشر، عضو حقیقی و ۶۵۷۶ ناشر به صورت عضو حقوقی در فیپای سازمان عضو هستند.

وی افزود: فهرست‌نویسی پیش از انتشار به صورت رایگان و با هدف تهیه کتابشناسی ملی کشور و استفاده آنلاین آن در سایت کتابخانه ملی صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین گفت: دقت، صحت، سرعت و یکدستی در امور فهرست‌نویسی و پیشگیری از دوباره‌کاری در کتابخانه‌های کشور و صرفه‌جویی در بودجه، زمان و نیروی انسانی متخصص از فواید کار فهرست‌نویسی پیش از انتشار است.

به گزارش مهر، بر اساس مصوبه شماره ۱۲۶۶۷۵/ ت ه مورخ ۱۳۷۵/۱۲/۰۸  هیئت وزیران، مسئول مستقیم صدور فیپا برای کتاب‌ها در جمهوری اسلامی ایران، اداره‌کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی است و فیپا، هیچ نماینده دیگری در کشور ندارد و صدور آن تنها توسط سازمان مذکور به صورت رایگان صورت می‌گیرد.

در سال‌های اخیر مسئولان سازمان اسناد و کتابخانه ملی از جعل فیپا توسط افراد سودجو در برخی شهرهای کشور از جمله در استان قم، خبر داده بودند که بر این اساس، افرادی با دریافت مبالغی ناچیز ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان، مبادرت به صدور غیرقانونی فیپا برای ناشران می‌کردند که البته این فیپا قابل جستجو در سامانه مرکزی صدور فیپا نیست.

در پی این اتفاق، رئیس کتابخانه ملی ایران از اجرای طرحی مشترک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف تغییر مسیر دریافت فیپا و تسهیل در اخذ آن از سوی ناشران کشور خبر داد که حاصل آن اقبال ناشران به عضویت در سامانه مرکزی فیپا در این سازمان طی دو سال گذشته بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا