Mihanpostاخبار خودروپیشنهاد سردبیر

نگاهی به نخستین تصاویر منتشره از اولین مدل ۹ خودرو ساز مطرح دنیا + عکس

میهن پست – تعیین قطعی این موضوع که اولین بار چه کسی ماشین بنزینی را ساخت، مشکل است. ولی تا آنجائی که می دانیم شخصی آلمانی به نام «گوتلیب دیملر» اولین اتومبیل بنزینی را در سال ۱۸۸۷ ساخت. اما شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید که ماشین های لوکسی مدل بالایی که امروزه در خیابانها تردد می کننند اولین مدل آن ها چه شکلی بوده اند که ما در میهن پست نگاهی انداخته ایم به انتشار اولین عکس های ، اولین مدل ۹ شرکت پیشتاز در حوزه خودروسازی دنیا .

اولین عکس منتشر شده از خودرو جیپ

اولین عکس منتشر شده از خودرو جیپ

کمپانی “جیپ”، بخاطر نوع طراحی و کیفیت ساخت، یکی از محبوب ترین شرکت های خودروسازی دنیاست.ایده اصلی ساخت جیپ عمدتاً از ذهن فرماندهان نظامی آمریکایی در جنگ جهانی اول تراوش کرد. جایی که انسان و اسب در میادین باتلاقی و گل آلود جنگ از ادامه راه باز می‌ایستادند و گاهی جان خود را از دست می‌دادند. این نیاز به خودرویی چند منظوره که در ابتدای پیدایش و طرح‌های اولیه او را به همین اسم می‌شناختند، باعث پیدایش اولین اتومبیل دو دیفرانسیل به نام جیپ گردید.

لازم ایت بدانید که نام جیپ از کلمه (General Purpose) به معنای چندمنظوره که به اختصار به جی. پی (G.P) و در اثر تلفظ زیاد، به جیپ (Jeep) بدل شد، گرفته شده است.

اولین عکس منتشر شده از خودرو بی ام و

اولین عکس منتشر شده از خودرو BMW

اگرچه شهرت و آوازه بی ام دبلیو بیشتر به دلیل تولید اتومبیل های اسپرت با طراحی های خاص و زیباست که خصوصا در چند دهه اخیر وارد بازار شده اند اما این شرکت تاریخچه ای ۹۰ ساله دارد و نمونه های اولیه خودروهای آن هنوز هم از شاهکارهای صنعتی محسوب می شوند.

در واقع آنچه که امروز به عنوان شرکت بی ام دبلیو در جهان شناخته می شود سابقه ای طولانی در این زمینه دارد که فعالیتش را با تولید قطعات موتورهای هوایی در سال ۱۹۱۷ در آلمان آغاز کرد،اما اولین خودروی خود را در سال ۱۹۲۹ ساخت.

اولین عکس منتشر شده از خودرو بنز

اولین عکس منتشر شده از خودرو BENZ

اولین خودرو بنز اوین خودرو جهان نیز هست. چندین سال قبل از ساخت اولین بنز ، موتور درون سوز ساخته شده بود ولی به خاطر اینکه  نیرویی که تولید میکرد به ر نسبت وزن موتور کمبود هیچوقت کاربردی نبود .

کارل بنز مدتها روی موتور درون سوز کار میکرد تا بتواند آن را بهینه و کاربردی کند .در سال ۱۸۷۹ اولین پیشرانه رسمی بنز را تولید کرد. پیشرانه وی یک چهار ضرب تک سیلندر با سرعت بالا بود.در سال ۱۸۸۵ توانست اولین اتومبیل خود را با موتور درون سوز تولید کند. در ۲۹ ژانویه ۱۸۸۶ آن را که یک اتومبیل سه چرخ بود با نام «موتور واگن بنز » ثبت کرد.

اولین عکس منتشر شده از خودرو  دوگانه سوز پورشه

اولین عکس منتشر شده از خودرو دوگانه سوز پورشه

در اواخر قرن ۱۸ میلادی از «فردیناند پورشه» درخواست شد تا وسیله نقلیه الکتریکی طراحی کند تا صدای موتورهای پر سر و صدای گازی و بنزینی را خاموش کند و از آلودگی حاصل از موتور آنها بکاهد، پورشه این کار را انجام داد و موتوری ساخت که نیم قرن بعد الهام‌بخش ساخت فضا پیمای آپولو شد.

نتیجه طراحی پورشه خودرویی الکتریکی گازی بود که اولین موتور هیبریدی یا دوگانه سوز دنیا به حساب می‌آمد، این ماشین که انرژی لازم برای حرکت را از یک باطری الکتریکی و گاز تامین می‌کرد، اولین خودروی دیفرانسیل دنیا نیز بود.

این ماشین در نمایشگاه خودروی سال ۱۹۰۰ به نمایش درآمد اما نه تنها از آن استقبالی نشد بلکه تا صد سال بعد نیز به فراموشی سپرده شد، از علل عدم توجه به این خودرو در آن دوران قیمت ارزان سوخت و اهمیت نداشتن مسائل محیط زیستی را می‌توان نام برد، البته عده‌ای شیطنت‌های شرکت‌های نفتی و ترس از دست رفتن مشتری‌هایشان را نیز موثر می‌دانند.

گرچه این ابتکار بی‌نظیر در آن دوران به فراموشی سپرده شد اما این ماشین الگوی اولیه ماشین‌های هیبریدی امروز است که کم کم از یک امکان به یک الزام در حمل و نقل تبدیل می‌شوند.

اولین عکس منتشر شده از خودرو با طراحی آیرودینامیک

اولین عکس منتشر شده از خودرو با طراحی آیرودینامیک

رعایت اصول آیرودینامیک از اولین شرط‌های طراحی هر خودروی امروزی است اما یک قرن پیش خودرو تنها چهار چرخه‌ای بود که آیرودینامیک در طراحی آن جایی نداشت.

۹۰ سال پیش «آئورل پرسو» مهندس رومانیایی به‌فکر ساخت خودرویی بود که بتواند با سرعت هرچه بیشتر و با کمترین حد اصطکاک با هوا حرکت کند که نتیجه طراحی‌های او ساخت خودروی عجیبی شد که طرح اولیه آن از قطره آب الهام گرفته شده بود.

این خودرو با ظاهر عجیب خود چندان چشم‌نواز به نظر نمی‌آمد اما می‌توانست با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت پیچ‌ها را بدون از دست دادن تعادل دور بزند که در زمان خود دست‌آورد بزرگی به حساب می‌آمد.

بنابراین و با توجه به تاریخچه تولید خودرو در دنیا باید گفت که شاید بتوان این خودرو رو از اولین طراحی‌هایی دانست که اهمیت رعایت اصول آیرودینامیک در طراحی اتومبیل را به مهندسان نشان داد.

اولین عکس منتشر شده از خودرو جگوار

اولین عکس منتشر شده از خودرو جگوار

جگوار در سال ۱۹۲۲ تحت نام سوالو سایدکار کمپانی، توسط ویلیام لیونز تاسیس شد. این شرکت پس از جنگ جهانی دوم به جگوار تغییر نام داد. در ۱۹۳۴ اتومبیل‌های تولید شده توسط شرکت جگوار، ابتدا با نام اس‌اس و اندکی بعد تحت نام اس‌اس جگوار، به بازار عرضه شدند.این شرکت در ۱۹۶۶ به بریتیش موتور هولدینگز فروخته شد.

اولین عکس منتشر شده از خودرو فورد

اولین عکس منتشر شده از خودرو فورد

کمپانی معروف فورد – Ford – نیز شرکت خودروسازی آمریکایی و چندملیتی مستقر در دیربورن، میشیگان از حومه شهر دیترویت می‌باشد.این کمپانی در تاریخ ۱۶ ژوئن ۱۹۰۳ میلادی توسط هنری فورد تأسیس شد و امروزه علاوه بر خودروهای سواری و باری فورد، خودروهای لوکسی با مارک لینکلن هم تولید می‌کند. این شرکت از سال ۱۹۳۸ خودروهای لوکس ارزان قیمت‌تری با برند مرکوری تولید می‌کرد، اما از سال ۲۰۱۱ تولید خودرو با این مارک را متوقف نمود.

اولین عکس منتشر شده از خودرو سیتروئن

اولین عکس منتشر شده از خودرو سیتروئن

شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه نیز در میان تاریخچه تولید خودرو جایگاهی نسبتا قدیمی دارد که امروزه شرکت تابعه‌ای از گروه پژو سیتروئن محسوب می‌شود. شرکت سیتروئن در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن تاسیس شد.

این شرکت اولین خودروساز خارج از ایالات متحده آمریکا بود، که به‌طور انبوه اتومبیل تولید کرد و اقدام به راه‌اندازی شبکه مدرن فروش و خدمات پس از فروش خودرو نمود. هشت سال بعد از تاسیس، سیتروئن به بزرگترین خودروساز اروپا و چهارمین خودروساز بزرگ جهان، تبدیل شد. در سال ۱۹۷۴، شرکت پژو ۳۸٫۲٪ درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و خودروسازی پژو سیتروئن در ۱۹۷۶ با کمک و حمایت دولت فرانسه تشکیل گردید.

اولین عکس منتشر شده از خودرو فیات

اولین عکس منتشر شده از خودرو فیات

شرکت فیات فیات-سرنام فابریکا ایتالیانا اتومبیلی تورینو – شرکت خودروسازی ایتالیایی است، که در زمینه تولید انواع خودرو، موتورهای خودرو و وسایل نقلیه تجاری فعالیت می‌کند. این شرکت همچنین ارائه‌دهنده خدمات مالی و صنعتی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر تورین، در شمال ایتالیا قرار دارد.

شرکت فیات در سال ۱۸۹۹ توسط جووانی آنیلی تاسیس شد. این شرکت که در گذشته تانک، لوکوموتیو، تراکتور، هواپیما و بالگرد نیز تولید کرده، در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز ایتالیا و ششمین خودروساز بزرگ جهان، معرفی شده‌است.

جالب است بدانید که گروه صنعتی فیات در طول بیش از یک قرن فعالیت، موفق به خریداری شرکت‌های زیادی شده‌است. فیات در سال ۱۹۶۸ لانچیا را بدست آورد، در ۱۹۶۹ فراری و در ۱۹۸۶ شرکت آلفا رومئو را از دولت ایتالیا خریداری کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا