پزشکی

کاهش اهدای خون بانوان نگران کننده است

به گزارش میهن پست -مدیر عامل سازمان انتفال خون ایران، نسبت به میزان کاهش اهدای خون در بانوان ابراز نگرانی کرد.

به نقل از مهر، دکتر علی اکبر پورفتح اله اظهارداشت: آنچه ما را نگران کرده کاهش میزان اهدای خون بانوان است. در سالهای گذشته میزان اهدای خون بانوان 10 درصد بود که در سال جاری در کل کشور به 6 درصد کاهش یافته و این، برای ما آماری نگران کننده است.

وی گفت: ما باید به سمت مدیریت خون خودی حرکت کنیم، به گونه ای که به پزشکان و جراحان ما آموزش داده شود که خون فرد بیمار، باید مدیریت شود و به جای استفاده از خونهای دیگران که ممکن است بدن فرد را دچار واکنشهایی کند، از خون خود فرد استفاده شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد: امروزه تاکید بر طب بدون انتقال خون است تا به نوعی هم هزینه ها کاهش یابد و هم خون فرد مدیریت شود.

پورفتح اله در ادامه با انتقاد از وضعیت دریافتی کارکنان سازمان انتقال خون بحثهای مالی و هزینه های پرسنلي انتقال خون را از مهم ترین چالشهاي پیش روی سازمان خواند و گفت: چرا باید پرستاران در بیمارستانها برای تزریق خون حق کارانه دریافت کنند ولی پرستاران سازمان انتقال خون برای گرفتن خون اهدا کنندگان کمترین دریافت را داشته باشند.

وي افزود: به سبب هزینه های بالای مواد مصرفی و انجام آزمایشهایی که روی خون و فرآورده های خونی انجام می شود، هزینه های ما افزایش می یابد تا جایی که تنها 25 درصد بودجه ما به حقوق پرسنل تعلق می گیرد، از این رو بايد در بودجه سال آینده به این موضوع توجه شود.

پورفتح الله تاکید کرد: اجازه ورود هیچ جنس فاقد استانداردهای بین المللی را به کشور نخواهیم داد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: متأسفانه برخی اخبار مغرضانه از منابع غیر موثق در مورد کیسه های خون آلوده در رسانه ها منتشر می شود که ذهن مردم را می‌آشوبد. در حالی که من اطمینان می دهم سیستم کنترل کیفی انتقال خون بسیار سخت و جدی است و اجازه ورود هیچگونه جنس غیر استاندارد در چرخه انتقال خون داده نمی شود و تمام فرآیندهای صورت گرفته در انتقال خون تحت بازبینی قرار می گیرند لذا هیچگونه نگرانی از این بابت برای مردم وجود نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه حجم خون اهدایی در کشور ما نسبت به کشورهای توسعه یافته بی نظیر است، ‌اذعان داشت: تغییرات فصلی مهمترین عاملی است که ما را با کاهش خون مواجه می کند و فراخوان ما در این زمینه زمانی است که میزان خون ما کمتر از 5 برابر مصرف روزانه کشور شود، به دلیل کوتاه بودن عمر پلاکت نیز برای پاسخگویی روزانه مجبوریم گاهی تقاضاهایی را از اهدا کنندگان داشته باشیم .

پورفتح اله با تاكيد بر اينكه به سبب فعالیتهای هزینه بر که بر روی خون به منظور تولید و جدا سازی فرآورده های خوني که مصرف دارویی دارند انجام مي‌شود، گاهی صحبت از پرداخت اين هزينه توسط بيمه‌ها مي كنيم و اين امر براي تامين اقتصاد انتقال خون است كه بايد براي آن فكري شود، چرا که تنها اهدای خون داوطلبانه است و ما خون را به رایگان به مردم می دهیم اما فرایند آماده سازی آن هزینه بر است و طرح این موضوع را نباید به خون فروشی تعبیر کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا